تصور کنید که روی کاناپه دراز کشیده‌اید وپاهای‌تان را روی هم انداخته‌اید و سریال تلویزیونی محبوب‌تان را می‌بینید، هنگامی که سریال تمام می‌شود و می‌خواهید بلند شوید، ناگهان متوجه می‌شوید پای‌ راست‌تان به اصطلاح «به خواب رفته است.»
پای خواب رفته

نه تنها پای خواب رفته را نمی‌توانید حرکت دهید، بلکه احساس سوزن سوزن شدن می‌کنید. برای یکی دو دقیقه‌ای این احساس آزاردهنده و عجیب ادامه پیدا می‌کند، اما بعد از مدت کوتاهی به تدریج دوباره پای‌تان به کار می‌افتد و می‌توانید به طور طبیعی بایستید و راه بروید. اما چه اتفاقی برای پای خواب رفته شما رخ داده است؟ با مجله دلتا همراه باشید.
ارتباط میان مغز و عضلات

هنگامی که شما تصمیم می‌گیرید که بدن‌تان را حرکت دهید، بایستید، راه بروید یا ورزشی را انجام دهید، مغز شما است که پیام‌های لازم را به عضلات‌تان می‌فرستد تا آن‌ها به درستی عمل کنند. اگر مغز نتواند با یک عضله یا گروهی از عضلات به درستی ارتباط برقرار کند، آن‌ها نمی‌توانند به درستی عمل کنند و وضعیت‌هایی مانند «خواب رفتن» ایجاد می‌شود.
پارستزی

«خواب رفتن» معمولا با احساس بی‌حسی یا مورمور یا به اصطلاح عامیانه «سوزن سوزن شدن» در یک منطقه شروع می‌شود. در پزشکی به آن «پارستزی» می‌گویند.

برخی از افراد فکر می‌کنند که نرسیدن خون به عضو علت به خواب رفتن آن است، در حالی که این‌گونه نیست.

در واقع علت «خواب رفتن» پای شما این است، اعصابی که مغز را به پا متصل می‌کنند به خاطر وضعیت نشستن یا خوابیدن شما زیر فشار قرار گرفته‌اند. این اعصاب پیام‌ها را میان مغز و پای شما رد و بدل می‌کنند. اگر این اعصاب برای مدتی زیر فشار قرار گیرند، شما در پای‌تان احساس بی‌حسی می‌کنید. این موضوع به این دلیل است که مغز پیام‌های طبیعی درباره وضعیت پا و یا حرکات آن دریافت نمی‌کند.

هنگامی که پای‌تان را تکان می‌دهید و فشار از روی این اعصاب برداشته می‌شود، آن‌ها به اصطلاح «بیدار می‌شوند» و در این هنگام است که احساس «سوزن سوزن شدن» ایجاد می‌شود و پس از چند دقیقه همه چیز به حالت عادی باز می‌گردد.
جلوگیری از خواب رفتن پا

برای اینکه از خواب رفتن پای‌تان جلوگیری کنید: وضعیت‌تان به طور مرتب تغییر دهید. برای مدت طولانی پاهای‌تان را روی هم نیندازید و هنگامی که برای مدت طولانی در جای خود نشسته‌اید، هر چند وقت یک بار از جای خودتان بلند شوید و بایستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *