برگ‌های چای به طور طبیعی حاوی کافئین است. مصرف بیش از حد کافئین که از چای و منابع دیگر سرچشمه می‌گیرد، ممکن است به احساس اضطراب، استرس و بی‌قراری منجر شود.
مضرات چای

چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در جهان است. از محبوب‌ترین انواع چای می‌توان به چای سبز، سیاه، سفید و اولانگ اشاره کرد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی مضرات چای می‌پردازیم.
مضرات چای

اگرچه مصرف چای به میزان متعادل، انتخابی بسیار سالم برای بیشتر افراد است؛ اما مصرف بیش از حد این نوشیدنی (بیش از سه تا چهار فنجان یا ۷۱۰ تا ۹۵۰ میلی لیتر) در روز می‌تواند با برخی عوارض جانبی منفی همراه باشد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم:
کاهش جذب آهن

چای حاوی ترکیباتی به نام تانن‌ها است. تانن‌ها می‌توانند با آهن موجود در برخی مواد غذایی پیوند تشکیل داده و از جذب این ماده معدنی در دستگاه گوارش جلوگیری کنند. کمبود آهن یکی از شایع‌ترین موارد کمبود مواد مغذی در جهان است و اگر دارای سطوح پایین آهن در بدن خود باشید، مصرف بیش از حد چای ممکن است این شرایط را وخیم‌تر سازد. اگر با کمبود آهن در بدن خود مواجه هستید، اما از نوشیدن چای نیز لذت می‌برید، مصرف این نوشیدنی بین وعده‌های غذایی را به عنوان یک اقدام احتیاطی در نظر بگیرید.
افزایش اضطراب و استرس

برگ‌های چای به طور طبیعی حاوی کافئین هستند. مصرف بیش از حد کافئین که از چای سرچشمه می‌گیرد، ممکن است به احساس اضطراب، استرس و بی‌قراری منجر شود. اگر فکر می‌کنید مصرف چای موجب احساس اضطراب و استرس در شما می‌شود، میزان مصرف این نوشیدنی را کاهش داده و این‌که آیا تغییری در علائم رخ می‌دهد یا خیر را بررسی کنید.

مضرات چای بر بدن
حالت تهوع

برخی ترکیبات موجود در چای ممکن است موجب حالت تهوع شود، به ویژه زمانی که به مقدار زیاد یا با معده خالی مصرف می‌شود. تانن‌های موجود در برگ‌های چای مسئول طعم تلخ و گس چای هستند. ماهیت تانن‌ها می‌تواند بافت گوارشی را نیز تحریک کند و به طور بالقوه به بروز علائمی ناخوشایند مانند حالت تهوع و معده درد منجر شود.
خواب بی‌کیفیت

از آن‌جایی که چای به طور طبیعی حاوی کافئین است، مصرف بیش از حد آن ممکن است در چرخه خواب انسان اختلال ایجاد کند. ملاتونین هورمونی است که سیگنال فرا رسیدن زمان خواب را به مغز ارسال می‌کند. برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کافئین ممکن است تولید ملاتونین را مهار کرده که به خوابی با کیفیت پایین منجر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *