لاهیجانی‌ها، روشی متفاوت را برای پخت خورشت قیمه به کار می‌گیرند و نذر پخت قیمه چرخ‌کرده را در ماه محرم ادا می‌کنند.
قیمه با گوشت چرخ کرده

قیمه گوشت چرخ کرده یکی از راه‌های فوری برای تهیه قیمه است وقتی که دوست دارید برای مهمان یا خانواده به سرعت یک قیمه خوشمزه تهیه کنید، می توانید از گوشت چرخ کرده استفاده کنید. یکی از فوت و فن‌های قیمه خیس کردن و کمی نیم پز کردن لپه است، زیرا با این کار بوی بد آن گرفته می‌شود و برای چاشنی اصلا آب‌لیمو استفاده نکنید و فقط از لیمو عمانی استفاده کنید تا یک قیمه خوشمزه داشته باشید.همراه مجله دلتا باشید با آموزش طرز تهیه قیمه با گوشت چرخ کرده .
مواد لازم برای تهیه قیمه چرخ‌کرده لاهیجان

گوشت چرخ‌کرده (گوسفندی یا مخلوط) دو کیلو
لپه خام سه لیوان
پیاز سه عدد
رب گوجه‌فرنگی هفت‌تا ۱۰ قاشق غذاخوری
سیب‌زمینی ۱۰ عدد
لیموعمانی ۱۲ عدد
گلاب یک قاشق غذاخوری
دارچین یک قاشق غذاخوری
شکر یک قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده نصف فنجان
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدرا لازم

طرز تهیه قیمه چرخ‌کرده لاهیجان
مرحله اول

حتما خودتان هم می‌دانید که پیازداغ فراوان، یکی از رازهای پخت خورشت قیمه مجلسی است. پس قبل از هر کاری پیازها را مویی و نازک خرد کنید و همراه با روغن در تابه داغ شده بریزید.

وقتی پیازها خوب طلایی شدند، گوشت چرخ کرده را به آن‌ها اضافه کنید. بعد از تفت دادن گوشت، رب، زردچوبه و نمک را هم اضافه کنید.
مرحله دوم

لپه‌ها را در آب جوش بریزید و وقتی کف کردند، آن‌ها را در آبکش صاف کنید. وقتی رب گوجه‌ای که به گوشت اضافه کرده‌اید خوب سرخ شد، دارچین و لپه‌ها را هم اضافه کنید و کمی تفت دهید.

بعد از مدت سه الی چهار دقیقه، هشت لیوان آب روی مواد بریزید. وقتی آب به‌جوش آمد، شعله را کم کنید. در همین فاصله لیموعمانی‌ها را سوراخ‌کنید و در آب جوش بریزید. بعد از ۱۰ دقیقه آب‌لیموها را صاف کنید و آن‌ها را در قابلمه خورشت بریزید.
مرحله سوم

یک ساعت بعد، یعنی زمانی‌که آب خورشت کمی جمع شد و مواد در کنار هم پخته شدند، زعفران، گلاب و شکر را اضافه کنید. نیم ساعت بعد از اضافه کردن این مواد، می‌توانید خورشت را سرو کنید. البته اگر می‌بینید که هنوز بیش‌ازاندازه آبدار است، می‌توانید زیر غذا را زیاد کنید تا آب خورشت کمی جمع شود.

در همین فاصله سیب‌زمینی‌ها را به شکل خلالی خرد کرده و سرخ کنید تا با آن خورشت لذیذ خود را تزئین کنید.
نکات پخت قیمه چرخ‌کرده مجلسی

سیب‌زمینی‌ها را تا آنجا که می‌توانید باریک و با ارتفاع حدود سه سانتی‌متر خرد کنید. از ریختن چیپس خلالی روی خورشت پرهیز کنید. خورشت قیمه مجلسی بخشی از مزه خوبش را مدیون سیب‌زمینی سرخ کرده است.
دارچین و گلاب را می‌توانید از این دستور حذف کنید. اما اگر نظر ما را بخواهید، قیمه نذری بدون عطر دارچین و بوی گلاب چیزی کم خواهد داشت.
گلاب را خیلی زود به غذا اضافه نکنید. پانزده دقیقه تا نیم ساعت قبل از پایان پخت، بهترین زمان اضافه کردن گلاب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *