در این نوشتار ۵ دلیل برای اینکه چرا سوپ مرغ ضد سرماخوردگی و آنفولانزا است آورده می شود و در پایان طرز تهیه سوپ مرغ هم برای افرادی که تصمیم دارند احتمال ابتلا به سرماخوردگی را در خود و دوستان و خانواده شان کمتر کنند بیان شده است. با بازده همراه باشید.

سوپ مرغ

مطالعه کتابی به عنوان “سوپ‌مرغ برای روح‌” می‌تواند بسیار مفید و سرگرم‌کننده باشد، ولی خوردن کاسه‌ای از سوپ مرغ داغ و خوشمزه برای مبارزه علیه سرماخوردگی و سرفه بسیار مفیدتر است. توصیه‌ای که پیش‌تر مدام از مادربزرگ‌ها می‌شنیدیم و به آن اهمیت نمی‌دادیم، هم‌اکنون از لحاظ علمی و توسط متخصصان ثابت شده است – سوپ مرغ در جنگ با سرماخوردگی، سرفه، و آنفولانزا دوست و یاوری خوب برای شما است. البته با این‌که آن را نمی‌توان جایگزین دارو دانست، ولی قطعا درمان خانگی موثر تلقی می‌شود.

بنابراین، فکر می‌کنید دقیقا چگونه این سوپ داغ دلپذیر می‌تواند چنین تاثیر جادویی بر سرماخوردگی و آنفولانزا داشته باشد؟ پس بهتر است ابتدا دلایل ما رابشنوید و سپس طرز تهیه سوپ مرغ را یاد بگیرید.
۱. سوپ مرغ حاوی آنتی اکسیدان است

سوپ مرغ حاوی اسید آمینه‌ی طبیعی به نام سیستئین است، و به همین خاطر می‌تواند با عفونت‌ها مبارزه کند. نوعی از این اسید آمینه وجود دارد به نام استیل‌سیستئین که آنتی‌اکسیدانی قوی است و همه‌ی ما می‌دانیم، آنتی‌اکسیدان‌ها دستگاه ایمنی‌مان را تقویت می‌کنند. بنابراین، سوپ مرغ می‌تواند هم از ابتلا به بیماری جلوگیری کند، و هم آنفولانزا را درمان نماید.
۲. مخاط را از بین می‌برد

در ۱۹۷۸، ماروین سکنر پژوهشی به عمل آورد و طی آن ثابت کرد سوپ مرغ در از بین بردن مخاط بینی و مجاری تنفسی بیش‌تر از آب داغ یا آب سرد موثر است. این مطالعه توسط پژوهشگری دیگر به نام ایروین زیمنت در ۱۹۸۰ دنبال شد؛ وی ثابت کرد تاثیر سوپ مرغ در از بین بردن مخاط به دلیل آن است که این خوراکی داغ و دلپذیر می‌تواند مخاط مجاری تنفسی را رقیق کند؛ پس از آن، مطالعه‌ای مشابه در ۲۰۰۰ توسط استفان رنارد صورت گرفت؛ وی اظهار داشت سوپ مرغ، میزان مخاط را در ریه کاهش می‌دهد و با این کار، به گلبول‌های سفید خون در مبارزه علیه عفونت‌ها کمک می‌کند.
۳. مجاری تنفسی را نرم می‌کند

البته شاید سوپ مرغ به تنهایی کافی نباشد. اگر سوپ مرغ‌تان را آن‌قدر تند کنید که با خوردن‌اش اشک از چشمان‌تان سرازیر شود و آب بینی‌تان راه بیفتد، می‌تواند به بدن‌تان کمک کند تا از طریق سرفه از شر مخاط مجاری تنفسی خلاص شود. بسیاری از داروهایی که برای درمان گرفتگی مجاری تنفسی تجویز می‌شوند، برای مدتی می‌توانند اثربخش باشند، و در بسیاری از موارد، با تمام شدن دوره‌ی مصرف دارو، بار دیگر این بیماری باز خواهد گشت.

اگر با خوردن مقداری سوپ مرغ تند، بتوانید گرفتگی مجاری تنفسی‌تان را برطرف کنید، لطفی بزرگ در حق بدن‌تان کرده‌اید؛ و اگر هم این مخاط‌ها بازگردند، دیگر همراه اسپاسم برونش‌ها (سرفه) نخواهد بود. بخور دادن نیز از دیگر راه‌های مفید است که می‌توانید آن را نیز امتحان کنید.
۴. درد و التهاب بدن را کاهش می‌دهد

هنگام پخت سوپ مرغ، کلسیم و کندروایتین موجود در استخوان مرغ وارد سوپ می‌شود، و این غذای خوشمزه را سرشار از کلسیم می‌کند. کلسیم و کندروایتین دارای تاثیرات ضدالتهابی هستند – بنابراین سوپ مرغ می‌تواند بدن درد ناشی از آنفولانزا را کاهش دهد.
۵. پروتئین بدن‌تان را تامین می‌کند

مرغ منبع پروتئین است و از آن‌جا که بعد از پخت سوپ مرغ، گوشت‌ها را از استخوان جدا می‌کنید و به سوپ بر می‌گردانید، از پروتئین موجود در این غذا کاسته نمی‌شود. غذای قابل هضم و سرشار از پروتئین به شما کمک می‌کند برای گذراندن دوره‌ی درمان در طولانی‌مدت انرژی کافی داشته باشید. معمولا دست و پنجه نرم کردن با آنفولانزا انرژی‌مان را کاهش می‌دهد – یک کاسه سوپ مرغ می‌تواند ما در دوره‌ی طولانی مبارزه با آنفولانزا پرقدرت نگه دارد.
طرز تهیه‌ سوپ مرغ دلپذیر و شفابخش

فرهنگ‌های مختلف دارای راه‌های مختلف برای مبارزه علیه آنفولانزا هستند. ولی برای آن‌هایی که چنین راه‌هایی را بلد نیستند، و طرز تهیه سوپ مرغ را هم نمی‌دانند، طرز پخت این سوپ را توضیح می‌دهیم. دستورالعمل این سوپ دلپذیر آن‌قدر ساده است که حتی آن‌هایی که کوچک‌ترین سررشته‌ای از آشپزی هم ندارند می‌توانند به آسانی از پس آن بر بیایند. قابلمه را روی اجاق بگذارید و در آن مقداری روغن زیتون بریزید، و سپس مقداری پیاز و ۳ حبه سیر خرد شده به آن اضافه کنید. وقتی پیازها روی حرارت کمی تغییر رنگ دادند، مقداری هویج خرد شده و ساقه‌ی کرفس قطعه قطعه شده نیز به آن بیفزایید. وقتی هویج و کرفس کمی نرم شدند، تکه‌ای بزرگ از مرغ را به همراه استخوان در قابلمه بگذارید و آن‌قدر آب بریزید تا مرغ کاملا در آن غوطه‌ور شود.

برگ‌ها و ادویه‌جات دلخواه‌تان را به آن اضافه کنید – زعتر، علف لیمو، رزماری، ریحان، میخک یا برگ بو از جمله چیزهایی هستند که می‌توانید به سوپ‌تان اضافه کنید. به میزان لازم نمک و فلفل به آن بیفزایید. ابتدا اجازه دهید آب جوش بیاید، پس از آن کمی شعله را کم کنید و بگذارید ۲۵ دقیقه به آرامی بپزد. اگر این سوپ را برای شخصی تهیه می‌‌کنید که به شدت بیمار است، بهتر است مواد جامد را جدا کنید، و پس از برگرداندن گوشت خرد شده‌ی مرغ به مایع، آن را به بیمار بدهد. در غیر این صورت، پس از ۱۰ دقیقه‌ی اضافه، قابلمه را از روی حرارت بر دارید؛ اکنون می‌توانید سوپ را به صورت کامل میل نمایید. در نهایت می‌توانید با برگ رزماری و لیمو، آن را تزیین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *