نخودچی یکی از مغذی‌ترین اعضاء خانواده حبوبات است که پس از آب‌پز کردن نخودهای تازه و ریز آن‌ها را آبکش کرده و پوست ور آمده آن را جدا می‌کنند و سپس آن را تفت داده و آسیاب می کنند تا تبدیل به آرد نخودچی محبوب ما می شوند. شیرینی نخودچی هم یکی از محبوب ترین شیرینی های عید نوروز است که شاید باورتان نشود چقدر درست کردنش ساده و آسان است. در این نوشتار با ما همراه باشید تا طرز تهیه شیرینی نخودچی را بدانید.
طرز تهیه شیرینی نخودچی خانگی
شیرینی نخودچی
مواد لازم

۵۰۰ گرم آرد نخودچی

۲۰۰ گرم کره یا روغن جامد

۲۵۰ گرم شکر

۱ قاشق زعفران ساییده شده

۱ قاشق هل ساییده شده

پودر بادام و پسته به میزان کافی
طرز تهیه شیرینی نخودچی

۱. ابتدا کره یا روغن صاف قنادی را در محیط آشپزخانه قرار دهید تا نرم شود سپس به وسیله یک همزن برقی، چند دقیقه هم بزنید.

۲. پودر قند یا شکر را داخل روغن ریخته و به مدت ۴ دقیقه هم بزنید تا کاملا حل شود سپس پودر هل را به مخلوط اضافه کرده و دوباره هم بزنید.

۳. آرد نخودچی را ۲ تا ۳ بار الک کنید تا کاملا صاف و یک‌دست شود سپس به مخلوط اضافه کرده و آنقدر هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کند. خمیر را کمی ورز دهید. دقت کنید که خمیر نباید بیش از حد ورز داده شود، چون این‌کار موجب به روغن افتادن خمیر می‌شود.

۴. در ادامه زعفران دم کرده را اضافه کرده و مخلوط کنید تا خمیر کاملا یک‌دست و یک‌رنگ شود. برای نرم‌تر شدن شیرینی در این مرحله می‌توانید خمیر را به وسیله چرخ‌گوشت، چرخ کنید.

۵. مواد را داخل سلفون قرارداده و اجازه دهید ۵ تا ۶ ساعت استراحت کند.

طرز تهیه شیرینی نخودچی خانگی

۶. فر را روی دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. خمیر را به کمک وردنه با ضخامت نیم تا یک سانتی‌متر روی سینی باز کنید سپس قالب دلخواه‌تان را داخل آرد بزنید و شروع به قالب زدن کنید. اگر مایل نبودید از قالب استفاده کنید، خمیر را گرد کرده و روی سینی فر بچینید.

۷. شیرینی‌ها را به‌وسیله پودر یا خلال پسته تزیین کنید و به مدت ۱۵ تا ۲۵ دقیقه داخل فر قرار دهید تا کمی طلایی شده؛ سینی را از فر خارج کرده و بگذارید تا کاملا خنک شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *