تغذیه روزه‌داران بخصوص در روزگار شیوع کرونا نیازمند توجه ویژه‌ای است. با توجه به خالی بودن معده برای ساعات طولانی، رعایت نکردن اصول تغذیه صحیح می‌تواند مشکلات فراوانی ایجاد کرده و منجر به ضعف سیستم ایمنی بدن در ماه رمضان شود.
تغذیه مناسب افطار

یکی از اشتباهات رایج تغذیه‌ای در ماه رمضان، پُرخوری در وعده افطار و مصرف حجم بالایی از مواد غذایی مختلف است. این در حالی است که متخصصان همیشه مصرف چند وعده غذایی کم‌حجم با فواصل زمانی مشخص را برای تغذیه مناسب افطار توصیه می‌کنند. یکی از راه‌های مقابله با این عادت غذایی اشتباه، آشنا شدن با عوارض پُرخوری در وعده افطار است. در ادامه در مجله دلتا به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

تغذیه سالم برای افطار
افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف

پُرخوری مداوم و طولانی‌ مدت می‌تواند خیلی زود به چاقی منتهی شود. خود چاقی هم مستقیما با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف مرتبط است. چاقی به‌ عنوان یکی از عوامل افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و حتی سکته مغزی است.
مختل کردن عملکرد مغزی

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که پُرخوری مداوم و چاقی با آسیب به سلول‌های مغزی مرتبط هستند. با توجه به این‌که تقریبا ۶۰ درصد از مغز را چربی‌ها تشکیل می‌دهند، استفاده از منابع غذایی حاوی چربی‌های سالم مانند آووکادو، انواع مغزها، ماهی‌های چرب و روغن زیتون می‌تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند. همچنین در درازمدت از ابتلا به زوال عقل جلوگیری کند.
ایجاد حالت تهوع

وقتی که در مصرف غذاها زیاده‌روی می‌کنید و معده‌ای که خالی بوده را تا محدوده فوقانی‌اش پُر می‌کنید، احتمال شکل‌گیری حالت تهوع یا دچار شدن به سوء هاضمه نیز بیشتر می‌شود.

در موارد شدید، همین حالت تهوع گاهی به استفراغ منتهی می‌شود که درواقع یکی از مکانیسم‌های بدن برای مقابله با فشار انباشته ‌شده روی معده بشمار می‌رود. بنابراین، بهتر است که حجم وعده‌های غذای‌تان را محدود کنید و سرعت غذا خوردن تان را هم کاهش دهید.
ایجاد نفخ شدید

در بین مواد غذایی مختلف، زیاده‌روی در مصرف غذاهای چرب و ادویه‌دار و همچنین نوشیدنی‌های گازدار بیشتر باعث نفخ می‌شود. لوبیا، بعضی از انواع سبزی‌ها وغلات سبوس‌دار هم می‌توانند باعث نفخ شوند. غذا خوردن با ریتم آهسته و فاصله‌گذاری بین خوردن غذا و مصرف مایعات از اصول دیگر تغذیه مناسب افطار است که باعث کاهش نفخ می‌شود.
افزایش حالت خواب‌آلودگی

افراد بسیاری پس از پُرخوری دچار احساس خستگی، ‌سستی و خواب‌آلودگی می‌شوند. بلافاصله پس از خوردن غذاهای حجیم، بدن در واکنش به حجم زیاد غذا، قند خون را کاهش می‌دهد. پایین بودن سطح قند خون معمولا با علائمی مانند خواب‌آلودگی، سستی، ضربان قلب بالا و سردرد همراه می‌شود. اگرچه عمدتا افراد مبتلا به دیابت دچار این مشکل می‌شوند اما پُرخوری هم می‌تواند چنین مشکلی را به‌وجود بیاورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *