لواشک یکی از پرطرفدارترین تنقلاتی است که با هر طعمی که باشد بین بزرگ و کوچک جایگاه یکسان و بالایی دارد و کمتر کسی است که عاشق آن نباشد. حال اگر این لواشک به طور خانگی و سالم تهیه شود مطمئناً خاصیت و خواهان بیشتری هم خواهد داشت. اکثر افراد لواشک را در فصل تابستان که میوه های تابستانی مثل زردآلو، آلو، هلو و … به فراوانی یافت می شود، تهیه می کنند تا با خوردن آن در فصل های دیگر مثل فصل زمستان احساسات دلچسبی را تجربه کنند.

در این بخش از آشپزخانه نمناک قصد داریم برای آن دسته از افرادی که نمی توانند لواشک ترش بخورند طرز تهیه لواشک زردآلو را آموزش دهیم پس با ما همراه باشید.

لواشک زرد آلو
مواد لازم برای تهیه لواشک زردآلو در منزل
مواد لازم مقدار
زردآلو 2 کیلو
آب نصف لیوان
نمک و شکر به مقدار لازم
طرز تهیه لواشک زردآلو به صورت مرحله به مرحله

برای آنکه لواشک زردآلو را در منزل تهیه کنید بهتر است طبق مراحل گفته شده در این بخش پیش بروید:
مرحله اول

ابتدا به خوبی اقدام به شستن زردآلوها کرده و هسته آنها را در بیاورید، البته با هسته هم می توانید بپزید اما در این صورت کارتان در مرحله رد کردن از صافی مشکل تر خواهد بود بنابراین بهتر است که همان ابتدا این کار را انجام دهید.

مواد اولیه لواشک
مرحله دوم

در مرحله بعدی پس از اینکه هسته زردآلو ها را گرفتید تمام زردآلو های بدون هسته را داخل قابلمه بریزید و نصف لیوان آب را به آن اضافه کنید. به دلیل آبدار بودن خود میوه ها همین مقدار آب کافی است، در ادامه قابلمه را روی حرارت کم گذاشته و اجازه دهید به آرامی شروع به جوشیدن کند و میوه ها آب بیندازند.
مرحله سوم

در این مرحله مشاهده خواهید کرد که قابلمه به تدریج پر از آب می شود و شما باید صبر کنید تا آب آن بجوشد و میوه ها کاملاً پخته شود تا حدی که وقتی با قاشق به پوست و گوشت میوه فشار دادید به راحتی از هم جدا شود و میوه به حالت لهیده در بیاید.
مرحله چهارم

حالا نوبت به رد کردن گوشت میوه ها از صافی رسیده است و بهترین کار این است که اندکی صبر کنید تا میوه های پخته شده کمی خنک شوند.

لواشک الو
مرحله پنجم

زمانی که شما تمام گوشت میوه ها را از صافی رد کردید، صافی را کنار گذاشته و مجدداً مایه به دست آمده را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار بدهید.

چنانچه تمایل به اضافه کردن نمک و شکر به لواشک داشتید در این مرحله وقت آن رسیده است و شما می توانید با اضافه کردن نمک و شکر به مواد اجازه دهید تا آب اضافی آن تبخیر شده و غلیظ تر شود. البته ناگفته نماند که حتی می توانید این مواد را اضافه نکنید چرا که زردآلو به اندازه کافی شیرینی دارد و نیاز به افزودن نمک یا شکر نمی باشد.

لواشک خانگی
مرحله ششم

درحالی که مواد شما روی حرارت است هر از گاهی آن را هم بزنید تا ته نگیرد و زمانی که احساس کردید مواد به غلظت کافی رسید حرارت را خاموش کرده و اجازه بدهید کمی خنک شده و از دما بیفتد.
مرحله هفتم

در نهایت سینی های مورد نظر را با یک نایلون ضخیم پوشانده و از مایه لواشک به طور یکنواخت داخل سینی ها بریزید و سپس سینی های لواشک را در مقابل آفتاب قرار داده تا کاملاً خشک شوند و بسته به ضخامت لواشک و همچنین میزان شدت تابش نور آفتاب و گرمی هوا به مدت دو الی سه روز تا خشک شود.
نکات کلیدی در تهیه لواشک زردآلو

چنان که خواستید طعم لواشکتان ملس باشد می توانید در پخت آن از میوه های ترش نیز استفاده کنید.
غلظت مایه لواشک باید به اندازه ای باشد که به راحتی بتوان داخل سینی پخش کرد.
در همان ابتدا پس از ریختن مواد داخل سینی حتماً روی آن را با تور بپوشانید.
سینی های فلزی به خاطر جذب بیشتر گرما بهتر از سینی های پلاستیکی برای خشک کردن لواشک می باشند.
شما می توانید برای خشک کردن لواشک داخل منزل، جلوی پنکه همین کار را انجام بدهید اما با این روش ممکن است زمان طولانی نیاز باشد.
پس از خشک شدن لواشک ها می توانید در اندازه های دلخواه آن را با قیچی برش داده و یا به صورت درسته در یخچال قرار دهید و ناگفته نماند که لواشک ها تا یک سال در داخل یخچال ماندگاری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *