پدیدار شدن جوش های سفید دور چشم معمولا بسیار رایج است. برخی افراد این برجستگی‌های سفید را با جوش اشتباه می‌گیرند. با این حال، ترکیب آنها متفاوت است و باید رفتار متفاوتی با آنها داشته باشید. در این نوشتار با هم می‌بینیم که این “جوش های سر سفید” واقعاً چه هستند و چرا نباید آنها را دستکاری کنیم.

جوش های سفید دور چشم
۱. جوش های سفید زیر چشم چه هستند؟

ممکن است این نام آشنا به نظر نرسد، اما آن جوش های سفید که در موردشان صحبت می‌کنیم در واقع کیست‌های میلیا نامیده می‌شود. هنگامی که این جوش‌ها در تعداد زیادی ظاهر می‌شوند، میلیا نامیده می‌شوند. این برجستگی‌ّهای کوچک پوستی می‌توانند در افراد از هر نژاد یا هر سنی ظاهر شوند، اما به خصوص در نوزادان تازه متولد شده بسیار شایع هستند.

این کیست‌ها وقتی تجمع می‌یابند که کراتین (یک پروتئین) در زیر پوست (درم) جمع می‌شود. در بیشتر اوقات، آنها سفید هستند، اما می‌توانند رنگ مایل به زرد هم داشته باشند و قطر آنها از 1 تا 2 میلی متر است. در واقع ، آنها در 50٪ نوزادان ظاهر می‌شوند و بیشتر در پیشانی، گونه‌ها ، بینی و چانه آنها دیده می‌شود. با این حال، آنها همچنین می‌توانند فقط در قسمت بالای تنه و دست و پاهای کودک ظاهر شوند.

به طور کلی، این برجستگی‌ها درد ایجاد نمی‌کنند، اما افرادی هستند که ممکن است از قرمزی و تحریک پوست رنج ببرند، که عمدتا به دلیل اصطکاک بین میلیا و انواع خاصی از پارچه‌های خشن است.
۲. علت بروز میلیا یا جوش های سفید زیر چشم چیست

در مورد نوزادان تازه متولد شده، هنوز علت دقیق بیماری میلیا ناشناخته مانده است. دانشمندان گمان می‌کنند که حتی ممکن است با آنها به دنیا بیایند. از طرف دیگر، در بزرگسالان، این جوش های سفید معمولاً به نوعی آسیب قبلی پوست مرتبط است از جمله:

– زخم‌های تاول زده

– سوختگی

– آسیب طولانی مدت در برابر آفتاب

– استفاده طولانی مدت از کرم‌های استروئیدی

– روش‌هایی مانند درم ابریژن یا لیزر مجدد سطح پوست

– از دست دادن توانایی طبیعی پوست برای لایه‌برداری خودش (به دلیل افزایش سن)
۳. چطور از شر جوش های سفید دور چشم یا میلیا خلاص شویم

در بیشتر موارد، بیماری میلیا جدی نیست و در عرض چند ماه خود به خود از بین می‌رود. هرچقدر که وسوسه انگیز به نظر برسد، تلاش برای از بین بردن آنها در خانه ابدا ایده خوبی نیست.

اگر بخواهید آنها را با فشار دادن بیرون بیاورید، ناامید خواهید شد چرا که متوجه می‌شوید این روش تاثیری ندارد و تمام آنچه که به دست می‌آورید پیک صورت قرمز و تحریک شده با احتمال ایجاد زخم و عفونت است.

در حالی که هیچ روش درمانی خاصی برای از بین بردن جوش های میلیا وجود ندارد، اما برخی از کارهایی که می‌توانید در خانه انجام دهید که به پیشگیری و تشویق بهبودی سریع آنها کمک می‌کند،‌ عبارتند از:

– منطقه آسیب دیده را روزانه با صابون ملایم تمیز کنید.

– برای باز کردن منافذ پوست خود از بخار استفاده کنید.

– هفته‌ای 2 تا 3 بار پوست خود را لایه برداری کنید.

– از قرار گرفتن در معرض آفتاب زیاد خودداری کنید و از ضد آفتاب استفاده کنید.

– از کرم‌های غلیظ یا محصولات حاوی چربی خودداری کنید.

– رتینوئیدهای موضعی (کرم‌ها یا ژل‌های ویتامین A) را انتخاب کنید.

در حالی که در هنگام مراجعه نیازی به مراجعه فوری به پزشکی نیست، برخی از افراد هستند که به دلایل زیبایی ترجیح می‌دهند از شر آنها خلاص شوند. در این موارد، یک متخصص پوست می‌تواند با انجام یک روش ساده که نیازی به بیهوشی ندارد و با سوزن استریل انجام می‌شود، کمک‌تان کند. انواع دیگر درمان‌ها نیز ممکن است، اما شما همیشه باید گزینه‌های خود را با یک متخصص بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *