اوایل سال نو، اکثر ما توجه خودمان را معطوف به راه‌های مختلف می‌کنیم تا زندگی‌مان را بهبود بدهیم. این تصمیمات معمولا روی ایجاد عادت‌های جدیدی متمرکز می‌شوند که تناسب اندام، کم کردن استرس و اوضاع روانی و احساسی بهتری را برای ما به همراه می‌آورند. تغذیه‌ی صحیح و ورزش منظم در صدر لیست اهداف سال جدید اکثر آدم‌ها می‌آید. در این مقاله، شما را با چند گام مهم برای کم کردن استرس آشنا می‌کنیم. گام‌هایی که اگر آن‌ها را بردارید، به فردی شادتر، سالم‌تر و آرام‌تر در سال پیش رو تبدیل خواهید شد.

تصمیم مهم برای کم کردن استرس در سال ۱۴۰۰
۱. بیشتر بخوابید

نداشتن خواب کافی می‌تواند بطور مستقیم با استرس در ارتباط باشد. استرس خواب شب را کم می‌کند و به این ترتیب، محرومیت مداوم از خواب شبانه‌ی کافی خطر ابتلا به مشکلاتی مثل بالا رفتن فشار خون، دیابت و بیماری چاقی را افزایش می‌دهد. بعلاوه، این وضعیت عملکرد و بهره‌وری شما را پایین می‌آورد.

در سال جدید، می‌توانید روی ارتقاء کیفیت و کمیت خواب‌ شبانه‌تان کار کنید و از تاثیرات بی‌نظیرش برخوردار شوید.

یک فرد سالم در هر شبانه‌روز حداقل به ۷ ساعت خواب شبانه نیاز دارد. کاهش این عدد منجر به اختلال در عملکردهای فرد، افزایش خطاها و افزایش خطر تصادفات می‌شود.
۲. یک سرگرمی پیدا کنید

همانطور که در کودکی به کلاس‌های ورزشی می‌روید و سرگرمی‌های جذاب دارید، در بزرگسالی هم باید در مسیر یادگیری، رشد و انجام کارهای مفرح و لذت‌بخش باقی بمانید. داشتن یک سرگرمی مشخص زمینه‌ی انگیزش روانی شما را فراهم می‌کند، استرس را کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند سبک‌زندگی متعادلی را حفظ کنید. سرگرمی مناسب استرس مثبت دارد؛ نوعی استرس که احساس حیات و سرزندگی را در شما حفظ می‌کند.
۳. روی دایره‌ی اجتماعی خود سرمایه‌گذاری کنید

معاشرین‌تان تاثیر مهمی بر کیفیت زندگی شما دارند. دوستان خوب و خانواده‌ی صمیمی ‌می‌توانند بهترین روزهایتان را با شما جشن بگیرند و در سختی‌ها کنارتان باشند. شبکه‌ی اجتماعی متشکل از روابط سالم می‌تواند سپری در برابر استرس‌ها باشد و مزایای بسیار زیاد دیگری هم برایتان به همراه دارد.

در سال جدید، تمرکزتان را روی تقویت روابط‌تان قرار بدهید. از رها کردن رابطه‌هایی که انرژی‌تان را تخلیه می‌کنند نترسید. وقتی خودتان را از ماجراها و استرس‌هایی که آن روابط برایتان دارد جدا می‌کنید، افراد جدید و تجربه‌های جدید سر راهتان قرار می‌گیرند.

همه‌ی روابط یکسان ساخته نمی‌شوند. روابط پرتنش استرس و ناامیدی مضاعف به بار می‌آورند و حتی سلامت شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند.
۴. جای بیشتری برای موسیقی در زندگی‌تان باز کنید

گوش دادن به موسیقی راهی ساده برای بهبود حال و احوال و تغییر سطح انرژی است. موسیقی با ضرباهنگی آرام( بخصوص موسیقی کلاسیک کند و آرام) تاثیرات آرامش‌بخش دارد. موسیقی نه تنها ذهن را ساکت و عضلات را آرام می‌کند بلکه سطح هورمون استرس( کورتیزول) را در بدن پایین می‌آورد.

می‌توانید صبح، موقع لباس پوشیدن، موسیقی کلاسیک روشن کنید. در حین انجام کارهای صبحگاهی‌تان به آهنگ موردعلاقه‌تان گوش بدهید یا شب، بعد از یک روز طولانی، خودتان را به یک موسیقی روح‌نواز مهمان کنید. انتخاب شما هر چه باشد، موسیقی می‌تواند در پراسترس‌ترین شرایط شما را آرام کند.
۵. شلختگی‌ها را سر و سامان بدهید

اگر نظم و ترتیبی در کار نباشد، کشوها و کمدهایتان چنان درهم و برهم می‌شود که غیرممکن است بتوانید چیزهایی که دوست دارید را لابلای این همه شلوغی پیدا کنید. زندگی کردن در فضایی شلخته و درهم برهم استرس بیشتری روی شما وارد می‌کند. چنین شرایطی نه تنها بازدهی شما را کم می‌کند بلکه کیف پول‌تان را هم خالی می‌کند و وقت‌تان را هم می‌دزدد.

در سال آستانه­ی سال جدید، کمی از بار را از روی شانه‌هاتان بردارید و حقیقتاً تلاش کنید منظم‌تر شوید. یک سری چیزها را به انباری ببرید، وسایل‌تان را از نو مرتب کنید، یا آن‌هایی که دیگر نیاز ندارید را به دیگران ببخشید‌.

کمال‌ را نشانه گرفتن کافی نیست. با قدم‌های کوچک شروع کنید و به تدریج تغییر کنید. حتی مرتب کردن گوشه‌ی کوچکی از برهم‌ریختگی‌ها هم تفاوتی محسوس در کیفیت احساس شما به جا می‌گذارد.
۶. چند روش استرس‌زدایی سریع را یاد بگیرید

موقعیت‌های استرس‌زا به سرعت اوج می‌گیرد. در چشم بر هم زدنی ممکن است از حال خوب به حال بد تغییر حالت بدهید. در این صورت، شاید همیشه نتوانید کاری که در دست دارید را متوقف کنید و دست به کار یک کار وقت‌گیر شوید تا استرس‌تان را کم کنید.

خوب است همیشه چند روش استرس‌زدایی سریع داشته باشید، با استفاده از آن‌ها واکنش جنگ یا گریز را خاموش کنید و در کمال آرامش پاسخ بدهید.
۷. یک تمرین استرس‌زداییِ درازمدت انتخاب کنید

اگرچه باید چند روش استرس‌زدای سریع داشته باشید اما حداقل می‌بایست یک تمرین استرس‌زدای منظم را در زندگی خود بگنجانید‌. این تمرین به شما کمک می‌کند در مناسبت با عوامل استرس‌زایی که در زندگی با آن‌ها روبرو می‌شوید مکانیزم واکنشی کمتری نشان بدهید. چگونه؟ این تمرین کنشگری جسمی و احساسی شما را در برابر عوامل استرس‌زا پایین می‌آورد.
۸. خوش‌بین ­تر باشید

چگونگی نگاه شما به جهان( یا یک موقعیت خاص) تاثیر شدیدی بر سطح استرس‌تان دارد. واگویه‌های منفی و جهان‌بینیِ منفی می‌تواند استرس قابل‌توجهی را موجب شود.

خوشبختانه با تمرین می‌توانید جهان‌بینی خود را تغییر بدهید. اگر تعدادی از الگوهای فکری تدافعی خود را حذف کنید، چقدر شادتر و کارآمدتر می‌شوید و چقدر استرس‌تان کمتر می‌شود؟
۹. استرسِ کاری را کم کنید

صرف‌نظر از نوع شغل‌تان، استرس محیط کار می‌تواند تاثیری منفی بر سلامت فیزیکی و عاطفی شما وارد کند. بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده از جانب تیمی از پژوهشگران دانشگاه‌های هاروارد و استنفورد، مشاغل پراسترس حتی متوسط عمر را کاهش می‌دهند.

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای خودتان انجام دهید این است: موقعیت کاری‌تان را بررسی کنید و ببینید چه تغییراتی در زندگی کاری‌تان می‌توانید ایجاد کنید تا آن را قدری راحت‌تر بسازید. برای مثال می‌توانید به دنبال روش‌هایی برای بالا بردن بازدهی‌تان بگردید، برخی از ابعاد شغل‌تان را تغییر بدهید، کیفیت زندگی غیرشغلی‌تان را بالا ببرید یا ببینید آیا اصلاً در رشته‌ی درستی کار می‌کنید یا نه.
۱۰. برای آینده برنامه ­ریزی کنید

وقتی استرس دارید، در افکار روزهای فراتر از امروز و آینده غرق می­شوید. ولی مجبور نیستید در این وضعیت باشید. در حقیقت، قدری وقت بگذارید، به آینده و هدف ­ها و آرزوهایتان فکر کنید تا با نگاهی دقیق­تر پیش برانید و تصمیماتی آگاهانه برای سال جدید و سال­های بعدی بگیرید.

آیا در حال حاضر برنامه­ی مالی هدفمند و مشخصی دارید؟ آیا آن­قدر که می­خواهید خودتان را ابراز می­کنید؟ آیا در روابط و رشد فردی­تان در همان مسیری قرار دارید که مطلوب­تان است؟

درست است که وقتی از تصمیم­­گیری برای سال جدید حرف می­زنیم، مقصودمان همان چیزهایی است که می­خواهیم در سال آینده آن­ها را به دست بیاوریم. با این حال، بهتر است یک طرح 3، 5 یا حتی 10 ساله برای زندگی­مان هم داشته باشیم. لازم نیست این طرح یک طرح چندان سفت و سخت باشد؛ فقط کافی است که به شما این دید را بدهد که می­خواهید در آینده­ و در چند سال دیگر کجا ایستاده باشید تا بتوانید در همان مسیر رشد کنید.
کلام آخر

زندگی کردن در لحظه ­ی اکنون موضوعی است که می­شود ساعت­ها درباره­اش حرف زد. با این وجود، تفاوت بسیاری است میانِ اینکه در زندگی تمام قد حضور داشته باشید یا اینکه آن­چنان در استرسِ روزانه غرق شوید که تمرکزتان فقط معطوف شود به یک موضوع: امروز را تمام کنم و به فردا برسم. با فکر کردن به تصمیم ­هایی که تعادلی سالم را در زندگی برقرار می­کنند، می­توانید سطح استرس را تا حد ممکن پایین بیاورید و با خوش ­بینی به سال بعد و اهداف­تان نگاه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *