گمج کباب گیلانی یکی دیگر از غذاهای محلی گیلانی است که داخل ظرف سفالی‌ به نام گمج پخته می‌شود. گمج باعث می‌شود غذا با حرارت ملایمی پخته و لعاب بیشتری بیندازد. سبزی چوچاق و رب انار و گردو نیز که پای ثابت غذاهای شمالی است برای تهیه گمج کباب استفاده می‌شوند. با طرز تهیه گمج کباب با مجله دلتا همراه باشید.
مواد لازم

گوشت خورشتی ۵۰۰ گرم
سبزی چوچاق ۱ پیمانه
گردو آسیاب شده ۱۲۰ گرم
آب انار ۱ پیمانه
رب انار ۴ قاشق غذاخوری
پیاز ۲ عدد
آب ۱ پیمانه
روغن مایع به میزان لازم
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز-تهیه-گمج-کباب
طرز تهیه گمج کباب

برای تهیه یه گمج کباب اصیل ابتدا باید گوشت گوسفندی یا گوساله را به تکه‌های کوچک خرد کنید. تکه‌های گوشت باید به اندازه‌ای باشد که معمولا به عنوان گوشت خورشتی استفاده می‌شود. نه خیلی درشت و نه خیلی ریز.
پیاز را ریز خرد کرده و یا رنده کنید. سپس با مقداری روغن پیاز را تفت دهید تا طلایی رنگ شود. حالا کمی زردچوبه و به میزان دلخواه فلفل سیاه اضافه کنید و با پیاز تفت دهید.
وقتی پیاز طلایی رنگ شد، گوشت را به آن اضافه کنید. تکه‌های گوشت را به قدری تفت دهید که تغییر رنگ داده و تقریبا تمام آب گوشت کشیده شود.
در این مرحله سبزی را اضافه کنید. سبزی محلی و مخصوص این غذا، چوچاق است. اما در صورتی که به این سبزی خوش عطر دسترسی ندارید، می‌توانید از مخلوط تره، گشنیز، ترخون و جعفری یا هر سبزی معطر دلخواه دیگر استفاده کنید. حالا سبزی را با گوشت خوب تفت داده و مخلوط کنید.
گردوی آسیاب شده را در قابلمه بریزید و خوب با گوشت ها بهم بزنید. حالا باید آب انار، رب انار و نمک را اضافه کنید. در این مرحله در صورت تمایل می‌توانید دو قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی هم به مواد بیفزایید.
یک یا دو پیمانه آب (بسته به غلظت غذا) در قابلمه بریزید و در آن را بگذارید. اجازه دهید غذا به آرامی و روی حرارت ملایم بپزد. وقتی آب غذا کم و کاملا غلیظ شد، گمج کباب شمالی روغن انداخته و آماده سرو می‌شود. آن را در ظرف سرو بریزید و با پلو یا برنج کته و گوجه فرنگی کبابی سرو کنید.

نکات پخت گمج کباب

در صورتی که تهیه آب انار برایتان مشکل است می‌توانید آب انار را از دستور حذف کرده و به همان مقدار رب انار اضافه و جایگزین کنید.
چاشنی غذا را به دلخواه می‌توانید بیشتر کنید.
میزان ترشی گمج کباب به این بستگی دارد که آب انار یا رب انار شما چه قدر ترش باشد. پس در انتخاب نوع و میزان آن با توجه به ذائقه خود تصمیم بگیرید.
در روش تهیه اصلی این غذا از گلپر استفاده می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید نصف قاشق چای‌خوری گلپر به این غذا اضافه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *