آش شولی، مشهورترین و محبوب‌ترین آش سنتی یزد است که قدمت آن به ۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد. این آش در فهرست آثار غیر مملوس فرهنگی یزد نیز به ثبت رسیده است.
طرز تهیه آش شولی یزدی

جالب است بدانید که یزد‌ی‌ها آش شولی را حدود ۱۰ تا ۱۱ صبح و برای باز شدن اشتهایشان می‌خورند، اما برای مردم شهرهای دیگر که به تقلید از آن‌ها شولی را طبخ می‌کنند، این آش یک پیش‌غذای خوش‌عطر و رنگ است. در استان یزد شولی را با شلغم هم درست می‌کنند، اما در این مطلب طرز تهیه آش شولی یزدی را با چغندر و به روش سنتی به شما آموزش می‌دهیم. با مجله دلتا همراه باشید.

اگر این آش را با چغندر یا شلغم آماده کنید رنگ آن به سبزی خواهد زد و اگر برای تهیه‌ آن از لبو استفاده کنید، رنگ آش شما قرمز خواهد شد. پس اگر به چغندر دسترسی ندارید از پختن آش شولی خوشمزه صرف‌نظر نکنید و به جای آن به سراغ لبو بروید.
مواد لازم

اُماج یک پیمانه
چغندر دو عدد
پیاز دو عدد
لپه خیسانده نیم پیمانه
عدس یک پیمانه
سبزی آش (تره، جعفری، برگ چغندر یا اسفناج) نیم کیلو
سرکه نیم پیمانه
 زردچوبه دو قاشق چای‌خوری
روغن به مقدار لازم
نعناع داغ، نمک و فلفل به مقدار لازم

آش شولی یزدی
طرز تهیه آش شولی یزدی
مرحله اول

برای تهیه این آش به مقداری اُماج نیاز دارید. اگر می‌خواهید اُماج را به شیوه یزدی‌ها آماده کنید، باید مقداری آرد را در الک پهن کنید و سپس با دست خیس روی آردها آب بپاشید و بعد از چند لحظه آرد را الک کنید. اُماج‌ها (گلوله‌های آرد) را کمی در آفتاب یا فر گرم (اما خاموش) قرار دهید تا خود را بگیرند.
مرحله دوم

وقتی اُماج‌ها آماده شد، سه تا چهار قاشق غذاخوری روغن را در یک قابلمه بزرگ روی آتش ملایم داغ کنید و پیاز ساطوری را در آن تفت دهید تا سرخ شود. سپس یک چهارم چغندر را نگینی خرد کنید و با زردچوبه روی پیاز داغ بریزید و چند دقیقه بچرخانید. در همین مرحله لپه و عدس را با ۱۲ پیمانه آب و کمی نمک در همان قابلمه بریزید و منتظر جوش‌آمدن آب بمانید. سپس آتش را کم کنید، در قابلمه را ببندید و حدود یک ساعت به حبوبات و چغندر برای پخت فرصت دهید.
مرحله سوم

حالا آتش را کمی تند کنید و اُماج‌ها را آرام آرام در قابلمه بریزید و با قاشق چوبی هم بزنید تا به هم نچسبند. سبزی ساطوری و باقی چغندر نگینی را در قابلمه بریزید و آتش را ملایم کنید تا با قابلمه در باز جوش بزنند. ۴۵ دقیقه بعد سرکه را اضافه کنید، نمک و فلفل را بیفزایید و ۱۵ دقیقه به پخت ادامه دهید.
مرحله چهارم

آش شولی را با نعناع‌داغ یا پیاز داغ تزیین کنید و وقت سرو کردن آن، سرکه را هم سر سفره بیاورید. برای طعم‌دار کردن شولی یزدی به جای سرکه از رب‌انار هم می‌توانید استفاده کنید. برای تهیه آش شولی با شلغم هم از همین روش استفاده کنید، اما به جای چغندر، شلغم نگینی خردشده را در آش بریزید. البته شلغم زودتر از چغندر می‌پزد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *