برخی افراد وعده سحری را به اشتباه حذف می‌کنند، در حالی که حذف وعده سحر، متابولیسم بدن را دچار تغییرات نامناسب کرده، ضعف و بی‌حالی را برای فرد ایجاد می‌کند.
سحری مضر برای بدن

تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان به خصوص در وعده‌ سحری از اهمیت زیادی برخوردار است. چیزی که به شما کمک می‌کند تا این عوارض را به حداقل برسانید، مصرف یک سحری مقوی، مغذی و سالم است. با مجله دلتا همراه باشید تا با سحری مضر برای بدن آشنا شوید.
خصوصیات وعده سحری

وعده سحری می‌تواند ویژگی یک صبحانه معمولی را داشته باشد، اگر عادت به مصرف غذای سرد دارید، می‌توانید وعده‌ای مشابه صبحانه و اگر به غذای گرم عادت دارید می‌توانید وعده‌ای مانند ناهار میل کنید.
هرگز وعده سحر را حذف نکنید چون شما را تا افطار سرحال نگه می‌دارد، حذف این وعده سبب افت قند خون و کاهش عملکرد بدن در طول روز می‌شود.
از سبزیجاتی مثل کاهو، گوجه فرنگی و سالاد استفاده کنید. غذاهای پرچرب نه تنها باعث احساس تشنگی می‌شوند بلکه هضم آنها دشوار است و مدت زمان بیشتری داخل معده باقی می‌ماند. در این صورت بیشتر دچار مشکل رفلاکس (بازگشت غذا از معده به مری) می‌شوید.
در وعده سحر بیشتر از غذاهای پروتئین‌دار مثل انواع گوشت، حبوبات و لبنیات کم‌چرب استفاده کنید.
کربوهیدرات‌های پیچیده دیرتر هضم می‌شوند و خاصیت سیر کنندگی بالاتری دارند. در نتیجه به حفظ قند خون در محدوده طبیعی نیز کمک می‌کنند.
مصرف میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان (زرد، نارنجی و قرمز) در طول روز و همچنین در این ماه برای پوست ضروری است، پس در صورت امکان در وعده سحری خود یکی از این میوه‌ها را نیز بگنجانید.

سحری خوشمزه
بین غذا در وعده سحری آب نخورید

هر لقمه غذا باید ۳۲ بار جویده شود، بین غذا نباید آب نوشید؛ پارچ آب یخ باید از سر سفره سحر و افطار برداشته شود. مصرف انواع نوشیدنی‌ها اعم از آب، دوغ، نوشابه یا انواع دمنوش‌ها بین خوردن غذا، موجب رقیق شدن آنزیم‌های هضم کننده می‌شود و دیگر غذا هضم نمی‌شود.

پرخوری نه تنها فایده‌ای برای بدن ندارد که موجب ضعف و پرخاشگری می‌شود. همان‌گونه که سوزاندن هیزم‌ها در قطعات بزرگ سخت است و حتما باید برای سوزاندن با تبر به تراشه‌های کوچک تبدیل شود، غذا نیز باید با جویدن صحیح به اجزای کوچک تبدیل شود.
کدام غذاها برای وعده سحری مضر است؟

مصرف انواع کوکو، انواع کباب و حتی ماهی سرخ شده برای سحر مناسب نیست. این غذاها احساس تشنگی و ورم معده را تشدید می‌کنند.
خوردن شله‌زرد برای وعده سحر توصیه نمی‌شود؛ زیرا با داشتن لعاب برنج و گلاب یبوست‌زا است.
مصرف هندوانه برای سحر مناسب نیست.
مصرف آش‌هایی که حاوی مقدار زیادی سیر، پیاز داغ و کشک هستند احساس تشنگی را در طول روز را افزایش داده و برای سحری توصیه نمی‌شود.
استفاده از موادغذایی شور همچون پنیر و خیارشور در سحر باعث تشنگی در طول روز می‌شود.
برخی میوه‌های آبدار همچون هندوانه و خربزه ادرارآور هستند و باید در وعده میان افطار تا سحر مصرف شوند.
مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار همچون چای قهوه و نسکافه در وعده سحر مضر است.
آب‌میوه صنعتی به‌دلیل داشتن مواد نگهدارنده نفخ معده ایجاد می‌کند.
مصرف غذاهای پر از ادویه و آماده همچون سوسیس، کالباس، کنسرو و مایونز زمینه ناراحتی‌های گوارشی را فراهم می‌کند. این مواد غذایی برای وعده سحری و حتی افطار مناسب نیستند و سبب افزایش احساس گرسنگی و تشنگی در طول روز می‌شوند.
استفاده از نان‌های سفید همچون لواش و تافتون، انواع پودینگ و ژله، انواع ترشی سبب احساس گرسنگی در طول روز می‌شود؛ همچنین مصرف خامه در وعده سحر سبب افزایش کلسترول و قند خون شده و تشنگی و ضعف زودهنگام به‌همراه می‌آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *