بعضی از مواد مصرفی و غذایی در آشپزخانه هستند که زمان انقضای بیشتری نسبت به سایر مواد غذایی دارند، حبوبات هم جزو آن دسته از مواد غذایی هستند که باید در نگهداری آنها دقت کرده و در یک مکان خنک و خشک نگه داری شوند تا حشره نزنند. اکنون سوالی که در این میان در ذهن ایجاد می شود این است که حبوبات را در کجا و در چه شرایطی نگهداری کنیم تا حشره نزنند.

این یک سوال مهم برای بسیاری از خانم های خانه دار می باشد، البته روش های زیادی برای جلوگیری از حشره زدن حبوبات وجود دارد که باید آنها را یاد گرفت و بکار بست.

حبوبات از مهم ترین منابع غذایی محسوب می شوند و دارای مقدار زیادی کلسیم، آهن و مواد معدنی هستند و در رژیم غذایی سالم اهمیت زیادی دارند و چون در آشپزی بیشتر کاربرد دارند لذا باید راه های مراقبت از آن را نیز یاد بگیریم در این بخش سعی کرده ایم تعدادی از راهکارهای مراقبت از حبوبات را برایتان معرفی کنیم.

دفع آفت حبوبات
نحوه تشخیص حبوبات غیرقابل مصرف

از چند راه می توانید متوجه قابل مصرف و غیرقابل مصرف بودن حبوبات شوید، با امتحان هر یک از روش های معرفی شده در این بخش از نمناک میتوانید متوجه این مسئله شوید.
توجه به بسته بندی حبوبات

لوبیای چیتی، لوبیا ی قرمز، لوبیا سفید، عدس و لپه در آشپزی بیشترین مصرف را دارند، لذا برای نگهداری آنها باید دقت شود. حبوبات را به اندازه باید خرید. از خرید بیشتر از حد معمول باید پرهیز کرد.

حبوبات را میتوان یکسال در یک محیط خنک و کم نور نگهداری کرد، در بسته بندی ها باید دقت کرد تا هیچ هوایی داخل آن ها جمع نشود. کیفیت حبوبات استفاده شده بسیار مهم است گاهی حبوبات زود پخته می شوند و گاهی دیر پخته می شوند. شرایط آب و هوایی منطقه و نوع بذر در مرغوبیت حبوبات موثر است.
حبوبات غیر قابل مصرف

راه های دیگری نیز برای شناخت فاسد شدن حبوبات از قبیل:خارج کردن گرد و خاک، تغییر رنگ و تغییر شکل دادن حبوبات وجود دارد.

حشره حبوبات
شستشوی حبوبات در آب جوش

اگر بخواهیم غذای خوشمزه تری داشته باشیم باید قبل از پختن غذا حبوبات را دوبار در آب جوش، بجوشانیم و در مرحله ی آخر به غذا اضافه کنیم. اگر مکان و شرایط نگهداری حبوبات مناسب باشد مدت زمان طولانی می توان آن ها را استفاده کرد.

له شدگی و باز شدن بیشتر حبوبات در حین پخت از علامت فاسد شدن آن است و اگر در حبوبات سوراخی پیدا کردید یعنی دچار حشره زدگی شده است. بنابراین از استفاده کردن آن پرهیز کنید.
دلیل حشره زدن حبوبات

دلیل حشره زدن حبوبات این است که تخم یک سری حشرات روی حبوبات وجود دارد و اگر مکان نگهداری حبوبات مناسب نباشد در واقع شرایط برای حشره زدگی حبوبات فراهم می شود و بعد از چند وقت حشرات ریز و کوچک در حبوبات قابل مشاهده خواهد بود.

آفت زدن حبوبات
روش های پیشگیری و رفع حشره حبوبات

اگر می خواهید حبوبات مورد استفاده سالم بماند بعد از خرید به مدت 4 تا یک هفته در فریزر نگهداری کنید نگه داشتن حبوبات در دمای زیر صفر درجه موجب می شود اگر حبوبات دارای تخم های ریز باشند در سرما از بین بروند و از حشره زدن نیز جلوگیری می شود.
راه حل دیگر این است که حبوبات را در روی سینی فر قرار داده و فر را برای ١5 دقیقه و در دمای ١4٠درجه سانتی گراد روشن کنید تا تخم ها بر اثر گرما از بین بروند و سپس حبوبات را در داخل یک ظرف در دار نگهداری کنید.
چنانچه می خواهید حبوبات را مدت زمان زیادی استفاده کنید، چند عدد میخک درون ظرف خود قرار دهید آن موقع حتی اگر درب ظرف باز بماند هیچ حشره ای به داخل ظرف نفوذ نخواهد کرد، البته افزدون میخک به ظرف حبوبات هیچ اثری در طعم حبوبات ندارد و در ظرف برنج هم میتوانید چند حبه سیر قرار دهید و حشرات را فراری بدهید.

میخک

یک راه جالب دیگر نگه داشتن حبوبات به طور سالم، قرار دادن جعبه های کبریت در کنار حبوبات است چون جعبه های کبریت حاوی گوگرد است و حشرات از گوگرد متنفر هستند، لذا از حبوبات دوری می کنند البته می توانید کیسه های کوچک فلفل را نیز در انبارهای نگهداری حبوبات قرار دهید بدین ترتیب زمان بیشتری حبوبات سالم خواهند ماند.
شناخته ترین و راحت ترین راه برای جلو گیری از حشره زدگی حبوبات افزودن نمک به حبوبات می باشد، نمک از حشره زدن و فاسد شدن حبوبات پیشگیری می کند.
اگر مقدار حبوبات خریداری شده بیشتر باشد و بخواهید زمان بیشتری آن را نگه دارید بهتر است که تمام حبوبات را در یک آبکش ریخته و به مدت 4٨ ساعت آن را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید.
برای دور کردن حشرات از حبوبات می توانید از زنجبیل، زردچوبه یا سیر نیز استفاده کنید.
برگ درخت گردو و برگ بو نیز گزینه های دیگر برای دفع حشرات مزاحم از حبوبات و برنج هستند.
چنانچه قصد دارید برنج و حبوبات را مدت زمان بیشتری استفاده کنید بهتر است که آن ها را در دمای مناسب نگهدارید و در یک مکان خشک و خنک قراردهید.

حشرات در برنج
روش های جلوگیری از شپشک برنج

یکی از ساده ترین راه ها برای دفع حشرات مزاحم از برنج، گذاشتن گونی های برنج روی بار چین است، یعنی زمانی که مطمئن شدید مکان نگهداری برنج خشک و خنک است یک چهارپایه یا قفسه که حدود ٢٠ تا ٢5 سانتیمتر از زمین فاصله دارد گونی های برنج را روی آن قرار دهید.
خوب است قفسه های چهارپایه مشبک یا سوراخدار باشد تا هوا به خوبی زیر گونی ها جریان یابد و از چسباندن گونی های برنج به دیوار نیز باید پرهیز کرد تا هوا به خوبی در جریان باشد.
فاصله گونی ها با دیوار باید 5 سانتیمتر باشد. بیشتر انبارداران برای جلوگیری از حشره زدگی از این روش استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *