شیرینی‌های بدون تخم‌مرغ یکی از پر کاربردترین شیرینی‌های مخصوص نوروز هستند که می‌توان زمان زیادی آن را نگه داشت و فاسد نمی‌شوند.
شیرینی بدون تخم مرغ

گردو منبع غنی از فسفر، منیزیم، آهن، ویتامین B6 ، منگنز و مس است. لوز گردو از جمله شیرینی‌های خشک است که به راحتی تهیه می‌شود و ماندگاری بالایی هم دارد. شما می‌توانید این شیرینی را در ده دقیقه آماده کنید. با مجله دلتا همراه باشید تا طرز تهیه یک شیرینی بدون تخم مرغ را یاد بگیرید.
مواد لازم برای شیرینی بدون تخم مرغ

گردو ۱ پیمانه
شکر ۲ پیمانه
پودر هل ۱ قاشق مرباخوری
زعفران ۱ قاشق غذاخوری
آب به میزان لازم
گلاب به میزان لازم
پودر گل سرخ برای تزیین

شیرینی ده دقیقه ای
طرز تهیه
مرحله اول

برای درست کردن لوز گردو خوشمزه و مجلسی، پس از تهیه گردو‌های مرغوب و با کیفیت، به کمک یک آسیاب به خوبی آن‌ها را پودر کنید. از آن‌جا که کیفیت و سلامت گردو‌ها بسیار حائز اهمیت است، بهتر است خودتان گردو را خریداری کنید و سپس آن را پودر کنید. هر چه در این مرحله گردو‌ها را بهتر پودر کنید، لوز گردو با کیفیت‌تری خواهید داشت.

هل را نیز خودتان تهیه کنید و با استفاده از آسیاب آن را پودر کنید. زعفران را هم دم کنید و کناری بگذارید.
مرحله دوم

برای درست کردن شهد لوز گردو، ابتدا در یک قابلمه شکر، آب، گلاب، پودر هل و زعفران را با هم مخلوط کنید. سپس قابلمه را روی شعله زیاد گاز بگذارید تا آب جوش بیاید. حالا شعله گاز را متوسط کنید و شهد لوز گردو را مدام هم بزنید تا زمانی‌که شکر کاملا در آب حل و شهد غلیظ و کشداری حاصل شود. سپس گاز را خاموش کنید.
مرحله سوم

در این مرحله باید هم‌زمان پودر گردو آسیاب شده و شهد را با هم مخلوط کنید، پس وقتی شهد هنوز داغ است گردوهایی را که در مرحله اول آسیاب کردید، به آن اضافه نمایید و سریع و پیوسته هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کند، به‌طوری‌که به دست نچسبد.
مرحله چهارم

در این مرحله در کف یک ظرف سلفون یا کاغذ روغنی بگذارید. سپس برای تزیین لوز گردو، کف ظرف را با پودر گل سرخ بپوشانید. حالا خمیر لوز گردو را کف ظرف با دقت پهن کنید و به کمک یک قاشق یا وردنه به خوبی آن را صاف و یک‌دست کنید. برای مدت ۵ یا ۶ ساعت، تا زمانی‌که لوز گردو به خوبی منسجم شود آن را داخل یخچال بگذارید.
مرحله آخر از شیرینی بدون تخم مرغ

برای برش زدن لوز گردو، پس از گذشت مدت زمان گفته‌شده، ظرف را از یخچال خارج کنید. به کمک یک چاقوی مرطوب در تمام سطح لوز گردو برش‌های مورب، شبیه به لوزی بزنید. لوزهای گردوی برش‌زده را در یک ظرف دردار بچینید تا مدت زمان بیشتری تازگی خود را حفظ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *