باوری که در میان اکثر افراد وجود دارد این است که نخوردن شام برای بدن مفید است و موجب داشتن خواب آرام می‌شود؛ اما این باور تا چه حد درست است؟
مضرات نخوردن شام

بعضی افراد برای کاهش چند کیلو وزن اضافه وعده‌های غذایی به خصوص شام را به کلی حذف کرده و با گرسنگی دادن به خود سعی می‌کنند مقدار کالری مصرفی روزانه خود را کاهش دهند. اما آیا شام نخوردن برای سلامتی ضرر دارد؟ در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی مضرات نخوردن شام می‌پردازیم.
مضرات نخوردن شام
افزایش وزن

اگر با شکم گرسنه به رختخواب بروید، میزان انسولین و گلوکز در جریان خون‌تان افزایش پیدا می‌کند و از آن‌جایی که در هنگام شب فعالیت بدنی کم‌تری دارید، زمانی که خوابیده‌اید بدن‌تان کالری‌های اضافه را به چربی تبدیل می‌کند و سبب افزایش وزن می‌شود.
کمبود انرژی

زمانی که گرسنه به خواب می‌روید، روند سوخت و ساز بدن در تمام ساعات روز را تحت تاثیر قرار خواهید داد. شاید تصور کنید که بدن شب‌ها نیازی به انرژی ندارد اما بدن شما بیست و چهار ساعته انرژی مصرف می‌کند و کالری می‌سوزاند. بنابراین باید انرژی مورد نیاز آن را تامین کنید تا حتی زمانی که خواب هستید راندمان بدن حفظ شود. اگر گرسنه به خواب بروید، تمام شدن انرژی بدن‌تان اثراتی طولانی مدت بر باقی روزتان خواهد داشت، بنابراین قبل از خواب کمی غذا بخورید.
کاهش انسولین

استفاده از رژیم غذایی متعادل که شامل وعده‌های غذایی منظم و سالم است تعادل انسولین در بدن را حفظ خواهد کرد در حالی که شام نخوردن و خوابیدن با معده خالی سطح انسولین را کاهش داده و به هیپوگلیسمی منجر می‌شود که برای افراد مبتلا به دیابت خطرناک است و در افراد سالم نیز ممکن است باعث بروز مشکلاتی هم‌چون سردرد و سرگیجه شود.
کمبود خواب

کاهش سطح انسولین ناشی از شام نخوردن اثر منفی روی کیفیت خواب گذاشته و از سوی دیگر احساس گرسنگی آرامش مورد نیاز برای خواب شبانه را از بین می‌برد و این کمبود خواب سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و به استرس و تنش‌های روانی منجر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *