حرم امام حسین یکی از مکان‌های مذهبی است که در بین شیعیان از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار است. در این مطلب جاذبه‌های دیگری را درباره کربلا با هم می‌خوانیم.
حرم امام حسین

کربلا شهری زیبا و از مقاصد زائران و گردشگران در کشور عراق است. وجود حرم امام حسین (ع) در این شهر، قداست و اهمیت خاصی به آن بخشیده است. این شهر در غرب رودخانه فرات و در فاصله ۹۷ کیلومتری بغداد قرار دارد. مساحت کربلا، ۷۹ کیلومتر مربع است و به دو بخش کربلای قدیم و جدید تقسیم می‌شود و به لحاظ حمل و نقل و ارتباطی جاده‌های گسترده و خط راه‌آهن دارد. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا درباره جاذبه‌های گردشگری آن بیشتر بدانیم.
جاذبه‌های تاریخی
کلیسای الاقیصر یا قیصر

یکی از آثار تاریخی استان کربلا و از قدیمی‌ترین کلیساهای عراق است که قدمتش به قرن پنجم میلادی بازمی‌گردد. در این کلیسا تعدادی مقبره متعلق به راهبه‌ها و کشیش‌ها وجود دارد و کلیسا با دیوارهایی از جنس گِل احاطه شده است. این دیوارهای گلی ۱۵ متر ارتفاع دارد و ارتفاع خود کلیسا نیز ۱۶ متر و عرض آن ۴ متر است.
قصر شمعون باستانی

این قصر یکی از قدیمی‌ترین بناهای باستانی موجود در استان کربلاست. این بنا در ۳۰ کیلومتری شهر «شیده شمعون» واقع شده است. از این قصر فقط تعدادی ستون با ارتفاع ۱۵ متر باقی مانده است.

کربلا
این مکان که به آن «خان النخله» نیز می‌گویند، یکی از قدیمی‌ترین استراحتگاه‌های باستانی عراق به‌شمار می‌رود. این مکان در فاصله ۱۶ کیلومتری از مرکز شهر و در مسیر نجف به کربلا واقع شده است. قدمت این مکان به دوران عثمانی بازمی‌گردد.
قلعه الاخیضر

قلعه «اخیضر» که نام دیگر آن کاخ عباسی است در ۵۰ کیلومتری کربلا واقع شده است. این قلعه توسط برادرزاده خلیفه عباسی، «عیسی بن موسی» بنا شد.
قلعه هندی

قلعه هندی با مساحتی در حدود سه هزار متر و در فاصله ۴ کیلومتری شهر کربلا قرار دارد. این قلعه ابتدا به دستور آقامحمدخان قاجار و سپس بعد از مرگ او توسط مرحوم سیدعلی طباطبایی برای حفظ امنیت شهر کربلا و زائران ساخته شده بود. در ادامه آصف‌الدوله هندی نیز در آن حجره‌ها و مکان‌هایی برای اسکان و اقامت زائران ساخت و به همین دلیل به قلعه هندی معروف شد.
قصر عطشان

این قصر مربوط به عصر عباسی است و در ۳۰ کیلومتری کربلا واقع شده است. امروزه تنها بخشی از دیوارها و طاق‌های آن باقی مانده و این بنا حکم اسلحه‌خانه یا پناهگاه برای زائران را داشته است.
حرم امام حسین (ع)

حرم امام سوم شیعیان و حضرت عباس واقع در کربلا از بزرگ‌ترین جاذبه‌های مذهبی در بین مسلمانان و بالاخص شیعیان است که هر ساله زوار بسیاری را در ماه‌های محرم و صفر به کربلا می‌کشاند.
پیاده‌روی و برگزاری مراسم اربعین حسینی هرساله در این شهر جلوه خاصی از گردهمایی شیعیان و دوستداران امام حسین (ع) است.
منطقه‌ بین‌الحرمین

حرم ابوالفضل

به این منطقه بین‌المشهدین نیز گفته می‌شود و حدفاصل بین حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس است که محل برگزاری رسومات دینی و مکان استراحگاه زوار نیز به‌شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *