نام:ترلان
نام خانوادگي:پروانه
تاريخ تولد:1377/4/18
محل تولد:شيراز
حرفه:بازيگر سينما و تلويزيون
تحصيلات:رشته گرافيک

زندگينامه ترلان پروانه

ترلان پروانه 18 تير 1377 در شيراز متولد شد، او يکي از بازيگران جوان سينما و تلويزيون ميباشد که از دوران کودکي وارد اين حرفه شده است.

ترلان پروانه

کودکي ترلان پروانه
رشته تحصيلي ترلان پروانه

فارغ التحصيل ليسانس رشته گرافيک، يک برادر بزرگتر از خود بنام عرفان دارد، مادرش پريسا فروغي خانه دار که علاقه زيادي به بازيگري داشت و پدرش مهندس است.

ترلان پروانه و مادرش

عکس مادر ترلان پروانه

من براي ارتقاي کار بازيگري ام بسيار تلاش کردم و انواع هنرها و فن ها را آموختم. فن بيان، زبان بدن، موسيقي، هنرهاي رزمي، سوارکاري و … را ياد گرفتم تا در حرفه ام آماده تر باشم. اين در حالي است که درس و مدرسه ام هم هميشه در کنار کارم بوده است.
گياه خواري ترلان پروانه

در وعده هاي غذايي ام از سبزيجات زياد استفاده مي کنم و کلم بروکلي هم جزء سبزيجات مورد علاقه ام است؛ مخصوصا وقتي مامان اين کلم را بپزد و روي آن سس مخصوص خودش را بريزد
ترلان پروانه و آشپزي

آشپزي را دوست دارم و اگر زمان داشته باشم، آشپزي مي کنم. اوقات فراغتم را با ديدن فيلم و خواندن کتاب سپري کنم به همين خاطر کمتر فرصت آشپزي دارم اما اگر وقت آشپزي داشته باشم، بيشتر پاستا مي پزم چون هم در پختش حسابي تسلط پيدا کرده ام و هم خيلي دوست دارم.
ورزش مورد علاقه خانم پروانه

ورزش حرفه ايم بسکتبال است دوچرخه سواري را خيلي دوست دارم و اگر موقعيتش باشد و بتوانم دوچرخه سواري کنم خيلي لذت مي برم. اسب سواري هم جز ورزش هاي مورد علاقه من است.

اسب ترلان پروانه

عکسي زيبا از ترلان پروانه
رقص باله ترلان پروانه

کلاس هاي باله در آب را به اتمام رسانده ام و اين ورزش مفرح و زيبا را هم خيلي دوست دارم اما به دليل دلمشغولي هايي که دارم، نتوانستم آن را ادامه دهم.
شايعات عروسي و همسر ترلان پروانه؟!
ازدواج ترلان پروانه با سعيد عزت اللهي

خبر ازدواج ترلان پروانه و سعيد عزت اللهي در جشنواره فيلم فجر و تماشاي فيلم ترلان پروانه ايجاد شد. ماجرا از نظرات ترلان پروانه و سعيد عزت اللهي در صفحه اينستاگرام يکديگر آغاز شد که جرقه اي در ذهن مردم ايجاد کرد که با حضور سعيد عزت اللهي در جشنواره فجر اين جرقه قدرت گرفت.

سعيد عزت اللهي در رابطه با اين خبر مصاحبه اي انجام داد و ولي ترلان پروانه در جواب فقط به يک پست کوتاه که قطعه شعري بود اکتفا کرد.

ترلان پروانه و سعيد عزت اللهي

سعيد عزت اللهي ترلان پروانه
صحبت عجيب سعيد عزت اللهي

سعيد عزت اللهي در واکنش به ارتباط خود با ترلان پروانه گفت:من کاري به ايشان ندارم. بيشتر از يک ماه در ارتباط بوديم اما ايده آل من نبود.هيچ وقت برايم مهم نبود و نيست.

عزت اللهي در پاسخ به سوالي که برخي مي گويند سعيد استاد عاشق شدن است پاسخ داد:من دست روي هر کسي نمي گذارم. اما دوست ندارم با احساسات کسي بازي کنم.افرادي که اين کار مي کنند اسم خودشان را مي گذارند بچه زرنگ.
ترلان پروانه با انتشار اين عکس در اينستاگرامش نوشت:

هر کس بد ما به خلق گويدما چهره ز غم نميخراشيم ما خوبي او به خلق گوييمتا هر دو دروغ گفته باشيم.
شايعه ازدواج ترلان پروانه و فرشاد احمدزاده

با پخش ويديويي در فضاي مجازي از ترلان پروانه و فرشاد احمدزاده حاکي از ارتباط نزديک اين دو نفر دارد. حال اين سوال مطرح مي شود که ترلان پروانه و فرشاد احمدزاده ازدواج کرده است؟

در هفته هاي اخير، عکسي از فرشاد احمدزاده منتشر شده بود که درکنار هم تيمي هايش است و البته حلقه اي هم به دستش!در واکنش به اين فضا، ترلان پروانه و فرشاد احمدزاده ، کامنت هاي اينستاگرامش را نيز بسته اند.

عکس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه

فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه
واکنش فرشاد احمدزاده به اين شايعات

فرشاد احمدزاده در واکنش به شايعات پيرامون ازدواجش با ترلان پروانه در تلگرام نوشت:قضاوت کار خداست، من با هيچ کس فاميل نميشم.
ازدواج ترلان پروانه و ارسلان قاسمي

شايعه ازدواج اين دو بازيگر سال گذشته در همين روزها در فضاي مجازي منتشر شد.

ترلان پروانه و ارسلان قاسمي

ارسلان قاسمي و ترلان پروانه

ترلان پروانه در اين خصوص ابراز داشت:

شايعه به اين دليل پيش آمد که ما تقريبا تنها دختر و پسري بوديم که از کودکي کار کرديم و به طور مستمراين فعاليت را ادامه مي داديم و در کارهاي مختلفي با هم بازي کرديم واين زياد ديده مي شد، که سبب شد اين شايعه ايجاد شود.

ارسلان قاسمي هم گفت:

عاشق يک نفر ديگه هستم الان هم در زندگي ام هستو اصلا هم از اينکه بخواهم اسمم را کنار ترلان پروانه ببينم خارج از کار دوست ندارم.
عمل زيبايي چشم هاي ترلان پروانه شايعه يا واقعيت؟!

ترلان پروانه در واکنش به شايعه عمل زيبايي چشم هايش اين استوري را در صفحه اينستاگرامش منتشر کرد.

اينستاگرام ترلان پروانه

جراحي چشم و زيبايي ترلان پروانه
کار حرفه اي ترلان پروانه
اولين بازي در سه سالگي

براي اولين بار در 3 سالگي بطور تصادفي خانمي در فرودگاه از چهره وي خوشش آمد و به مادرش پيشنهاد بازي ترلان را در يک تيزر تبليغاتي شامپو داد و مادرش با اشتياق قبول کرد. بعد از مدتي جذب برنامه هاي آموزشي شبکه جام جم و شبکه يک شد.
ورود به سينما

ترلان پروانه بعد از بازي در سريال تلويزيوني خوش غيرت، جايزه بزرگ،101 راه براي ذله کردن پدر و مادرها و شبي از شب ها در سال 1383، در سال 1384در پنج فيلم سينمايي دغدغه، بالابند، زن بدلي، مادر صدامو مي شنوي و چپ دست بازي کرد و رسما وارد سينما شد .

ترلان پروانه با لباس عروس

کودکي ترلان پروانه با لباس عروس
اولين سريال

در سال 1382 اولين بار با سريال بچه هاي پايش به مجموعه هاي تلويزيوني باز شد، سپس در جايزه بزرگ مهران مديري و خوش غيرت محصول سال 83 حضور داشت.
اولين فيلم سينمايي

اولين حضورش در سينما با فيلم روياي آخر رقم خورد.
فيلم شناسي ترلان پروانه
فيلم هاي سينمايي ترلان پروانه

آهوي پيشوني سفيد2 1396
جاده قديم 1396
گشت2 1395
فراري 1394
درنا دختر آهو 1393
شيفت شب 1393
مردن به وقت شهريور 1392
زندگي مشترک آقاي محمودي و بانو 1391
به خاطر پونه 1391
بي خداحافظي 1390
آهوي پيشوني سفيد1390
انسان ها بازيگر محسن توکلي 1389
خروس بي محل 1388
نصف مال من، نصف مال تو 1385
پاپيتال 1385
عاشق 1385
چپ دست 1384
مادر صدامو مي شنوي 1384
زن بدلي 1384
بالا بلند 1384
دغدغه 1384 

محمدرضا شريفي نيا ، مريلا زارعي و ترلان پروانه

بازي محمدرضا شريفي نيا ، مريلا زارعي و ترلان پروانه در فيلم نصف مال من نصف مال تو
مجموعه هاي تلويزيوني

چرخ فلک 1395
سرزمين کهن 1392
گذر از رنج ها1392
شايد براي شما اتفاق بيفتد 1391
تا ثريا 1390
ارمغان تاريکي 1389
ملکوت 1389
قاب هاي خالي1385–1386
زير تيغ 1385
بي مقدمه بازيگر 1385
داوري 1384
مسافري از گرونگول 1384
شبي از شب ها 1383
101 راه براي ذله کردن پدرها و مادرها 1383
خوش غيرت 1383
جايزه بزرگ 1383
تله فيلم
روزهاي آخِر اسفند 1392
قطار آن شب 1386
خاطرات فردا 1387
سريال اينترنتي نفوذ 1391
مستند ابوريحان1393 

شبکه نمايش خانگي

زاپاس 1391
باغ آلوچه 1383
تئاتر اديب 1385 

جوايز ترلان پروانه

برگزيده همايش نقش نوجوانان در پيشبرد اهداف انقلاب اسلامي
برنده پروانه زرين بهترين بازيگر دختر در جشنواره فيلم کودک و نوجوان به خاطر بازي در فيلم آهوي پيشوني سفيد برنده در سال 1390

مصاحبه با ترلان پروانه

چطور شد وارد سينما و تلويزيون شدي؟

نخستين کار من در سال 83 بود که در يک فيلم سينمايي بازي کردم.قبل از آن هم کار تلويزيوني انجام داده بودم.در واقع بعد از بازي در يک سريال، بازي در سينما به من پيشنهاد شد و در فيلم «کرکس» معيريان بازي کردم.

در آن زمان شما شش ساله بودي؟

بله.

البته نمي شود در آن سن علاقه اي شکل گرفته باشد، ولي از معدود بچه هايي هستي که در سن پايين وارد سينما شدي و به صورت مستمر ادامه دادي.

اين علاقه بعدها چگونه به وجود آمد؟ در آن سن، معنا و مفهوم علاقه را متوجه نمي شدم و نمي دانستم که اين علاقه هست يا اسم ديگر مي توان روي آن گذاشت.ولي به نظر من کسي که علاقه مند نباشد، نمي تواند ادامه دهد، چون جامعه سختي هاي خودش را دارد و گرچه يک دختر شش ساله بودم اما به مرور اين سختي ها را تحمل کردم با وجود سختي هايي که وجود داشت، رفته رفته علاقه ام بيشتر شد.اما چون کارم را دوست داشتم، سعي کردم اين کار را حرفه اي ادامه دهم.

آدم هاي سينمايي کسي بوده که روي راهنمايي هايش در روند کاري ات تاثير گذاشته باشد و باعث شود از جايي به بعد در کارنامه کاري ات تحولي اتفاق بيفتد؟

خدا را شکر شانس خيلي خوبي که داشتم اين بود که از سنين پايين با بازيگران و کارگردان هاي خيلي خوب و حرفه اي کار کنم.اين موضوع به من خيلي کمک مي کرد.هر کاري که انجام مي دادم، براي من يک دوره بازيگري بود.معمولا کساني که از سن پايين کار بازيگري را شروع مي کنند، معمولا به خاطر سروزبان داشتن يا زيبايي شان است.من هيچ وقت دوست نداشتم بگويند به خاطر زيبايي بازيگر شده ام و اصلا دلم نمي خواست اين اتفاق برايم بيفتد.در کنار نقش ها و برداشت هاي مختلفي که داشتم به مطالعه هم پرداخته ام.در اين چند سال اخير سعي کردم که نسبت به گذشته، گزيده تر کار کنم و نقش هايي بازي کنم که هر کدام چالشي براي من داشته باشد.

ترلان پروانه در کنار هانيه توسلي

ترلان پروانه و هانيه توسلي با لباس عروس

چه چيزهايي برايت ملاک و معيار است؟ فيلمنامه، بازيگران يا عوامل؟

به نظر من هر کاري به خاطر کار گروهي که انجام مي شود، ارزش هايي دارد، ولي براي من، همه اينها در کنار يکديگر مهم بود.به خاطر اينکه يک کار خوب، نتيجه زحمت کل عوامل، شامل بازيگران، کارگردان، فيلمنامه و… است ولي بيشتر از همه اينها، براي من فيلمنامه خيلي مهم بوده است.همان طوري که قبلا گفتم، دوست داشتم نقش هايي را که به عهده مي گرفتم، براي من چالش داشته باشد.چالش از اين نظر که نقشم متفاوت باشد، به شکلي که قبلا کار نکرده باشم.اما جدا از فيلمنامه، در مرحله بعدي به همه چيز نگاه مي کردم که شامل کل گروه و شيوه کار هم مي شد.

بچه ها در سينما تا يک سني نقش هاي کليشه اي بازي مي کنند.مگر اينکه خيلي سر و زبان دار باشند.

در نهايت بازي گرفتن از بچه ها در سينما و تلويزيون ما خيلي معنا ندارد و همه چيز به استعداد بچه متکي است. اتفاقا تا جايي که دنبال مي کنم، براي من جالب است که در سن پايين، گرفتن بازي خيلي جالب استو اين کار خيلي خالصانه تر است.اين تفاوت به خاطر همين است، تا زماني که کودک هستيد، خالصانه اين کار را انجام مي دهيد.به خاطر دارم که در چهار سالگي ام به من مي گفتند که فلان جمله را بگويم و آن جمله را با حس ترلان کوچک بيان مي کردم.ولي وقتي که آدم بزرگ شد مي فهمد که مي تواند اين نقش را تجزيه و تحليل کند.اين همان حرفه اي شدن است.اگر کسي بتواند ادامه دهد، تلاش کند و مسير خودش را برود اگر توانايي اين را داشته باشد، مي تواند نقش هاي زيادي بازي کند.فکر نمي کنم که اين به خود آن کودک برگردد.چون آن کودک مقصر نيست، شايد به خاطر فيلمنامه است.دلايل مختلفي مي تواند داشته باشد.

در اين سال ها کارگردان يا بازي گرداني بوده که از شما به صورت حرفه اي بازي بگيرد و حوصله و صبر ويژه اي داشته باشد؟

معمولا کارگردان ها خودشان با بچه ها کار مي کنند.مگر اينکه يک کارگردان خيلي با دستيارش راحت باشد و کار را به او بسپارد، ولي تا آنجا که من کار کرده ام، معمولا کارگردان با من کار و صحبت کرد و در سن چهار تا پنج سالگي، متني را که مي خواستم کار کنم، ابتدا با دستيار و بازيگر کار مي کردم، بعد با کارگردان صحبت مي کردم.

بين اين کارگردان ها، آيا کسي بود که با دنياي کودکان، خوب آشنايي داشته باشد و شما را بهتر از سايرين بفهمد؟

نمي توانم نام ببرم.هر کاري را که انجام داده ام، به شکلي براي من جالب بوده است.از مواردي که به خاطر دارم، آقاي بهروز شعيبي بود که نخستين کارش را داشت مي ساخت و البته از نخستين کارهاي من هم بود.در کل با هر کدام از کارگردان ها کار کرده ام، خاطره بدي ندارم و تجربه هاي خوبي در کار کردن با آنها کسب کرده ام.

ترلان پروانه کودک در آغوش رامبد جوان

ترلان پروانه در کنار رامبد جوان

از سال 85 تا 89 کمتر کار کردي، دليل اين کم کاري چه بود؟

اتفاقا آن موقع اوج کار من بوده است.سال 88 عنوان بهترين بازي هنري را دريافت کردم.در آن موقع با آقاي بهزادي کار مي کردم و در دوره اي که با ايشان کار کردم، پيشنهادشان اين بود که بعد از اين اتفاق، گزيده تر کار کنم.

کساني که از سن پايين شروع به اين کار مي کنند معمولا دوران بلوغ، دوران تغيير است. اين تغيير هم به لحاظ روحي و رواني و هم به لحاظ ظاهري است.

در اين دوران براي شما چنين چيزي اتفاق نيفتاد؟ پيشنهادها کمتر نشد؟

اين اتفاق براي من نيفتاد.چند وقت پيش کارگرداني را ديدم که در سال 83 يا 82 با ايشان کار کرده بودم، به من مي گفتند که هيچ تغييري در اين سال ها نکرده ام.هنوز همان ترلان کوچک را مي بيند که از نظر ظاهري هيچ تغييري نکرده ام.من متوجه اين نمي شوم.بقيه هم که مرا مي بينند، مي گويند که زياد تغيير نکرده ام.جزو آن استثناهايي بوده ام که اين تفاوت از کودکي به بزرگي زياد مشهود نبوده است.

فکر مي کنم که فيلم «فراري»، تنها فيلمي است که نقش اول آن را بازي کردي.

شايد به خاطر فيلمنامه اين فيلم است و اين نقش خيلي باز بود.ساير نقش هايي که کار کرده ام، هميشه يا نقش مکمل بوده يا نقش سه و چهار.مثل «زندگي مشترک آقاي محمود و بانو»، کلا در اين کار، پنج بازيگر حضور داشتند.براي من اين کار ملاک نبود.حتي زماني که فيلمنامه را به من دادند که مطالعه کنم، به من گفته شد که بين دو نقش هستم.من آن نقشي را انتخاب کردم که کمتر حضور داشت، ولي تاثير بيشتري داشت.در واقع نقش اصلي را انتخاب نکردم، به خاطر اينکه مي دانستم که تاثير اين نقش بيشتر خواهد بود.نظر من هميشه اين طور بوده که نقش هاي زياد برايم ملاک نبوده اند.نقش هاي ديگري که تاثيرگذار تر بود، براي من خيلي جالب تر بوده اند.دوست داشتم نقش هايي که چالش بيشتري داشتند، بيشتر کار کنم.

تصميمي براي ادامه اين حرفه به صورت آکادميک نداريد؟

قصد بي احترامي به کساني که در اين حوزه تحصيل کرده اند، ندارم ولي اين چند سالي را که گذرانده ام، براي من خيلي آکادميک تر است.استادان و افراد حرفه اي سينمايي که با آنها کار کرده ام، براي من خيلي آکادميک تر بوده اند تا اينکه بخواهم در دانشگاه دروسي را در اين حوزه بگذرانم.فکر نمي کنم حالا اين کار را انجام دهم به خاطر همين، رشته ديگري را انتخاب کردم و زمان به من اجازه نمي دهد که بخواهم در دانشگاه اين رشته را دنبال کنند.شايد رشته اي که الان مي خوانم را تمام کردم و کمي زمان گذشت به آن فکر کنم.

در حال حاضر چه رشته اي را تحصيل مي کني؟

طراحي لباس.

خانم ترلان پروانه

عکسهاي ترلان پروانه

براي فيلم فراري چگونه انتخاب شدي؟

براي اين کار به دفتر آقاي داوود نژاد رفتم.ابتدا از من سوال کردند که اهل کجا هستم و با چه لهجه اي صحبت مي کنم.به ايشان گفتم که شيرازي هستم، اما شمالي را به صورت حرفه اي صحبت مي کنم.چون در سريال آقاي حسن پور به لهجه شمالي کار کرده بودم، از من خواستند که شمالي صحبت کنم.صحبت کردم، ولي به من نگفتند که نقش من قرار است با لهجه شمالي باشد.بعد هم گفتند که با من تماس خواهند گرفت.گفتند بهتر از من براي اين نقش پيدا نمي کنند و دوست دارند که با من کار کنند.در اين مدت مي شنيدم که به آموزشگاه هاي مختلف بازيگري رفته اند و فراخوان داده بودند.خيلي استرس داشتم.با اينکه به من گفته بودند که خوب هستم، ولي مي ديدم که خيلي ها براي اين کار تلاش مي کنند.نگران بودم از اينکه ديگري را براي اين نقش پيدا کنند و من اين نقش را از دست بدهم.بعد از دو هفته با من تماس گرفتند که به دفترشان بروم و قضيه جدي تر شد.

بازي کردن، روبه روي تنابنده چطور بود؟

آقاي تنابنده خيلي خيلي براي اين نقش به من کمک کردند.خيلي دوست داشتم که با ايشان کار کنم.براي اينکه اين کار براي من خيلي سخت بود.پشت صحنه آن، براي من دانشگاه بود، کارنامه کاري من با آقاي داوودنژاد، کارنامه ديگري بود.در کارهاي سخت، مهم تر از هر چيز بازيگر مقابل شما است؛ اينکه چگونه بتواند به شما انرژي بدهد.اگر اين طور نباشد، آن سختي آنقدر به شما غالب خواهد شد که نمي توانيد نقش تان را به درستي اجرا کنيد.آقاي تنابنده آنقدر انرژي خوبي داشتند که آن شرايط سخت را توانستيم پشت سر بگذاريم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *