همانقدر که سیب زمینی خوراکی پرطرفداری در سراسر دنیاست غذاهای گیاهی بدون استفاده از مرغ و گوشت و ماهی هم پرطرفدار هستند. در این مقاله طرز تهیه ۲ غذای گیاهی با سیب زمینی که بسیار خوشمزه و عالی هستند را به شما آموزش می دهیم.
۱. شپردز پای گیاهی

طرز تهیه شپردز پای گیاهی خوشمزه مخصوص گیاهخواران

زمان آماده‌سازی: ۲۰ دقیقه
زمان پخت: ۵۵ دقیقه
مجموع زمان مورد نیاز: ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه
برای مصرف ۶ نفر
مواد مورد نیاز
برای لایه‌ی پوره‌ی سیب زمینی

الف. ۵ عدد سیب زمینی، پوست گرفته و خرد شده در مکعب‌های ۲ سانتی‌متری
ب. نصف فنجان مایونز وگان
پ. نصف فنجان شیر سویا
ت. یک‌چهارم فنجان روغن زیتون
ث. ۳ قاشق غذاخوری جایگزین گیاهی پنیر خامه‌ای (توفو یا پنیر سویا)
ج. ۲ قاشق چای خوری نمک
برای لایه‌ی زیرین

الف. ۱ قاشق غذاخوری روغن
ب. ۱ عدد پیاز زرد بزرگ، خرد شده
پ. ۲ عدد هویج خرد شده
ت. ۳ ساقه‌ی کرفس خرد شده
ث. نصف فنجان نخود فرنگی منجمد
ج. ۱ عدد گوجه فرنگی خرد شده
چ. ۱ قاشق چای خوری ادویه‌ی ایتالیایی (ترکیبی از ریحان، رزماری، گشنیز، مرزه، آویشن، مرزنگوش، نعناع، و پرک فلفل قرمز، همگی خشک شده)
ح. ۱ حبه سیر خرد شده
خ. مقداری پودر فلفل سیاه
د. ۴۰۰ گرم هر نوع جایگزین گوشت چرخ‌کرده‌ی دلخواه نظیر تمپه، قارچ، عدس و غیره
ذ. نصف فنجان پنیر چدار یا پنیر سویا
دستورالعمل تهیه غذای گیاهی با سیب زمینی

الف. سیب زمینی‌ها را داخل یک قابلمه بگذارید و روی آن‌ها آب سرد بریزید. سپس، ظرف را روی حرارت متوسط قرار دهید و بگذارید آب به جوش بیاید. شعله را کم کنید، و اجازه دهید سیب زمینی‌ها به مدت ۲۵ دقیقه بپزند تا نرم شوند. در نهایت، آب را خالی کنید.

ب. مایونز گیاهی، شیر سویا، روغن زیتون، پنیر خامه‌ای گیاهی، و نمک را روی سیب زمینی‌ها بریزید و با استفاده از ابزار مخصوص، آن‌ها را به خوبی پوره کنید تا نرم و یکدست شوند. پوره‌ی سیب زمینی را کنار بگذارید.

پ. دمای فر را به ۲۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد برسانید، و سینی فر یا ظرف پخت را با اسپری روغن چرب کنید.

ت. تابه‌ی بزرگی را روی شعله‌ی متوسط قرار دهید، و روغن را داخل آن داغ کنید؛ پیاز، هویج، کرفس، نخود فرنگی، و گوجه فرنگی را داخل آن بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه تفت دهید تا همگی نرم شوند. در نهایت، ادویه‌ی ایتالیایی، سیر، و فلفل را نیز اضافه کنید.

ث. حرارت را کم کنید، جایگزین گیاهی گوشت چرخ‌کرده را به سبزیجات داخل تابه اضافه کنید. مواد را خوب به هم بزنید، تا ترکیب این مواد کاملا داغ شود (حدود ۵ دقیقه).

ج. ترکیب سبزیجات و جایگزین گوشت را کف ظرف پخت‌تان بریزید، و روی آن را با پوره‌ی سیب زمینی بپوشانید؛‌ سطح آن را صاف کنید. مقداری پنیر سویای خرد شده نیز روی سیب زمینی‌ها بریزید.

چ. ظرف را به مدت ۲۰ دقیقه داخل فر بگذارید تا پنیرها آب شوند و سطح کاسرول‌تان کمی قهوه‌ای رنگ و داغ شود.
۲. کاسرول سیب زمینی با چیپس ذرت

چیپس ذرت یا همان کورن ‌فلکس این کاسرول را ترد و برشته می‌کند. در تهیه کاسرول سیب زمینی با چیپس ذرت به جای سیب زمینی معمولی می‌توانید از یک صبحانه‌ی ساده و خوشمزه یعنی هش براون نیز استفاده کنید. برای تهیه‌ی هش براون به سادگی می‌توانید سیب زمینی رنده شده را با نمک و فلفل طعم‌دار کنید و داخل روغن داغ تفت دهید.

طرز تهیه کاسرول سیب زمینی با چیپس ذرت

زمان آماده‌سازی: ۲۰ دقیقه
زمان پخت: ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه
مجموع زمان مورد نیاز: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
برای مصرف ۸ نفر
مواد مورد نیاز

الف. ۶ عدد سیب زمینی متوسط
ب. یک‌چهارم فنجان کره
پ. حدود ۳۱۰ میلی‌لیتر سوپ کرمی قارچ (طرز تهیه‌ی آن را در ادامه توضیح خواهیم داد)
ت. حدود ۴۷۰ میلی‌لیتر خامه ترش
ث. یک‌سوم فنجان پیازچه خرد شده
ج. یک و نیم فنجان پنیر چدار خرد شده
چ. نصف فنجان چیپس ذرت یا کورن فلکس خرد شده
ح. ۲ قاشق غذاخوری کره آب شده
دستورالعمل تهیه غذای گیاهی با سیب زمینی

الف. برای تهیه‌ی سوپ کرمی قارچ به ۱ قاشق کره، ۲۰۰ گرم قارچ خرد شده، سه‌چهارم فنجان آب مرغ، یک‌چهارم قاشق چای خوری پودر پیاز، یک‌هشتم قاشق چای خوری پودر سیر، نصف فنجان شیر، یک‌چهارم فنجان آرد، و مقداری نمک و فلفل سیاه نیاز داریم. کره را داخل تابه‌ای بزرگ آب کنید. قارچ را داخل کره تفت دهید. آب مرغ، پودر پیاز، و پودر سیر را اضافه کنید تا جوش بیایند. شیر و آرد را با هم ترکیب کنید به سایر مواد بیفزایید، و مواد را به مدت ۱ دقیقه حرارت دهید تا غلیظ شوند. مقداری نمک و فلفل به آن‌ها اضافه کنید.

ب. فر را به دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد برسانید. ظرف مخصوص کاسرول را اندکی چرب کنید.

پ. سیب زمینی‌ها را داخل یک قابلمه‌ی بزرگ پر از آب جوش قرار دهید؛ آن‌ها را به مدت ۲۵ الی ۳۰ دقیقه بپزید. سیب زمینی‌ها را از قابلمه خارج کنید و آب را دور بریزید. وقتی سیب زمینی‌ها به اندازه‌ی کافی خنک شدند، پوست‌شان را جدا کنید و سپس آن‌ها را داخل یک کاسه‌ی متوسط رنده کنید.

ت. یک‌چهارم کره را داخل یک تابه‌ی بزرگ روی شعله‌ی متوسط آب کنید. سوپ را داخل تابه بریزید؛ آن را بپزید تا شروع به جوشیدن کند. ظرف را از روی شعله بردارید، و خامه ترش، پیازچه، و پنیر را اضافه کنید. اکنون سیب زمینی‌ها را نیز به مواد بیفزایید. در نهایت، مواد را داخل ظرف کاسرول بریزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *