اغلب مردم، داروهای خود را برای سالیان متمادی نگهداری می کنند و اطلاعات درستی از شرایط نگهداری دارو ندارند نگهداری دارو در شرایط نامناسب موجب تخریب آنها می گردد.
نگهداری دارو

نگهداری دارو به طور صحیح و در شرایط مطلوب از نظر ایمنی و اثر بخشی تا تاریخ انقضا امری ضروری است. در این مطلب موارد و نکاتی در این زمینه گفته می‌شود که باید آن‌ها را به خاطر بسپارید. با بخش سلامت مجله دلتا همراه باشید.
نگهداری از دارو

شیوه‌ی نگهداری از دارو اهمیت دارد زیرا باید خواص آن‌ها حفظ شود. بنابراین شما نمی‌توانید داروها را هر جایی نگه دارید. مناسب‌ترین شرایط نگه‌داری داروها، جای خشک و خنک است. شما باید به اصول نگهداری صحیح دارو توجه کنید تا خواص و تأثیر آن تا تاریخ انقضا حفظ شود.

عوامل تاثیرگذار بر ماندگاری دارو
دمای محیط

دما یکی از عواملی است که بر دوام و ماندگاری یک دارو اثر می‌گذارد. اغلب دارو‌ها باید درجای خشک و خنک نگهداری شوند. گاها بعضی دارو‌ها نیز نیاز به نگهداری در یخچال دارند. پس به توضیحات درج شده روی بسته بندی دارو دقت کنید. اطمینان حاصل کنید که دمای محل نگهداری دارو، ثابت است و تغییرات ناگهانی ندارد.
فُرم دارویی

شما باید به شکل دارو نیز توجه کنید. داروهای مایع معمولاً کم ‌دوام‌تر از انواع قرص یا کپسول هستند. همچنین خاصیت داروهای مایع، راحت‌‌تر از دار‌و‌های جامد دستخوش تغییر می‌شود.
داروهای چند دوزی

داروهایی وجود دارند که هر بار برای استفاده مجبورید درش را باز کنید، مثلاً شربت، قطره چشم و غیره. این عامل می‌تواند ماندگاری دارو را تحت تأثیر قراردهد. بنابراین یادتان باشد که تأثیرگذاری این نوع داروها بیش از تاریخ انقضایشان به زمانی بستگی دارد که برای اولین بار در آن را بازکرده‌اید. بنابراین بهتراست تاریخ روزی را که در ظرف را باز کرده‌اید روی آن بنویسید.

شرایط نگهداری دارو
نکاتی برای نگهداری از داروها

دارو را در جای خشک و خنک (یا درصورت لزوم در یخچال) نگه دارید. جایی که تغییرات دمای ناگهانی نداشته باشد.
 بسته‌بندی دارو و برشور داخل آن را حتما نگه دارید. در بروشور معمولا نحوه نگهداری دارو ذکر شده است.
 از ظرف مخصوص نگهداری قرص استفاده کنید.
 دارو را در حمام یا آشپزخانه نگهداری نکنید. این مکان‌ها معمولاً مرطوب‌اند و تغییرات دما دارند.
 دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
اگر دارو را با خود به سفر می‌برید باید توجه داشته باشید که در بهترین شرایط یعنی جای خشک و خنک نگهداری شود.

تغییر ظاهری دارو

پیش از مصرف هر دارویی ابتدا به اسم آن و تاریخ انقضای نوشته شده روی بسته بندی دقت کنید. به هیچ وجه دارویی را که تاریخ مصرفش گذشته است مصرف نکنید. حتی اگر ظاهرا سالم به نظر می‌رسد. همین‌طور از مصرف دارویی که منقضی نشده اما تغییرات ظاهری پیدا کرده است خودداری کنید.

شرایط نگهداری دارو
سخن آخر

همه‌ی ما انبوهی از داروهای مختلف که برای بیماری‌های گذشته یا کنونی ما تجویز شده‌اند را در خانه نگهداری می‌کنیم. بهتراست هر چند وقت یک بار سری به جعبه‌ی نگهداری داروها بزنیم و دارو‌های بلااستفاده یا منقضی شده را دور بریزیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *