شیرینی چنگالی یکی از شیرینی‌هایی است که می‌توانید در ایام عید با آن از مهمانان خود پذیرایی کنید. پس این روزها پخت آن در منزل خالی از لطف نیست.
طرز تهیه شیرینی چنگالی

شیرینی چنگالی یکی از شیرینی‌های نوروزی بسیار ساده و کم خرج است و‌ می‌توانید با چند قلم مواد به راحتی در خانه تهیه کنید. شیرینی چنگالی به دلیل استفاده از چنگال برای حالت دادن به خمیر به این اسم مشهور شده است. شما‌ می‌توانید این شیرینی را همانند دیگر شیرینی با فر و بدون فر در تابه دو طرفه به راحتی تهیه کنید. با مجله دلتا همراه باشید تا طرز تهیه شیرینی چنگالی را یاد بگیرید.
مواد لازم برای طرز تهیه شیرینی چنگالی

تخم‌مرغ ۲ عدد
آرد سفید ۱.۵ الی ۲ پیمانه
شکر ۱/۳ پیمانه
روغن مایع ۱/۳ پیمانه
بیکینگ پودر ۱ قاشق مرباخوری
وانیل نوک قاشق چای‌خوری
شکلات تخته‌ای به مقدار لازم
پودر پسته یا نارگیل به مقدار لازم

طرز تهیه
مرحله اول

ابتدا تمام مواد را با پیمانه شیرینی‌پزی یا یک یک لیوان فرانسوی اندازه کنید. این خمیر نیازی به استراحت ندارد. آرد را سه بار الک کنید تا سبک شود. فر را با دمای ۱۸۰ درجه روشن کنید تا گرم شود. برای پخت بدون فر یک تابه دوطرفه روی شعله پخش کن بگذارید تا گرم شود.
تهیه شیرینی چنگالی
مرحله دوم

در ادامه تخم‌مرغ‌ها را به همراه وانیل با همزن دستی بزنید تا ‌تخم‌مرغ‌ها از لختگی خارج شود.‌ می‌توانید از همزن برقی نیز استفاده کنید. در ادامه شکر را نیز اضافه کنید و مجدد با همزن بزنید تا ‌تخم‌مرغ‌ها کرم‌رنگ شوند. سپس روغن مایع را اضافه کنید و هم بزنید تا مواد یک‌دست شوند.
مرحله سوم

در ادامه باید مخلوط آرد و بیکینگ پودر را کم‌کم اضافه نمایید تا یک خمیر یک‌دست و نرمی به‌دست بیاید به‌طوری‌که وقتی خمیر را گلوله می‌کنید اصلا ترک نداشته باشد. خمیر باید کاملا نرم باشد. در ادامه از مواد به اندازه گردو بردارید و یک چنگال را داخل آرد بزنید و روی شیرینی قرار دهید.
مرحله چهارم

در ادامه شیرینی‌های تهیه‌شده را داخل تابه دوطرفه روی کاغذ روغنی قرار دهید و در آن را ببندید و روی شعله پخش کن بگذارید و ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا شیرینی بپزد. برای پخت با فر در دمای ۱۷۰ درجه به مدت ۱۲ دقیقه بگذارید تا زیر شیرینی کمی تغییر رنگ دهد. در ادامه شکلات را بن‌ماری کنید و شیرینی را تا نیمه داخل شکلات بزنید و با پودر نارگیل کاور کنید.

اگر به شیرینی‌های خشک علاقه دارید، شیرینی نارگیلی را در مجله بخوانید.
نکات مهم برای طرز تهیه شیرینی چنگالی

خمیر را زیاد نباید ورز دهید وگرنه به روغن‌ می‌افتد.
از خمیر باید گلوله‌های کوچیکی بردارید و کمی با کف دست فشار دهید و بعد چنگال بزنید.
می‌توانید از کره یا روغن کاملا جامد استفاده کنید.

شیرینی چنگالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *