همه افراد حساسیت (آلرژی) یا سرماخوردگی را هر از گاهی تجربه می‌کنند، و یک نشانه شایع این مشکلات، وجود خلط بیش از حد در سینوس ها، بینی و سینه است. که باعث به وجود آمدن سرفه خلط دار بسیار آزاردهنده ای می شود. خوشبختانه، داروهای خانگی زیادی برای خلاص شدن از آبریزش بینی و سرفه های خلط دار وجود دارد به طوری که نیازی نیست به پزشک مراجعه کنید. اگر شما خلط یا موکوس را با سرفه خارج می‌کنید و دم به دقیقه دست‌تان به جعبه‌ی دستمال کاغذی است، بهتر است این مقاله ۲۱ روش خانگی درمان سرفه خلط دار را بخوانید.

هدف از وجود مخاط در بدن چیست؟

اکثر مردم اعتقاد دارند که داشتن مخاط بیش از حد ناخوشایند (و همچنین تا حدی آزاردهنده) است. پس چرا بدن آن را تولید می‌کند؟

شاید شما متوجه نشوید، اما بدن شما همیشه مخاط را تولید می‌کند، حتی زمانی که سالم هستید.

اغلب اوقات، متوجه نمی‌شوید، اما زمانی که بیمار می‌شوید، بدن شما به میزان بیش‌تری مخاط تولید می‌کند، و همین منجر به بروز نشانه‌هایی مانند آبریزش بینی می‌شود.

موکوس یا خلط در واقع یک مکانیسم محافظتی برای بدن شما است. این ماده مجاری هوایی را مانند بینی، دهان و گلو پوشش می‌دهد.

میکروب‌ها، آلرژن‌ها و تحریک‌کننده‌ها به همین خلط می‌چسبند و به این ترتیب اجازه‌ی دخول به بدن را پیدا نمی‌کنند، بنابراین در حقیقت باید از آن ممنون هم باشید که در بیش‌تر مواقع به حفظ سلامت شما کمک می‌کند.

موکوس (خلط) موجود در گلو، بینی و ریه نیز مانع از خشک شدن این مناطق حساس در اثر فرایند تنفس می‌شود.

مطلب مرتبط: درمان سرفه :۵۰ بهترین و موثرترین درمان خانگی سرفه
علت تولید مخاط بیش از حد چیست؟

هنگامی که بدن شما متوجه می‌شود که ذرات مضر زیادی در حال وارد شدن هستند، تولید موکوس یا خلط را افزایش می‌دهد تا مهاجمین را به دام بیندازد و آن‌ها را خارج کند.

دلایل زیادی برای رخ دادن این اتفاق وجود دارد. در این‌جا چند مورد از رایج‌ترین علل بروز این مشکل را می‌بینید:

– آلرژی‌ها. گرده، گرد و غبار و کپک بعضی از شایع‌ترین مجرمین هستند.

– بیماری. سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت سینوس همگی سبب تحریک تولید موکوس (مخاط) در بدن شما می‌شوند.

– سیگار کشیدن. سیگار کشیدن مجاری هوایی شما را تحریک می‌کند، و به این ترتیب بدن‌تان در مواجهه با این مشکل، برای محافظت از خود مخاط بیش‌تری تولید می‌کند.

– آلودگی. اگر شما در یک شهر شلوغ با تعداد زیاد اگزوز خودرو و دیگر آلودگی‌های هوا زندگی می‌کنید یا اگر در دود حاصل از چوب یا مواد شیمیایی خاصی نفس می‌کشید، ممکن است تولید موکوس در بدن‌تان افزایش بیابد.

حالا که می‌دانید چه چیزی باعث ایجاد مخاط بیش از حد می‌شود، به خواندن این مقاله ادامه دهید تا یاد بگیرید چگونه باید از شر آبریزش خلاص شوید.
۲۱ روش برای درمان سرفه خلط دار
۱. فین کنید – اما این کار را به آرامی انجام بدهید

ساده‌ترین راه برای پاک کردن مخاط از بینی، و درمان سرفه خلط دار فقط خلاص شدن از شر آن به صورت دستی است. چند دستمال کاغذی بردارید و درون آن فین کنید – اما این کار را با دقت انجام دهید.

اگر شدید یا به طور مکرر فین کنید ممکن است در واقع مشکل‌ بدتر شود چرا که باکتری‌ها یا آلرژن‌ها به طور عمیق‌تر در مجاری هوایی شما فرو می‌روند.

پس چطور باید فین کنیم؟ این کار را به آرامی انجام دهید و هر بار فقط یک سوراخ بینی را بگیرید و آن یکی را فین کنید.

سعی نکنید که روی بینی‌تان بیش‌تر از آنچه لازم است، فشار وارد کنید – اگر سینوس‌های شما متورم شده باشند، فین کردن هیچ تاثیری برای پاک کردن آن‌ها ندارد و حتی ممکن است آن‌ها را بیش‌تر تحریک کند.

دقت کنید که باید بهداشت را به طور مناسبی رعایت کنید تا دوباره عفونت نگیرید. دست‌ها را قبل و بعد از فین کردن بینی‌تان شستشو دهید و هر بار از یک دستمال کاغذی تمیز استفاده کنید.

مطلب مرتبط: ۲۱ درمان‌خانگی سرفه خشک که واقعا معجزه می‌کنند
درمان سرفه خلط دار ۲: هوای تمیز تنفس کنید

اگر به تازگی مجرای بینی‌تان دچار سوزش و تحریک شده‌اند، ممکن است مشکل مرتبط با هوایی باشد که تنفس می‌کنید.

محیط اطراف خود را برای هر چیزی که ممکن است سبب عطسه کردن در شما شود، بررسی کنید.

شایع‌ترین عوامل تحریک کننده که باید حواس‌تان به آن‌ها باشد، عبارتند از:

– گرده
– اگزوز
– دود سیگار یا دود حاصل از سوختن چوب
– گرد و خاک
– کپک
– گرد و غبار
– پرز و موی حیوانات خانگی
– بخارات و دود ناشی از مواد شیمیایی
– تغییرات دما

هنگامی که می‌دانید چه چیزی سبب تولید موکوس (خلط) بیش از حد در شما می‌شود، بهترین کار این است که ار قرار گرفتن در معرض آن پرهیز کنید.

در واقع زمانی که می‌دانید مقدار گرده در هوا زیاد است، باید در خانه بمانید، اجازه ندهید حیوانات خانگی وارد رختخواب‌تان شوند یا از محیط‌هایی که دارای مقدار زیادی گرد و غبار، کپک یا دود هستند، دور بمانید.
درمان سرفه خلط دار ۳: مقداری سوپ مرغ بخورید

شاید به نظرتان می‌رسد که همه‌ی مقاله‌ها در مورد چگونگی خلاص شدن از خلط حاوی همان نصیحت قدیمی است، ‌این‌که سوپ مرغ بخورید، اما این همه تکرار دلیل خوبی دارد، چرا که سوپ مرغ واقعا تاثیرگذار است!

سوپ مرغ داغ کمک‌تان می‌کند تا خلط گلو و سینه را از بین ببرید و بخار آن می‌تواند سینوس‌های شما را باز کند.

اگر سوپ مرغ را دوست ندارید (یا در حال حاضر به آن دستری ندارید)، نگران نباشید – هر مایع داغی به شما کمک می‌کند که احساس خوبی داشته باشید وقتی که دچار آبریزش بینی شده‌اید.

یک فنجان داغ از چای مورد علاقه‌تان را آماده کنید، یا کمی ترکیب آب گرم را با عسل و لیمو بنوشید.

زمانی که بیمار هستید بدن‌تان را هیدراته نگه دارید. با این کار باعث می‌شوید تا مخاط رقیق شود، بنابراین بدن شما می‌تواند راحت‌تر از شر آن خلاص شود.

سرفه خلط دار

مطلب مرتبط: ۲ شربت سرفه خانگی که میتوانید خودتان بسازید
۴. به سینوس‌های‌تان بخار برسانید

چیزی یه سادگی یک دوش آب داغ ممکن است به شما کمک کند تا کمی راحت‌تر نفس بکشید.

بخار یک روش ساده و موثر برای از بین بردن موکوس و باز کردن سینوس‌ها است و شما مجبور نیستید برای رسیدن به نتیجه کاری جز حمام رفتن بکنید.

حوصله‌ی دوش گرفتن ندارید؟ در این صورت می‌توانید با گرم کردن یک کاسه آب بر روی اجاق گاز تا زمانی که بخار کند و تقریبا به جوش برسد، همان اثر را دریافت کنید.

خیلی ساده کاسه‌ی آب داغ را از روی گاز بردارید و چند قطره روغن معطر یا گیاه دارویی را که دوست دارید، به آن اضافه کنید.

سپس یک حوله را روی سرتان بکشید و سرتان را روی تابه نگه دارید. (مراقب باشید – ممکن است خیلی داغ باشد.) بخار گرم را استنشاق کنید تا کمی تسکین بیابید.
۵. از گرما را برای حل کردن مخاط استفاده کنید

می‌توانید با استفاه از کمپرس گرم سینوس‌های خود را تخلیه کنید. یک تکه پارچه در آب گرم خیس کنید (مراقب باشید که خودتان را نسوزانید) و بعد آن را روی بینی و سینوس‌تان قرار دهید.

اگر با این کار مخاط بلافاصله از بین نرفت، استفاده از کمپرس را تکرار کنید و روند را ادامه بدهید.

اگر با سرفه کردن خلط از گلوی‌تان خارج می‌شود، می‌توانید از همین روش برای تسکین علائم‌تان استفاده کنید. فقط کمپرس گرم را بر روی قفسه‌ی سینه‌تان قرار دهید تا خلط را شل کند و به راحتی بتوانید آن را از بین ببرید.
درمان سرفه خلط دار ۶: به صورت نیمه نشسته بخوابید

آیا وقتی سرما می‌خورید،‌ شب‌ها نمی‌توانید نفس بکشید؟ بالا بودن موقعیت سر می‌تواند تا حدی به رفع این مشکل کمک کند.

از یک بالش اضافی برای بالاتر قرار گرفتن سرتان استفاده کنید. با این کار سبب می‌شوید موکوس یا خلط از سرتان دور ‌شود، و به این ترتیب می‌توانید شب را بهتر بخوابید.

مطلب مرتبط :درمان سرماخوردگی: ۳۷ بهترین درمان خانگی سرماخوردگی
درمان سرفه خلط دار ۷: آب نمک قرقره کنید

خلط در مجاری گلو می‌تواند نشان‌دهنده‌ی وجود عفونت باشد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کشتن هر گونه باکتری در این ناحیه، آب نمک است.

یک فنجان آب را حرارت بدهید تا بخار کند، سپس یک قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید و آن را همچنان حرارت دهید تا حل شود. کمی صبر کنید تا محلول ولرم شود، سپس از آن برای قرقره کردن استفاده کنید.

این کار را سه بار در روز انجام دهید تا حال‌تان بهتر شود. به علاوه، اگر گلو درد دارید، این روش درمانی به شما کمک خواهد کرد تا دردتان کاهش بیابد.
۸. هوای محیط را مرطوب کنید

هنگامی که شما بیمار هستید یا با آلرژی دست و پنجه نرم می‌کنید، چیزی که اصلا دوست نخواهید داشت این است که هوای خشک و خشن را تنفس کنید چرا که مجاری هوایی شما را خشک می‌کند، و در نتیجه باعث می‌شود که بدن‌تان موکوس بیش‌تری تولید کند.

با استفاده از یک دستگاه رطوبت‌ساز، به ویژه در مناطقی مانند اتاق خواب زمان زیادی را در آن صرف می‌کنید، از این مشکل دوری کنید.

یک مورد مهم برای استفاده از یک دستگاه رطوبت‌ساز وجود دارد: شما باید همیشه آن را تمیز نگه دارید.

دستگاه رطوبت‌ساز یک محیط ایده‌آل برای رشد کپک و باکتری‌ها است و شما قطعا نمی‌خواهید آن‌ها را همراه با تنفس وارد بدن‌تان کنید.

بنابراین دستگاه را به طور مرتب با سرکه سفید یا محلول روغن درخت چای تمیز کنید تا هوای محیط تمیز و نفس کشیدن در آن بی‌خطر باشد.
۹. استفاده از قوری بینی شوی را امتحان کنید

قوری بینی شوی ممکن است عجیب و غریب به نظر برسد، اگر قبلا هرگز از آن استفاده نکرده‌اید، اما این یک روش بسیار موثر برای از بین بردن خلط بیش از حد، و همچنین میکروب‌ها و آلرژن‌هایی است که در مجاری هوایی شما گیر کرده‌اند.

برای استفاده از قوری بینی شوی، آن را با محلول آب و نمک پر کنید (شما می‌توانید این محلول را با مخلوط کردن آب گرم و نمک آماده کنید).

بر روی یک سینک دولا شوید، سرتان را کج کنید و محلول را به آرامی داخل یک سوراخ بینی بریزید و اجازه بدهید که وارد آن یکی سوراخ بینی شود.

قوری بینی شوی هم مانند دستگاه رطوبت‌ساز باید همیشه تمیز نگه داشته شود، در غیر این صورت استفاده از آن بدون خطر نیست. هر روز با آب داغ و صابون ضد باکتری قوری بینی شوی را ضد عفونی کنید.

مطلب مرتبط: درمان سرفه در ۲۴ ساعت
درمان سرفه خلط دار ۱۰: از روغن معطر استفاده کنید

روغن‌های معطر نه تنها بوی خوبی دارند – بلکه خواص قدرتمندی نیز برای از بین بردن میکروب‌ها دارند و می‌توانند سینوس‌های شما را پاکسازی کنند.

اگر گلوی‌تان پر از خلط است، چندین راه وجود دارد که می‌توانید از روغن‌های معطر برای رفع مشکل استفاده کنید. ساده‌ترین کار این است که روغن را در دستگاه پخش‌کننده قرار دهید و اجازه بدهید که محیط را فرابگیرند.

شما می‌توانید با اضافه کردن چند قطره روغن معطر به آب داغ داخل وان، اثر مشابهی را دریافت کنید.
۱۱. سرکه سیب بنوشید

سرکه سیب مزایای فراوانی برای سلامتی دارد. از میان تمام خواصی که دارد، از بین بردن مشکلات سینوس یکی از مفیدترین‌ها است.

برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، اطمینان حاصل کنید که سرکه سیب‌تان دارای “مادر سرکه” است – چرا که بهترین خواص این ماده،‌ در همان است (مادر سرکه رشته‌های پروتئین‌ها، آنزیم‌ها و باکتری‌های مفیدی است که باعث می‌شود محصول، کدر باشد و چیزهایی مانند تار عنکبوت در آن دیده شود که معمولا روی سطح آن معلق است – مترجم).

یک قاشق غذا خوری از سرکه سیب را در یک لیوان آب بریزید و بنوشید. مطمئنا، ممکن است طعم خوبی نداشته باشد، اما چون بینی‌تان گرفته است، احتمالا نمی‌توانید متوجه طعم آن شوید.

اگر واقعا تحمل کردن طعم سرکه برای‌تان دشوار است، سعی کنید آن را با آب میوه مخلوط کنید.

  • هشدار: شما می‌توانید سرکه سیب را با هر چیزی که دوست دارید مخلوط کنید، اما آن را مستقیما ننوشید.

این ماده بسیار اسیدی است، و اگر شما آن را بدون این‌که رقیق کنید، بنوشید، ممکن است به پوشش معده و مینای دندان‌تان آسیب برساند.
درمان سرفه خلط دار ۱۲: طب سوزنی را امتحان کنید

در طب سنتی چینی، با اعمال فشار در برخی از نقاط بدن خلط می‌تواند از بین برود.

چرا آن را امتحان نمی‌کنید؟ در این‌جا چند روش می‌بینید که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید.

– نقطه‌ی بین جایی که انگشت بزرگ و انگشت دوم پا به هم می‌پیوندند را پیدا کنید. شما باید بتوانید استخوان‌های پا را در هر دو طرف این نقطه احساس کنید. با انگشت شست‌تان آن نقطه را محکم فشار دهيد. همین کار را روی پای دیگرتان نیز تکرار کنید.

– قسمت توخالی زیر استخوان ترقوه در وسط قفسه‌ی سینه‌تان را احساس کنید. بر روی این نقطه فشار زیادی وارد کنید. در طرف دیگر نیز این فشار را تکرار کنید.

مطلب مرتبط : درمان سرفه: ۱۵ موثرترین درمان‌خانگی سرفه که باید امتحان کنید
۱۳. چای ریشه‌ی شیرین‌بیان بنوشید

قبلا راجع به این‌که چای داغ چه‌طور می‌تواند به شما کمک کند که آبریزش بینی را از بین ببرید و احساس بهتری داشته باشید،‌صحبت کردیم. اگر مطمئن نیستید که کدام چای برای‌تان بهترین است، سعی کنید کمی چای ریشه‌ی شیرین‌بیان را امتحان کنید.

ریشه‌ی شیرین‌بیان یکی از معروف‌ترین داروهای گیاهی برای از بین بردن مخاط بیش از حد است و مصرف آن به صورت چای ساده‌ترین راه است.

برای آماده کردن چای ریشه‌ی شیرین‌بیان از نسبت یک قاشق غذاخوری ریشه‌ی شیرین‌بیان به یک فنجان آب استفاده کنید.

ریشه‌ی شیرین‌بیان را در فنجان یا یک قوری بریزید و روی آن آب جوش اضافه کنید. در قوری یا فنجان را به مدت سه تا پنج دقیقه پوشش دهید، بسته به این‌که دوست‌ دارید چای‌تان چه‌قدر قوی باشد.

چای ریشه‌ی شیرین‌بیان به خودی خود شیرین است، اما اگر دوست دارید عطر و طعم بهتری داشته باشد، می‌توانید عسل، آب لیمو یا مقداری برگ نعناع به آن اضافه کنید.
درمان سرفه خلط دار ۱۴: رژیم غذایی‌تان را بهبود بدهید

هنگامی که شما بیمار هستید، رژیم غذایی‌تان نقش مهمی در بهبودی سریع شما ایفا می‌کند.
به طور کلی، قبل از این‌که حال‌تان خوب شود، باید از مصرف این مواد خوراکی پرهیز کنید

– شکر فرآوری شده
– الکل
– محصولات لبنی
– غذاهای شور
– نوشیدنی‌های کافئین‌دار
– گوشت

در عوض، مقدار زیادی از غذاهای طبیعی و سالم بخورید تا به بدن‌تان در مبارزه با عفونت کمک کنید.
مواد غذایی خوب در این شرایط عبارتند از

– سبزیجات
– میوه‌ها (به ویژه میوه‌های خانواده‌ی مرکبات که دارای ویتامین C فراوانی هستند)
– دانه‌های کامل مانند برنج و بلغور جوی دوسر
– سوپ‌های داغ و دارای آب گوشت و مرغ
۱۵. مکمل آقطی مصرف کنید

آقطی نیز مانند ریشه‌ی شیرین‌بیان، اغلب به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا و دیگر مشکلات سینوس استفاده می‌شود.

برای خرید مکمل این گیاه دارویی به یک داروخانه در نزدیکی خودتان مراجعه کنید یا یک قوطی از آن را به صورت آنلاین سفارش دهید تا همیشه در کابینت داروهای‌تان آن را داشته باشید.

اگر پس از شروع علائم مکمل آقطی را مصرف کنید، می‌توانید دوره‌ی بیماری را در خود کوتاه کنید.

مطلب مرتبط : سرماخوردگی و سرفه: ۱۵ درمان خانگی سرماخوردگی و سرفه
درمان سرفه خلط دار ۱۶: غذاهای تند بخورید

آیا تا به حال چیزی چیزی خورده‌اید که در اثر آن دچار آبریزش چشم و بینی شده باشید؟

خواه خوردن غذای تند را دوست داشته باشید و خواه تمایلی به خوردن آن‌ها نداشته باشید، به هر روی زمانی که از آلرژی‌ها رنج می‌برید یا بیمار هستید، این نوع غذاها می‌توانند خلط داخل مجاری را رقیق و شل کنند، بنابراین دست به کار شوید و یک وعده غذای تند میل کنید!

وقتی با مصرف غذاها آب بینی‌تان راه می‌افتد، می‌توانید از شر میکروب‌هایی که در مجاری بینی به دام افتاده‌اند خلاص شوید.
۱۷. برخی از حرکات یوگا را امتحان کنید

اگر به طور منظم تمرینات یوگا را انجام نمی‌دهید، این توصیه ممکن است عجیب و غریب به نظر برسد، اما برخی از حرکات یوگا می‌توانند به تخلیه‌ی مخاط اضافی کمک کنند و مجاری هوایی شما را باز کنند.

اگر دوست دارید بدانید که چگونه می‌توانید از شر خلط خلاص شوید، در این‌جا دو حرکت ساده را می‌بینید که می‌توانید در منزل انجام دهید، و هیچ نیازی هم نیست که از قبل دانشی نسبت به آن داشته باشید.

اگر تشک یوگا نداشتید، از یک حوله یا پتو استفاده کنید.

– حرکت پل: روی پشت‌تان دراز بکشید. زانوهای‌تان را خم کنید و کف پای‌تان را روی زمین بگذارید. لگن‌تان را بالا ببرید، شانه‌ها را روی کف نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که زانوها به طور مستقیم روی پاها قرار دارند. به مدت ۶۰ ثانیه در همین حالت بمانید. این حرکت یوگا برای پاک کردن قفسه‌ی سینه بسیار مفید است.

– حرکت کمان: روی شکم‌تان دراز بکشید و زانوهای‌تان را خم کنید، به طوری که نوک انگشتان پا به سمت سقف باشند. بالاتنه را به عقب بکشید و هر دو مچ پا را با دست‌های‌تان بگیرید و شانه‌ها را از کف زمین جدا کنید، به این ترتیب شما در واقع روی شکم‌تان قرار دارید. این موقعیت را به مدت سی ثانیه نگه دارید تا قفسه‌ی سینه‌تان پاکسازی شود.
درمان سرفه خلط دار ۱۸: به میزان بیش‌تری سیر بخورید

سیر دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتری و ضد ویروسی است – اوه! و تازه طعم بی‌نظیری هم دارد.

اگر شما در حال تلاش برای از بین بردن یک میکروب بیماری‌زا هستید، سیر یکی از بهترین چیزهایی است که می‌توانید به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

برای به دست آوردن حداکثر فایده از این ماده‌ی خوراکی، یک حبه سیر را به صورت خام بخورید.

سیر را نپزید، زیرا پختن آن سبب می‌شود که برخی از مزایایی که برای سلامتی دارد، از بین بروند. همچنین آن را با معده‌ی خالی نخورید چرا که ممکن است دچار معده درد شوید.

اگر سیر خام برای شما زیادی تند است، می‌توانید آن را به غذاهای‌تان اضافه کنید. یکی از روش‌های ساده برای مصرف سیر این است که یک حبه از آن را ریز خرد کنید و روی یک تست کره‌ای بپاشید.

همچنین می‌توانید سیر خرد شده را به غذا پس از آن‌که پخته شد، اضافه کنید.

مطلب مرتبط : ۳۱ درمان‌خانگی سرفه کودکان را بدانید
۱۹. عطر روغن اوکالیپتوس را استنشاق کنید

عطر و رایحه‌ی تازه و طراوت‌بخش اکالیپتوس می‌تواند به بهبود وضعیت تنفس‌تان کمک کند.

اگر روغن معطر اکالیپتوس داشته باشید، می‌توانید آن را در یک دستگاه پخش‌کننده قرار دهید یا چند قطره از آن را روی دستمال کاغذی بریزید و بوی آن را استنشاق کنید.

برای این‌که خواب آرام‌تری داشته باشید، چند قطره از این روغن را قبل از خواب بر روی بالش‌تان بریزید. روغن اوکالیپتوس ندارید؟

شما به راحتی می‌توانید مرهم یا پماد اکالیپتوس را در داروخانه‌ها پیدا کنید.
۲۰. عسل گندم سیاه مصرف کنید

دچار گرفتگی قفسه‌ی سینه شده‌اید؟ خوب در این صورت عسل گندم سیاه می‌تواند این ناحیه را پاکسازی کند.

عسل ماده‌ای نم‌نگهدار است بنابراین مجاری شما را مرطوب و نرم نگه می‌دارد. عسل همچنین باکتری‌ها و ویروس‌ها را می‌کشد، و به شما کمک می‌کند سریع‌تر از شر میکروب‌های بیماری‌زا خلاص شوید.

چند بار در روز یک قاشق از این عسل را مصرف کنید تا احساس بهتری داشته باشید.
درمان سرفه خلط دار ۲۱: چای زنجبیل آماده کنید

زنجبیل حاوی ترکیباتی است که باعث تسکین التهاب می‌شوند، و می‌توانند تورم بینی را کاهش دهند و به شما در بهبودی وضعیت تنفس‌تان کمک کنند.

برای به دست آوردن این مزایا، یک فنجان از چای زنجبیل تند و خوش رایحه آماده کنید.

حدود یک قاشق غذاخوری از ریشه‌ی تازه‌ی زنجبیل (پودر زنجبیل تاثیری ندارد) را برش بزنید و آن را در آب جوش بریزید. به مدت پنج تا ده دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

سپس زنجبیل را بیرون بیاورید و چای را بنوشید. اگر دوست دارید طعم شیرینی داشته باشد، کمی عسل به آن اضافه کنید.

مطلب مرتبط : ۲۴ درمان خانگی سیاه سرفه که بسیار موثر است
اگر این روش های درمان سرفه خلط دار تاثیری روی شما نداشت

در اکثر مواقع، این روش‌های درمانی باید در عرض یک یا دو روز به شما کمک کنند تا به بهبودی برسید.

اگر مجاری شما به مرور پاکسازی نشوند، احتمالا وقت آن رسیده که به پزشک مراجعه کنید و ببینید که چه‌طور با خیال راحت و به طور موثر می‌توانید از شر خلط خلاص شوید.

وجود مخاط بیش از حد غالبا بدون ضرر است، اما در موارد نادر می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد.

اگر خلط موجود به رنگ سبز است، بوی بدی می‌دهد یا خون در آن وجود دارد، به سرعت باید به دنبال مراقب‌های پزشکی باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *