وادلازم:

نشاسته ۱ لیوان
شکر ۱ لیوان
گلاب نصف لیوان
کره ۵۰ گرم
أب ۲ لیوان
طرز تهیه

همه را با هم مخلوط میکنیم روی حرارت می گذاریم هم میزنیم تا سفت بشه بعد صبر می کنیم خنک بشه
سرد که شد به اندازه گردو ، گرد میکنیم تو پودر نارگیل می غلتونیم در آخر با گردو یا…. تزیین میکنیم
در صورت تمایل نصف مواد رو با زعفران مخلوط کرده باسلوق زعفرانی درست میکنیم

خواص گلاب

این مایع همان اسانس رز (گل ‌محمدی) است که تا امروز ۲۰۰ نوع از آن شناسایی شده است،اما تنها دسته محدودی از آن را در تهیه گلاب مورد استفاده قرارمی‌دهند.

این گل بهاری از اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد رویش دارد و ازخواص درمانی فراوانی برخورداراست. طبیعت گلاب گرم است و مقوی معده، قلب، کبد و اعصاب بوده و آرام بخشی قوی به حساب می‌آید. به همین دلیل است که بعضی افراد قدیمی مصرف گلاب را در روزهای سخت و پرتنش لازم می‌دانستند. این مایع خوشبو و معطر تا حدودی تحریک‌کننده جریان خون بوده و بافت پوست را به تولیدسلول‌های جدید تحریک می‌کند.

خوردن گلاب برای رفع سردرد و بوی بد دهان مفید است و همچنین تحریک‌کننده هورمون‌ها بوده و میل جنسی را افزایش می‌دهد و تاحدودی تنظیم‌کننده قاعدگی است. خوردن گلاب را به بیماران قلبی و نوشیدن روزانه یک لیوان دوغ مخلوط با گلبرگ‌های گل‌ محمدی را برای تنظیم کار جهاز هاضمه خصوصا در روزهای گرم سال پیشنهاد می‌کنیم.

طبق سنت قدیم، برای هر ۳۰ کیلوگل، ۵۰ لیتر آب در نظر می‌گیرند که گلاب حاصل از این مقدار۳۰
لیتر است و به آن «گلاب مایه یا عطری» گویند. از تقطیر مجدد گلاب مایه، فرآورده‌ای به دست می‌آید که به آن «گلاب دو آتشه» یا استاندارد گفته می‌شود.

این نوع مرغوب‌تری از گلاب است که مزه و بوی آن بسیار تلخ‌تر از گلاب مایه است و لذا به دلیل آن‌ که آب به کار رفته در آن بیشتر تبخیر شده وگلاب حاصله غلیظ‌تر است بیشترین اثر درمانی را دارد بنابراین تهیه این گلاب برای مصارف خانگی و درمانی مناسب است. البته از تقطیر مجدد، گلاب دوآتشه غلیظ‌تری به دست می‌‌آید که بسیار معطر است و در حقیقت آن را «گلاب ناب وخالص«می‌نامند که کمتر در بازار عرضه می‌شود.

گاهی نیز از گل‌های که به صورت تفاله درآمده‌اند به همراه کمی گل تازه برای تولید مجددگلاب استفاده می‌شود که گلاب به دست آمده را «پساب» گویند که کیفیت بسیار نازلی دارد و طبیعتا اثرگذاری ضعیفی داشته و در اصل خاصیت درمانی ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *