همان طور که شاید خیلی از شما تجربه کرده باشید، نمی‌توان از شر کپک در محیط خنکی مثل یخچال هم در امان ماند.
روش های کپک نزدن رب

رب ‌گوجه‌فرنگی، یکی از مواد اولیه پر استفاده در آشپزی ایرانی است. امروزه اغلب افراد از رب‌های استاندارد و کارخانه‌ای برای پخت و پز استفاده‌ می‌کنند. الزاما رنگ بیشتر رب ‌گوجه‌فرنگی، بیانگر کیفیت بهتر آن نیست. متاسفانه یکی از مشکلات نگهداری از انواع رب به ویژه رب ‌گوجه‌فرنگی، کپک زدن آن است. با مجله دلتا همراه باشید تا روش های کپک نزدن رب را یاد بگیریم.
دلیل اصلی کپک زدن مواد غذایی چیست؟

کپک‌ها عاشق فضای مرطوب و ارگانیک هستند. کپک در واقع نوعی قارچ است که در فضای مرطوب و حتی در مکان‌های در بسته نیز رشد‌ می‌کند. حالا چاره چیست؟
دما را جدی بگیرید!

اگر سرمای داخل یخچال خیلی سرد نباشد و یا رب ‌گوجه‌فرنگی دمای بالایی داشته باشد، حتما رب کپک‌ می‌زند. بهترین مکان برای نگهداری رب ‌گوجه‌فرنگی، یخچال است اما سرمای یخچال فقط فرایند رشد باکتری‌های ایجاد کننده کپک را کندتر‌ می‌کند.
نکاتی برای کپک نزدن رب
قاشق خیس قاتل اصلی رب ‌گوجه‌فرنگی

قاشق خیس و یا آغشته به مواد غذایی‌ می‌تواند خیلی سریع، موجب فساد و کپک‌زدن رب شود. همیشه از قاشق تمیز و خشک استفاده کنید.
ترفند مادربزرگ‌ها همیشه کارایی دارد!

قدیمی‌ها روی رب ‌گوجه‌فرنگی را در نهایت با یک لایه روغن‌ می‌پوشاندند. با این روش هوشمندانه در واقع یک عایق روی رب ایجاد‌ می‌شود.
رب کپک‌زده را چه کار کنم؟

اغلب افراد متاسفانه تنها بخش‌های کپک‌زده را از روی رب برداشته و سپس فکر‌ می‌کنند که رب باقی‌مانده هیچ مشکلی ندارد و آن را در دفعات بعدی در آشپزی استفاده‌ می‌کنند. سموم ناشی از کپک، در کل رب پخش‌ می‌شود. متاسفانه باید تمامی رب را دور بریزید.
چاره چیست؟

بعد از خرید رب ‌گوجه‌فرنگی و یا پختن رب ‌گوجه‌فرنگی، آن را در چند ظرف کوچک بسته‌بندی کرده و هر بار یکی از بسته‌ها را استفاده کرده و بعد از اتمام بسته به سراغ بسته بعدی بروید. به دلیل برودت و سرمای بالای فریزر، رب داخل طبقات فریزر کپک‌ نمی‌زند.
کپک زدن رب گوجه
نکته اول از روش های کپک نزدن رب

اگر مصرف شما کم است، به جای خریدن رب‌های بزرگ‌تر به سراغ بسته‌های کوچک‌تر بروید.
نکته دوم

هنگام خرید رب همیشه به سلامت قوطی دقت کنید و جهت از بین بردن آلودگی‌های سطح قوطی، به مدت کوتاهی آن را در آب جوش بجوشانید. طعم رب تغییر‌ نمی‌کند.
نکته سوم

هرچه یخچال شما تمیزتر باشد و همچنین انباشته از مواد غذایی نباشد و هوای سرد به خوبی در آن پخش شود، احتمال ایجاد کپک کمتر خواهد بود.
نکته چهارم

بهتر است از قاشق چوبی استفاده نکنید چرا که این قاشق معمولا راحت تمیز و خشک‌ نمی‌شود.
نکته پنجم

بلافاصله پس از باز کردن در قوطی روغن را روی آن بریزید. هر بار هنگام مصرف، روغن را کنار زده و از زیر آن رب را بردارید و داخل غذا بریزید.
نکته ششم

اضافه کردن نمک به رب‌های خانگی‌ می‌تواند از فساد آن جلوگیری کند. نگران شور شدن غذا نشوید.
نکته هفتم

رب را به شکلی نازک در کیسه پلاستیکی بریزید. اجازه دهید تا کاملا صاف و بدون چروک داخل فریزر منجمد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *