شیرینی نخودچی یکی از انواع شیرینی‌های محبوب و بسیار پرطرفدار عید نوروز است که شما به راحتی می‌توانید آن را در منزل، چه با فر و چه داخل قابلمه تهیه کنید.
شیرینی نخودچی خانگی

شیرینی نخودچی خانگی یکی از انواع شیرینی‌‌های خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است و همان‌طور که از نامش مشخص است پایه اصلی آن از آرد نخودچی تشکیل‌ شده است. این شیرینی خوشمزه بیشتر برای عید نوروز تهیه‌ می‌شود. اگر دوست دارید شیرینی نخودچی خوبی داشته باشید‌ می‌توانید آرد نخودچی را خودتان در منزل تهیه کنید. با مجله دلتا همراه باشید.
مواد لازم برای شیرینی نخودچی

پودر قند ۱۰۰ گرم
روغن جامد ۱۰۰ گرم
آرد نخودچی ۲۰۰ گرم
وانیل ۱/۴ قاشق چای‌خوری
زعفران دم‌کرده به اندازه کافی (دلخواه)
هل سبز نصف قاشق مرباخوری

شیرینی نخودچی
طرز تهیه شیرینی نخودچی
مرحله اول

ابتدا پودر قند را الک ‌کنید و در ظرفی ‌بریزید و روغن جامد را به آن اضافه و خوب مخلوط ‌کنید و ورز ‌دهید تا ظاهرش شبیه به خامه شود و بعد آرد نخودچی را کم‌کم اضافه ‌کنید.
مرحله دوم

در ادامه مواد را ورز ‌دهید تا منسجم شوند و خمیر از شکننده بودن دربیاید. همان‌طور که در حال ورز دادن خمیر هستید هل را به همراه وانیل و زعفران اضافه ‌کنید. خمیر که خوب ورز داده شد داخل یک پلاستیک قرار ‌دهید و بین ۶ تا ۲۴ ساعت در یخچال ‌بگذارید تا خوب استراحت کند.
مرحله سوم

سپس فر را روشن ‌کنید تا گرم شود و خمیر را روی تخته آشپزخانه یا یک سطح صاف قرار ‌دهید و با وردنه روی خمیر ‌بکشید تا صاف و یک‌دست شود. قالب‌‌هایی را که‌ می‌خواهید با آن‌‌ها شیرینی را قالب بزنید روی خمیر امتحان نمایید. تمام خمیر را قالب ‌بزنید و سینی فر را بیرون ‌بیاورید.
نخودچی
مرحله چهارم

سپس کف آن کاغذ روغنی قرار ‌دهید و شیرینی‌‌های قالب‌زده را در سینی بچینید و (برای زیبایی بیشتر شیرینی‌‌ها روی آن‌‌ها کمی خلال پسته بگذارید) در قسمت وسط فر قرار ‌دهید و روی ۱۷۰ درجه سانتیگراد ‌بگذارید تا به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه شیرینی‌‌های شما بپزند. البته باید دقت کنید که این زمان قطعی نیست و باید مدام به شیرینی‌‌ها سر بزنید تا نسوزند.
طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر

اگر فر در دسترس نداشتید‌ می‌توانید قابلمه را روی شعله‌ پخش‌ کن قرار دهید و در قابلمه را بگذارید تا گرم شود. داخل قابلمه یک الک به‌عنوان سه‌پایه قرار دهید و شیرینی‌‌ها را داخل یک دیس و روی سه‌پایه بگذارید و روی در قابلمه به مدت ۲۵ الی ۳۰ دقیقه دم‌کنی قرار دهید تا شیرینی بپزد.

یکی دیگر از شیرین‌های مخصوص نوروز شیرینی مشهدی است که می‌توانید دستور آن را در مجله ببینید.
نکات مهم

مشخصه اصلی پخت شیرینی نخودچی این است که عطر و بوی آن به مشام شما برسد.
باید زیر شیرینی مقدار خیلی کمی قهوه‌ای شود و چسبنده نباشد.
در اواخر پخت یکی از شیرینی‌‌ها را با کارد نصف کنید تا از پخت کامل آن اطمینان حاصل کنید.
حتما شیرینی نخودچی باید کاملا سرد و خنک باشد سپس از روی سینی جدا کنید. اگر به‌صورت داغ جدا کنید پودر‌ می‌شود.
بهتر است از سینی فر برای تهیه این شیرینی استفاده نشود چون زیر آن را تیره‌ می‌کند.

طرز تهیه شیرینی نخودچی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *