نان شیر عسلی یکی انواع روش‌های پخت نان است که بسیار نرم و لطیف و پنبه‌ای است. این نان برای کسانی که علاقمند به پخت نان در منزل هستند بسیار گزینه مناسبی است.
نان شیر عسلی

همان طور که از اسم این نان پیداست از شیر عسلی برای تهیه آن استفاده می‌شود. می‌توانید شیر عسلی را هم خود در خانه تهیه کنید و یا به صورت آماده خریداری کنید. شیر عسلی برخلاف اسمش از شیر به همراه عسل تهیه نشده است بلکه یک نوع شیر تغلیظ شده است که در انواع شیرینی و کیک کاربرد دارد. امروز در ز تهیه نان شیر عسلی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.
مواد لازم برای تهیه نان شیر عسلی

آرد ۳ و ۱/۴ پیمانه
خمیرمایه فوری ۲ و ۱/۴ قاشق چای‌خوری
نمک یک قاشق چای‌خوری
شکر ۲ قاشق غذا‌خوری
شیر عسلی ۱/۴ پیمانه
تخم مرغ یک عدد
کره نرم شده ۱/۴ پیمانه
شیر یک پیمانه

مواد لازم برای رومال و گلیز

زرده تخم مرغ یک عدد
شیر ۲ قاشق غذا‌خوری
کره نرم شده ۲ قاشق غذا‌خوری
شیرعسلی ۲ قاشق غذا‌خوری

طرز تهیه نان شیر عسلی با خمیر مایه فوری
مرحله اول: مخلوط کردن مواد

ابتدا داخل یک کاسه بزرگ شیر ولرم، شیرعسلی، شکر، تخم مرغ و خمیرمایه فوری (اگر خمیرمایه شما فوری نیست بهتر است ابتدا با شیر عمل بیاورید و برای ۱۰ دقیقه صبر کنید تا کف کند سپس به مواد اضافه کنید) را هم بزنید تا مخلوط شوند.
مرحله دوم: افزودن آرد

مواد فوق را با همزن دستی یا همزن برقی با تیغه مخصوص خمیر‌گیر بزنید تا کم کم مخلوط شوند سپس آرد و نمک را با هم مخلوط کنید و روی مواد الک کنید و مواد را هم بزنید تا خمیر بدست بیاد سپس کره را نیز اضافه کنید.
مرحله سوم: استراحت خمیر نان شیر عسلی

بعد از افزودن کره به دمای محیط رسیده و نرم شده باید خمیر را ورز دهید. برای ورز دادن خمیر می‌توانید روی سطح آردپاشی شده به مدت ۱۵ دقیقه خوب ورز دهید و یا با دستگاه خمیر را ورز دهید تا نرم و لطیف شود. خمیر را داخل کاسه قرار دهید و تا مدتی که حجم آن دو برابر شود بگذارید استراحت کند.
مرحله چهارم: تهیه نان شیر عسلی

بعد‌از این‌که خمیر دو برابر شد. آن را باید به دو قسمت تقسیم کنید. شما دو عدد نان شیر عسلی خواهید داشت. حالا هر قسمت را به سه قسمت مساوی دیگر تقسیم کنید و ببافید و داخل قالب از قبل چرب شده قرار دهید.
مرحله پنجم: پخت نان شیر عسلی

مجدد به خمیر ۴۵ دقیقه زمان دهید تا دوباره حجیم و پف کند. برای رومال زرده تخم مرغ را بزنید و روی نان رومال کنید و به دلخواه از کمی پرک بادام برای تزئین استفاده کنید. نان را داخل فر از قبل گرم شده به مدت ۲۵ دقیقه در دمای ۱۸۰ قرار دهید تا نان پخته شود. در نهایت گلیز را باید روی نان بزنید که برای تهیه آن کره به دمای محیط رسیده را با شیرعسلی مخلوط کنید و روی نان داغ بزنید. نوش جان!
نکات کلیدی در تهیه نان شیر عسلی

برای پخت در فر برقی و توستر دما را ۲۰ درجه کمتر تنظیم کنید.
برای این‌که نان شما نرم شود بلافاصله بعد از خارج کردن از فر همان‌طور که داغ است داخل پلاستیک بگذارید و داخل نایلون قرار دهید.
خمیرمایه فوری را می‌توانید از لوازم قنادی تهیه کنید.
شیر‌عسلی از ترکیب شیر، شکر و کره به‌دست می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *