طبق پژوهش‌های اخیر، پدرها و مادرها به طور میانگین روزانه فقط ۱۲/۵ دقیقه با کودکان‌شان صحبت می‌کنند؛ که تقریبا ۸/۵ دقیقه از این زمان معمولا صرف مواخذه و امر و نهی می‌شود، و تنها ۴ دقیقه برای گفتگوهای دوستانه باقی می‌ماند. در این نوشتار به ۴ سوال مهم که هر روز باید از کودک تان بپرسید اشاره می‌کنیم تا از طریق آن‌ها بتوانید اوقاتی سازنده‌تر با کودکان‌تان سپری کنید.

۴ سوال مهم که هر روز باید از کودک تان بپرسید

به گفته‌ی نویسنده‌ای به نام جیمی هرینگتون، وی هر روز چهار سوال از کودکان‌اش می‌پرسد. وی‌ می‌گوید: “‌از کودکان‌تان سوال‌هایی بپرسید که تنها به بله یا خیر ختم نشوند.‌ این روش کودکان‌تان را ترغیب می‌کند احساسات‌شان را بیان و گزینه‌های‌ پیش روی‌شان را ارزیابی کنند‌.‌‌” در ادامه این چهار سوال را برای‌تان شرح می‌دهیم.
در ادامه ۴ سوال مهم که هر روز باید از کودک تان بپرسید آمده است:
۱. اوضاع چطوره؟

اگر کودک‌تان در وهله‌ی اول از جواب دادن طفره رفت یا فقط با کلمه‌ای مثل “‌خوبه‌” یا “‌همه چی عالیه‌” جواب‌تان را داد، لازم نیست به دریافت جواب کامل برای سوال‌تان اصرار کنید. با کودک‌تان در مورد روزی که گذشت صحبت کنید، در مورد چیزهایی که یاد گرفته‌اید، و چیزهایی که از آن‌ها لذت برده‌اید. با این کار می‌توانید الگوی نقشی خوبی برای کودک‌تان باشید؛ و این‌گونه آن‌ها برای صحبت کردن در مورد تجربه‌های روزانه‌شان ترغیب می‌شوند.

می‌توانید این سوال را در مورد یکی از دوستان خاص‌اش بپرسید، یا آن را به طور کلی در مورد همه‌ی دوستان‌اش مطرح کنید. این کار باعث می‌شود کودک‌تان بتواند به شما اعتماد کند و اگر در آینده با مشکل مواجه شد، تمام حرف‌های قلبی‌اش را با شما در میان بگذارد.
۳. خوش می‌گذره؟%

اگر هوای بیرون خوب نیست یا کودک‌تان روز دلپذیر و قشنگی را پشت سر نگذاشته است، حتما باید کاری کنید تا شاد و خوشحال شود. می‌توانید با کودک‌تان به سینما بروید یا در خانه به بازی جالبی بپردازید. چنین فعالیت‌هایی می‌توانند فکرشان را از مسائل ناراحت‌کننده منحرف سازند و کمک‌شان کنند تا به آرامش برسند.
۴. کمک می‌خوای؟%–

برای خیلی از ما، کمک خواستن از دیگران کار دشواری است. کودکی که در مسائل کوچک روزانه به کمک و همراهی مادر و پدر عادت نکرده باشد، بعدها در مسائل و مشکلات بزرگ‌تر زندگی هرگز از آن‌ها درخواست کمک نخواهد کرد. ابتدا گام‌های کوچکی بردارید. به کودک‌تان در تمیز کردن اتاق یا انجام تکالیف‌اش کمک کنید. هرگز از پرسیدن این سوال نترسید. در حقیقت، این‌که هر روز از کودک‌تان بپرسید آیا کمک می‌خواهد، به شما این امکان را می‌دهد تا در لحظه‌ای که بیش‌ترین نیاز را به شما دارد، در کنارش باشید. البته، این توصیه به این معنی نیست که باید در انجام همه‌ی کارها در کنارش باشید و دائما به کودک‌تان کمک کنید.

سعی کنید هیچ‌وقت وسط حرف‌های کودک‌تان نپرید. وقتی اظهارنظر کنید که خودش از شما بخواهد. ارتباط بدنی با کودک‌تان را نیز فراموش نکنید – او را بغل کنید یا دست‌اش را بگیرید. اگر زمانی عصبانی هستید یا حوصله‌ی شنیدن حرف‌های دختر یا پسرتان را ندارید،‌ حتما این مسئله را برای‌اش توضیح دهید و بعدا زمانی را به صحبت با کودک‌تان اختصاص دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *