لذت بردن از بخار درمانی یکی از بهترین چیزهایی است که می‌توانید به خاطر بهبود سلامت خود انجام دهید. بخار درمانی مفهوم جدیدی نیست. مصریان باستان از فایده‌های استنشاق درمانی آگاه بودند و حمام‌های عمومی را ساختند. حتی امروزه، متخصصان برای درمان بسیاری از مشکلات و ناراحتی‌ها، به خصوص آن‌هایی که به دستگاه تنفسی مربوط می‌شوند، بخار درمانی را توصیه می‌کنند.

بخار درمانی
دو روش استفاده از بخار درمانی

بخار درمانی، یا استنشاق بخار، را می‌توان با استفاده از دوش بخار گرم یا کاسه‌ای پر از آب داغ اجرا کرد. هیچ فرقی نمی‌کند کدام روش را انتخاب کنید، استنشاق بخار به وارد کردن هوای گرم و مرطوب به داخل ریه‌ها از طریق بینی و گلو کمک می‌کند و فایده‌های درمانی خوبی دارد.

مطلب مرتبط:ماساژ درمانی: ۱۰ نوع ماساژ درمانی برای تسکین درد و سلامتی
روش سنتی استفاده از کاسه‌ی آب داغ

بخار درمانی

استفاده از یک کاسه آب داغ در حال بخار در واقع روش بخار درمانی سنتی است. این نوع از بخار درمانی برای تمیز کردن پوست صورت و مشکلات تنفسی مفید است.

۱. چند لیوان آب را بجوشانید، بعد آب در حال بخار را داخل یک کاسه‌ی بزرگ بریزید.

۲. کاسه را روی یک سطح سفت و صاف بگذارید.

۳. حوله‌ای روی سر خود بیندازید تا بخار داخل محوطه‌ای که ایجاد می‌کنید حبس شود.

۴. روی کاسه خم شوید و بخار را استنشاق کنید.

برای بهره‌مندی بیشتر از فایده‌های آن می‌توانید چند قطره از روغن معطر محبوب خود را داخل کاسه بریزید.

مطلب مرتبط : نقاط طب‌فشاری برای تسکین دردها
حمام‌تان را به اتاق بخار تبدیل کنید

یکی از آسان‌ترین راه‌های لذت بردن از دوش بخار آن است که یک کیت دوش بخار بخرید که آماده‌ی نصب است. اما اگر نمی‌خواهید پول اضافه خرج کنید، می‌توانید حمام فعلی خودتان را به یک اتاق بخار تبدیل کنید. انجام آن کار ساده‌ای است، فقط کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. از یک هیتر کوچک برای گرم کردن حمام قبل از باز کردن شیر آب به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استفاده کنید. هیتر را قبل از باز کردن دوش از داخل حمام بردارید.

۲. اگر رطوبت ساز دارید، از آن برای بخارآلود کردن حمام‌تان استفاده کنید.

۳. شکاف‌ها و درزهای قاب در و پنجره‌ها را بپوشانید تا مانع هدر رفتن بخار شوید.

۴. رخت حمام، چند حوله، و روغن‌های معطر را دم دست بگذارید. همچنین کمی آب آشامیدنی داخل بطری کنار دست خود بگذارید.

۵. چند قطره روغن معطر محبوب خود را داخل یک کاسه‌ی کوچک آب جوش بریزید، و آن را جایی نزدیک دوش قرار دهید.

۶. دوش را به داغ‌ترین حالت ممکن در آورید و مواظب باشید پوست‌تان نسوزد.

۷. یک صندلی راحت در حمام پیدا کنید و یک حوله روی آن بگذارید و بنشینید. بگذارید بخار به پوست شما نفوذ و تمام منافذتان را باز کند.

۸. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از این حمام لذت ببرید و هر از گاهی کمی آب بنوشید.

۹. وقتی تمام شد، برای بازگرداندن دمای بدن‌تان به سطح نرمال دوش آب سرد بگیرید. به طور کامل بدن‌تان را خشک و برای هیدراته کردن و تغذیه‌ی بیشتر پوست از یک مرطوب کننده‌ی خوب استفاده کنید.

نکته‌ی احتیاطی: اگر دما بیش از حد بالا رفت، بلافاصله آب داغ را ببندید و کمی آب بنوشید.
فایده‌های حیرت انگیز بخار درمانی برای سلامتی
۱. تنفس را سهولت می‌بخشد

بخار درمانی

اگر دچار گرفتگی سینوس، سرماخوردگی، آنفلوانزا، برونشیت، سینوزیت، آسم، آلرژي یا هر نوع عفونت تنفسی هستید، بخار درمانی بسیار برای شما ثمربخش است.

استنشاق بخار شامل وارد کردن هوای گرم و مرطوب به داخل ریه‌ها از طریق بینی و گلو می‌شود، که به نوبه‌ی خود به باز کردن سینوس‌ها برای سهولت تنفس کمک می‌کند.

رطوبت گرم همچنین مخاط را رقیق و جدا شدن آن‌ها را ساده‌تر می‌کند. این، به نوبه‌ی خود، باعث رفع گرفتگی بینی، آب ریزش بینی، و عطسه می‌شود.

استنشاق بخار همچنین به روانسازی دستگاه تنفسی تحریک شده کمک می‌کند تا دیگر در بینی خود احساس ناخوشایندی نداشته باشید.
۲. سر درد را درمان می‌کند

یک سردرد شدید را، به ویژه اگر به خاطر مشکل سینوس باشد، می‌توان به راحتی با بخار درمانی معالجه کرد.

استنشاق بخار به برداشتن فشار شکل گرفته در سینوس‌های‌تان که از ترشح درست مخاط جلوگیری می‌کند، کمک می‌کند. همچنین غشاء مخاطی را آرام و به بر طرف کردن گرفتگی بینی کمک می‌کند. این، به نوبه‌ی خود، به کاهش سر درد کمک می‌کند.

همچنین، استنشاق بخار باعث مرطوب شدن مجرای بینی نیز می‌شود که به رقیق کردن مخاط و کاهش گرفتگی کمک می‌کند. این امر نیز به تسکین درد کوبشی و ضربانی که ممکن است در هنگام مواجه با مشکل سینوس تجربه کنید کمک می‌کند.
۳. استرس را کاهش می‌دهد

وقتی تحت استرس هستید، استفاده از حمام بخار می‌تواند به طرز چشمگیری ذهن و بدن‌تان را آرام کند.

گرمای حاصل از حمام بخار به ترشح اندورفین در بدن کمک می‌کند، یک ماده‌ی شیمیای فرح بخش که به کاهش اثرات استرس کمک زیادی می‌کند. همچنین، اندورفین به داشتن خوابی عمیق کمک می‌کند.

مهم‌تر از همه، گرمای بخار جریان خون‌تان را افزایش می‌دهد و عضلات‌تان را شل می‌کند.

به علاوه، گرمای اتاق بخار مجاری تنفسی‌تان را باز می‌کند که باعث بهبود تنفس می‌شود. تنفس خوب به آرام‌سازی ذهن و بدن‌تان کمک می‌کند.
۴. مواد سمی را از بدن بیرون می‌راند

شکل گیری مواد سمی و چرک و آلودگی می‌تواند بر سیستم ایمنی‌تان تاثیر بگذارد و منجر به مشکلات مختلفی بشود. با وجود این، با استفاده‌ی گاه به گاه از حمام بخار می‌توانید از دست مواد سمی و زائد که به خاطر استرس در بدن‌تان جمع می‌شوند، عادت بد غذایی، گوارش ضعیف، و سایر عوامل خارجی خلاص شوید.

این امر به خاطر آن اتفاق می‌افتد که بخار داغ باعث تعریق می‌شود، و همین تعریق به بیرون راندن مواد سمی از بدن کمک می‌کند. در واقع، نشستن در یک اتاق بخار به مدت حدودا ۱۵ دقیقه می‌تواند بدن را از تعریق‌های روزانه و مواد زائد رهایی ببخشد.

همچنین، بخار در بدن حالت هیپوترمی ایجاد می‌کند، که در آن ویروس‌ها، باکتری‌ها، و سایر مواد سمی نمی‌توانند جان سالم به در ببرند.
۵. خشکی و درد عظلات را برطرف می‌کند

بخار درمانی می‌تواند به رفع خستگی عضلات بعد از تمرین ورزشی کمک کند. به همین خاطر است که ورزشکاران حرفه‌ای بعد از تمرین بلافاصله دوش بخار گرم می‌گیرند یا به سونا می‌روند.

جمع شدن مواد زائد ناشی از سوخت و ساز در عضلات در حین ورزش، باعث می‌شوند در ماهیچه‌های خود احساس درد کنید. گرمای حمام بخار به بدن‌تان کمک می‌کند از این مواد زائد متابولیک خلاص شوید، که همین امر به کاهش خشکی و درد عضلات کمک می‌کند.

حمام بخار نیز به اتساع (باز شدن) رگ‌های خونی، بهبود گردش خون، و افزایش جریان خون در عضلات کمک می‌کند. این امر باعث می‌شود به نواحی از بدن که به بازیابی و ترمیم نیاز دارند اکسیژن و مواد مغذی بیشتری برسد.
۶. برای سلامت پوست و مو مفید است

فقط ۱۵ دقیقه بخار در هر هفته می‌تواند به شما کمک کند پوستی زیبا و بی‌عیب و نقص داشته باشید.

بخار منافذ پوست را باز می‌کند و باعث تعریق می‌شود و از این طریق سلول‌های مرده‌ی پوست، باکتری‌های، و چرک‌هایی که در منافذ پوست جمع می‌شوند خارج می‌شوند. نهایتا، این امر خطر ابتلا به آکنه، جوش سر سیاه، و سایر مشکلات پوستی از این دست را کم می‌کند.

به علاوه، گرمای مرطوب جریان خون جاری به سمت پوست را تحریک می‌کند، که این یعنی اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به پوست شما می‌رسد و باعث حفظ سلامتی و درخشندگی آن می‌شود.

نه فقط پوست، که بخار درمانی سلامت مو و پوست سر را نیز از طریق افزایش جریان خون در سر بهبود می‌بخشد و باعث افزایش خاصیت ارتجاعی مو و کنترل تولید سبوم (چربی پوست) می‌شود.
نکات و توصیه‌های بیشتر

– می‌توانید بخارسازهایی که جریان یکنواختی از بخار گرم و هوای مرطوب تولید می‌کنند بخرید و با استفاده از آن به بهبود علائم سرما خوردگی کمک کنید.

– در حالی که از کاسه‌ی آب داغ بخار استنشاق می‌کنید، از خم شدن بیش از حد و نزدیکی زیاد به کاسه اجتناب کنید چون ممکن است آب آن بریزد.

– دمای اتاق بخار نباید از ۱۱۴ درجه‌ی فارنهایت بیشتر شود.

– بیش از ۱۵ دقیقه در اتاق بخار نمانید و حتمن در این حین آب زیادی بنوشید. تماس طولانی مدت با بخار ممکن است باعث کم شدن آب بدن، تپش قلب، غش کردن، تهوع و یا گرمازدگی شود.

– وقتی در اتاق بخار هستید، اگر احساس گرمازدگی، رخوت، یا خواب آلودگی کردید، بلافاصله از اتاق بخار خارج شوید. کمی آب بنوشید و بگذارید بدن‌تان خنک شود.

– چون هوای گرم و مرطوب اتاق بخار آن را به محیطی مطلوب برای پرورش قارچ‌ها و باکتری‌ها تبدیل می‌کند، پس برای تمیز نگه داشتن حمام اقدامات لازم را انجام دهید.

– از اتاق‌های بخار عمومی شلوغ استفاده نکنید، چون میکروب‌ها به راحتی در آنجا منتقل می‌شوند.
هشدار:

– استنشاق بخار برای کودکان کم سن و سال و همچنین زنان باردار و کسانی که فشار خون بالا دارند توصیه نمی‌شود.

– زنان باردار، و همین طور افزاد مسن یا کودکان خردسال، نباید به اتاق‌های بخار وارد شوند.

– کسانی که فشار خون بالا، ناراحتی قلبی، تپش قلب، دیابت و مشکلات و ناراحتی‌های دیگری دارند باید قبل از استفاده‌ی اتاق بخار برای اولین بار حتمن با پزشک مشورت کنند.

– بعد از مصرف الکل یا وعده‌ی غذایی سنگین از بخار درمانی استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *