Cشله خرمایی یکی از دسرها و میان‌وعده‌های خوشمزه و سالم ایرانی است که اصالت آن متعلق به استان‌های جنوبی کشورمان است و بیشتر در فصل پاییز و زمستان طبخ می‌شود.
طرز تهیه شله خرمایی بوشهری

به‌جز غذاهای سنتی، خیلی از شهرها میان‌وعده‌‌‌های سنتی مخصوصی هم دارند که شاید کمتر شناخته شده باشد. امروز‌‌‌ می‌خواهیم به جنوب کشورمان سری بزنیم و از بین انواع آن‌ها، یک میان‌وعده فوق‌العاده را انتخاب و به شما معرفی کنیم؛ شله خرمایی نوعی حلوای سنتی استان بوشهر است که شبیه کاچی درست می‌شود و بیشتر آن را در فصل سرما می‌خورند. روایت شده که در ایام قدیم بوشهری‌‌‌ها این دسر را در روزهای بارانی درست‌‌‌ می‌کردند. اگر شما هم به دنبال یک دسر مقوی، خوشمزه و سالم هستید با مجله دلتا همراه باشید تا طرز تهیه شله خرمایی بوشهری را به شما یاد دهیم.
مواد لازم برای شله خرمایی بوشهری

روغن نصف پیمانه
خرما ۱ کیلوگرم
آب جوش ۳ پیمانه
آرد گندم ۵۰۰ گرم
پودر هل، دارچین، زردچوبه و گلاب (دلخواه) به مقدار لازم

طرز تهیه شله خرمایی بوشهری
مرحله اول

برای درست کردن شله خرمایی ابتدا باید شیره خرما را بگیرید و آن را له کنید. برای این کار هسته خرماها را بگیرید، آن‌‌‌ها را داخل قابلمه بریزید و داخل آن به مقدار ۳ پیمانه آب جوش اضافه کنید. قابلمه را به مدت ۳-۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا خرماها کاملا نرم شوند.
شله خرمایی بوشهری
مرحله دوم

بعد از آنکه خرماها نرم شدند، اجازه دهید کمی خنک شوند. سپس آن‌‌‌ها را چنگ بزنید تا کاملا له شوند و شیره آن‌‌‌ها خارج شود. سپس خرماها را داخل صافی بریزید و زیر آن کاسه‌ای قرار دهید تا شیره‌‌‌های آن از صافی داخل کاسه بریزد.
مرحله سوم

در قابلمه‌ای روغن بریزید و آرد را داخل آن تفت دهید تا طلایی رنگ شود. شیره خرمای آماده‌شده را داخل قابلمه‌ای بریزید و آرد طلایی رنگ را کم‌کم به آن اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا آرد گلوله نشود.
مرحله چهارم

کمی پودر هل و دارچین به شله خرمایی اضافه کنید و آن را به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا آماده شود.
نکات کلیدی طرز تهیه شله خرمایی بوشهری

برای طرز تهیه شله خرمایی به جای خرما‌‌‌ می‌توانید از شیره خرمای آماده استفاده کنید. به ازای هر ۱ کیلوگرم خرما‌‌‌ می‌توانید ۵۰۰ گرم شیره خرما جایگزین آن کنید.
این دسر سنتی شکر ندارد و شیرینی خود خرما برای آن کافی است.
استفاده از کمی گلاب در شله خرمایی نیز سلیقه ای است و‌‌‌ می‌توانید از آن استفاده کنید.
غلظت شله حلوایی بیشتر شبیه فرنی است نه حلوا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *