بنا بر ماده 13 قانون جرایم رایانه‌ای، افرادی که اقدام به کلاهبرداری با کارتخوان‌های سیار کنند، علاوه بر رد مال به حبس یا جزا‌ی نقدی یا هر دو مجازات محکوم خواهند شد.
کلاهبرداری با کارتخوان سیار

خطر سوء‌استفاده از کارت‌ها بسیار بیشتر از حساب بانکی شما را تهدید می‌کند. یکی از این خطرات، استفاده از تراشه‌هایی به نام اسکیمر در کارتخوان‌ سیار است. آمار بالای این نوع سرقت که به سرقت‌های اسکیمری معروف است باعث شده که پلیس فتا به شهروندان برای جلوگیری از کلاهبرداری با کارتخوان‌‌ سیار هشدار دهد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع کلاهبرداری با کارتخوان‌ سیار می‌پردازیم.
اسکیمر چیست؟

هم اکنون بسیاری از اشخاص با استفاده از کارت‌های عابر بانک اقدام به برداشت از حساب خود و خرید از فروشگاه‌ها و مراکز خرید می‌کنند. فراوانی این روش باعث شده تا عده‌ای از افراد سودجو با ابداع روش‌های جدید اقدام به بردن اموال دیگران کنند که یکی از شایع‌ترین این روش‌ها، کلاهبردای با کارتخوان‌ سیار است.
مجرمان، قطعه‌ای سخت‌افزاری را که اسکیمر نامیده می‌شود روی دستگاه‌ها نصب می‌کنند و به دنبال آن اقدام به کپی‌برداری از اطلاعاتی روی کارت‌های عابر بانک افراد می‌کنند.
کلاهبرداری با کارتخوان سیار
چگونگی دست‌یابی به رمز کارت

کلاهبرداران دو روش را برای دست‌یابی به رمز کارت عابر بانک افراد به کار می‌برند. در یک روش کلاهبرداران دوربینی را در کنار قطعه‌ای که در کنار ورودی کارت است، نصب می‌کنند. با این روش زمانی که کاربر رمز را وارد می‌کند آن را ضبط می‌کند و به دلیل کوچک بودن دوربین، مردم چنین اسکیمری را نمی‌توانند تشخیص دهند. در روش دیگر، روی کیبورد نصب شده قبلی یک کیبورد دیگر نصب می‌کنند که این قطعه هم بسیار شبیه به قطعه نصب شده روی دستگاه است، کیبورد نصب شده تمام اطلاعاتی را که کاربر وارد می‌کند ضبط خواهد کرد.
مجازات کلاهبرداری با کارتخوان

بر اساس ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه‌ای، «هرکس به طور غیرمجاز از سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سیستم، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری به دست آورد، علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست تا یکصد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

کلاهبرداران در این نوع جرایم برخلاف کلاهبرداری به روش‌های سنتی از روش‌های متقلبانه برای فریب و اغفال افراد استفاده نمی‌کنند، بلکه از روش‌های فنی استفاده و در واقع، اقدام به فریب سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی و به دنبال آن، اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب اشخاص می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *