اغلب افرادی که با کرونا درگیر هستند معمولا به نوع شدید آن مبتلا نشده و سریع بهبود پیدا می‌کنند.
کرونای طولانی مدت

تعداد قابل توجهی از بیماران مبتلا به کرونا، بعد از بهبودی و گذراندن خطر عفونت ریه، دچار مشکلات طولانی مدت شده‌اند که به این وضعیت کرونای طولانی مدت (long Covid) گفته می‌شود. ممکن است این مشکلات در ابتدای بیماری آنقدر قوی نبوده باشند اما پس از رهایی از ویروس، نمایان می‌شوند. با شروع واکسیناسیون و حضور مردم در جامعه بیم آن می‌رود که لانگ کووید بر افرادی که هنوز واکسینه نشده‌اند تاثیر منفی داشته باشد. امروز در مجله دلتا قرار است بیش‌تر با کرونای طولانی مدت آشنا شویم.

لانگ کووید
علائم کرونای طولانی مدت یا لانگ کووید چیست؟

در راهنماهای پزشکی، لانگ کووید را با علائمی توصیف می‌کنند که بیش‌تر از ۱۲ هفته پس از عفونت به صورت شدید یا خفیف ادامه دارد و دلیل دیگری برای توضیح آن وجود ندارد. این علائم براساس NHS عبارتند از:

خستگی شدید
تنگی نفس
تپش قلب
درد قفسه‌ سینه یا گرفتگی
مشکلات حافظه و تمرکز (مه مغزی کووید)
تغییر بویایی و چشایی
درد مفاصل

کالج دانشگاهی لندن (UCL) به دلیل ثبت صدها شکایت درباره‌ این علائم و همچنین داده‌های به دست آمده در نظرسنجی‌ها، بزرگ‌ترین مطالعه‌ خود را آغاز کرده است. در این مطالعه ۲۰۰ علامت وجود دارد که بر ۱۰ سیستم و ارگان در بدن افراد بهبود یافته از کرونا و درگیر با لانگ کووید تاثیر گذاشته است.

این علائم شامل توهم،‌ بی‌خوابی، تغییرات شنوایی و بینایی،‌ از دست دادن حافظه‌ کوتاه مدت و مشکلات گفتاری و زبانی می‌شود. بعضی دیگر از مشکلاتی که این افراد با آن درگیر هستند مشکلات گوارشی و مثانه، تغییر در دوره‌های قاعدگی و بیماری‌های پوستی است که توسط افراد گزارش شده است. شدت این علائم در هر فرد متفاوت است اما بیش‌تر افردا درگیر با لانگ کووید به تنهایی قادر به انجام کارهایی مثل دوش گرفتن، خرید مواد غذایی و به خاطر سپردن کلمات نیستند.
چه عواملی باعث ایجاد لانگ کووید می‌شوند؟

هنوز دلیل اصلی ابتلا به لانگ کووید مشخص نیست اما پزشکان احتمال می‌دهند که ایجاد عفونت باعث می‌شود سیستم ایمنی در بعضی از افراد بیش از حد تقویت شود و نه تنها به ویروس بلکه به بافت‌های بدن هم حمله کند. این موضوع می‌تواند در افرادی که واکنش‌های ایمنی خیلی قوی دارند هم رخ بدهد.

علائم کرونا
آیا واکسن در جلوگیری از ابتلا به لانگ کوویید تاثیر دارد؟

به گفته‌ کارشناسان تقریبا نیمی از افرادی که به لانگ کووید مبتلا شده‌اند پس از مدتی از کاهش علائم خبر داده‌اند. این موضوع فقط می‌تواند در نتیجه‌ پاسخ سیستم ایمنی بدن به قطعات باقی‌مانده از ویروس کرونا پیش آمده باشد. به همین دلیل می‌توان گفت که واکسیناسیون می‌تواند از ابتلای افراد به ویرووس و درگیری با کووید طولانی جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *