د چربی در بدن برای ایجاد اسیدهای صفراوی، عملکرد مناسب قلبی عروقی بدن و مجموعه‌ای از فرایندهای بدن ضروری است.
غذاهای دارای کلسترول بد

مشکل از جایی آغاز می‌شود که شما مقادیر بی‌شماری از چربی‌ها را دریافت کنید و خود را در معرض خطر ابتلا به هیپوکلسترولمی یا همان تجمع پلاک در شریان‌ها قرار دهید. ال دی ال نوعی چربی است که به عنوان قاتل خاموش هم شناخته شده است. علائم بالینی کلسترول بالا در هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. با این حال احساس سنگینی یا سوء‌هاضمه، خستگی، یبوست، بوی بد دهان، التهاب در اندام‌ها، سرماخوردگی‌های پی‌درپی، سردرد، بینایی تار و درد قفسه سینه از علائم واضح افزایش کلسترول بد هستند. در این مطلب از مجله دلتا درباره غذاهای دارای کلسترول بد صحبت خواهیم کرد.
غذاهای دارای کلسترول بد
لبنیات پرچرب

محصولاتی از قبیل شیر غلیظ شده، کره، مارگارین و … سرشار از چربی‌های اشباع هستند و در کسانی که کلسترول بد آن‌ها بالاست مصرف این نوع محصولات باید بطور کامل متوقف شود. بجای لبنیات پرچرب، می‌توانید محصولات گیاهی مانند شیر بادام، شیر سویا، لبنیات کم چرب یا بدون چربی را به رژیم روزانه خود اضافه کنید.
گوشت قرمز

از مصرف گوشت‌های چرب بپرهیزید. بجای گوشت قرمز مصرف گوشت‌های سفید مانند گوشت مرغ و بوقلمون را وارد رژیم غذایی کنید. ماهی بخورید؛ ماهی آزاد، تن یا ساردین بهترین گزینه‌ها هستند. این ماهی‌ها چرب هستند اما چربی آن‌ها مانند گردو یا بذر کتان مفید است.

تاثیر موادغذایی بر افزایش کلسترول بد خون
مواد غذایی آماده و صنعتی

بیشتر غذاهای آماده و صنعتی بخصوص آن‌هایی که گرم می‌‌شوند با روغن‌های هیدروژنه و اسیدهای چرب ترانس تهیه و باعث افزایش کلسترول بد خون خواهند شد. از مصرف مواد غذایی خیلی چرب و خیلی شیرین بویژه آن‌‌هایی که حاوی روغن‌های هیدروژنه هستند، بپرهیزید.
قندهای تصفیه شده و نشاسته

یکی دیگر از غذاهای حاوی کلسترول بد قندها و کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند برنج سفید، نان‌ها و پاستاهای تهیه شده از آرد سفید هستند. برای کسانی‌که کلسترول خونشان بالاست توصیه می‌شود از مصرف این مواد غذایی بپرهیزند.
کره

کره، مایونز و مارگارین‌ها حاوی غذاهای دارای کلسترول بد هستند با این حال، روغن‌هایی مانند روغن زیتون، روغن کانولا حاوی چربی‌های سالمی هستند که قلب شما را در وضعیت بهتری نگه می‌دارند. در هر صورت، از مصرف مواد غذایی چرب بپرهیزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *