نکته‌ای که پدیده عرق سرد را مهم می‌کند، آن است که عرق سرد معمولاً به علت واکنش بدن به استرس اتفاق می‌افتد و می‌تواند نشانه یک بیماری یا آسیب‌دیدگی جدی باشد.
علت عرق سرد

عرق کردن از عملکردهای طبیعی بدن است. شما معمولاً به این دلیل عرق می‌کنید که بدنتان داغ می‌شود و نیاز دارد تا خنک شود. اما گاهی بدن دچار چیزی به نام عرق سرد می‌شود. عرق سرد داستان دیگری دارد. در این مطلب از مجله دلتا می‌خواهیم به علت عرق سرد بپردازیم.
عرق سرد چیست؟

به طور طبیعی عرق کردن، در جواب به گرما یا تحرک زیاد اتفاق می‌افتد. مثلاً وقتی هوا بسیار گرم است یا شما در فضای باز ورزش می‌کنید و یا وقتی که اضطراب دارید یا ترسیده‌اید. حال آنکه عرق سرد حالتی است که شما شروع به عرق کردن می‌کنید اما احساس سرما دارید.
علت عرق سرد

علت‌های مختلفی می‌تواند سبب عرق سرد شوند اما به طور کلی، علت عرق سرد را می‌توان به عفونت، تب یا یک بیماری مربوط دانست. برخی از علل عرق سرد عبارتند از:

تغییرات هورمونی مثلاً در گُرگرفتگی‌های طی یائسگی یا تنظیم سطح هورمون‌ها بعد از بارداری
احساس استرس یا اضطراب
درد شدید ناشی از آسیب‌دیدگی شدید مثل شکستگی یا قطع عضو
سنگ کلیه و سنگ صفرا
سنکوپ
دریازدگی و ماشین گرفتگی

دلیل عرق سرد
تب

در مورد تب، ممکن است فرد در شرایطی قرار بگیرد که بدن واقعاً داغ است، سپس تب شروع به پایین آمدن می‌کند و بدن فرد عرق می‌کند و احساس سرما و لرز ایجاد می‌شود.
تنگی نفس

تنگی نفس شدید موجب کمبود اکسیژن در خون می‌شود و مغز برای دریافت اکسیژن عکس‌العمل نشان می‌دهد و باعث ایجاد واکنش استرسی و در نتیجه تعریق سرد می‌شود.

علت عرق سرد هر چه که باشد، ابتدا تعریق اتفاق می‌افتد. یعنی اینطور نیست که شما احساس سرما کنید و سپس عرق کنید. بلکه شما عرق می‌کنید و سپس احساس سرما می‌کنید زیرا رطوبتی روی پوستتان وجود دارد. در کل عرق سرد نباید به طور مکرر اتفاق بیفتد.
درمان عرق سرد

درمان عرق سرد تماماً به دلیل آن بستگی دارد. بنابراین بسیار مهم است که به هرگونه علامت دیگری هم که دارید نیز توجه کنید. در بیشتر موارد اگر تب ندارید تنها باید لباستان را گرم‌تر کنید تا احساس بهتری داشته باشید و آرام شوید. اگر تردید دارید که دچار تب هستید حتماً از تب‌سنج استفاده کنید. تب می‌تواند نشان‌دهنده‌ یک عفونت ویروسی مانند آنفلوانزا یا کرونا باشد. پس در این مورد بهترین کار مراجعه به پزشک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *