پزشکان و کارشناسان بر این باورند که دلایل فراوانی برای افزایش وزن و چاقی در مردم سراسر جهان وجود دارند، ولی یکی از عوامل تاثیرگذار در این مشکل، افزایش حجم وعده‌های غذایی است.
کمتر غذا خوردن

اکنون می‌خواهیم به بررسی اندازه‌ غذایی که درون بشقاب قرار می‌دهید، بپردازیم. در ادامه این موضوع را زیر ذره‌بین می‌بریم و همچنین چند راهکار و ترفند را برای کمتر غذا خوردن و جلوگیری از افزایش وزن معرفی می‌کنیم. با ما در مجله دلتا همراه باشید.
در مکان‌های روشن و نورانی غذا بخورید

غذا خوردن در رستوران‌ها و کافه‌‌هایی که شمع روشن کرده و فضا را رمانتیک می‌کنند، می‌تواند لذت‌بخش و به‌یادماندنی باشد، ولی احتمالا وزن شما را هم افزایش خواهد داد! در یک پژوهش، از افراد خواسته شد در تاریکی مطلق غذا بخورند. این افراد در مقایسه با کسانی که در روشنایی غذا خوردند، ۳۶ درصد غذای بیشتر مصرف کردند و هیچ احساس سیری کاملی هم نداشتند و باز هم می‌توانستند به سراغ غذا و دسر بروند!

به جای آن‌که شب‌ها در یک اتاق تاریک و جلوی تلویزیون بنشینید و غذا بخورید، تلاش کنید در یک اتاق نورانی و پشت میز بنشینید و به خوردن غذای خود مشغول شوید. تلویزیون و فیلم و سریال را برای زمان دیگری در نظر بگیرید و همه‌ تمرکز خود را روی غذایتان بگذارید تا آن را حس کنید، ببینید چه مقدار می‌خورید و متوجه‌ سیر شدن خود شوید.
هوشمندانه خوراکی بخورید

خوراکی‌های بسته‌بندی‌شده بسیار زیاد شده‌اند و شاید چیز بدی هم نباشند. ولی اندازه‌ آن‌ها بسیار فریبنده است و مغز شما را گول می‌زند تا بیشتر بخورید!

این موضوع بسیار اهمیت دارد، زیرا مغز ما زمانی که یک بسته‌ غذایی را ببیند، تمایل دارد همه‌ آن را بخورد. به معنای دیگر، فرقی ندارد اگر یک بسته‌ کوچک چیپس در اختیار داشته باشید یا یک بسته‌ بزرگ؛ در هر صورت، مغز شما تمایل دارد آن را به طور کامل بخورد. بنابراین، اگر شما همیشه بسته‌ بزرگ چیپس را بخرید، قطعا کالری بیشتری مصرف خواهید کرد.

در نتیجه، تلاش کنید همیشه خوراکی‌های کوچک‌تر را بخرید. اجازه ندهید اندازه‌ بسته‌بندی غذاها مغز شما را گول بزند.
برای وعده‌های غذایی خود برنامه‌ریزی کنید

همان‌گونه که در گزینه‌های پیشین گفتیم، بخش‌بندی و تعیین وعده‌های خوراکی می‌تواند بسیار مفید باشد و به شما کمک کند کالری کمتری وارد بدن خود کنید. ولی این کار نباید تنها به چیپس و سایر خوراکی‌ها محدود شود. به طور کلی، اگر برای همه‌ وعده‌‌های غذایی خود برنامه‌ریزی کرده و کالری آن‌ها را تعیین کنید، به‌آسانی خواهید توانست جلوی پرخوری را بگیرید.

برای این کار، باید غذاهایی را که می‌خواهید در در ازای روز بخورید، مشخص کنید و اندازه‌ آن‌ها را در نظر داشته باشید.

لاغر کردن
پیش از بیرون رفتن از خانه، یک خوراکی سرشار از پروتئین بخورید

پیش‌غذاها آن‌قدرها هم فکر بدی نیستند. هنگامی که پیش از وعده‌ اصلی، یک وعده‌ کوچک می‌خورید، می‌توانید اشتهای خود و حجم وعده‌ اصلی را به طور چشمگیری کاهش دهید. این موضوع زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهد که پیش‌غذاهای سرشار از پروتئین را مصرف کنید.
از سبزیجات بیشتری در غذاهایتان استفاده کنید

یکی دیگر از ترفندها برای کمتر غذا خوردن استفاده از سبزیجات است. آیا می‌خواهید مغز خود را گول بزنید تا حجم بیشتری از غذاهای خوب و سالم را بخورد؟ پس بشقاب خود را پر از سبزیجات سالم کرده و و کار خود را با آن‌ها آغاز کنید تا اشتهای اصلیتان با سبزیجات فروکش کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *