در این مقاله به ۷ کار که هرگز نباید وقتی در اینترنت هستید انجام دهید پرداخته می شود.

عقل سلیم می‌گوید که از حریم خصوصی برخط خود( زمانی که در اینترنت هستید) محافظت کنید: اطلاعات شخصی یا اطلاعات کارت‌بانکی‌تان را در وب‌گاه‌های سطح پایین و غیرامن وارد نکنید. تاریخ تولد و سایر اطلاعاتی را که مزاحمین می‌توانند از آن برای دزدیدن هویت‌تان استفاده کنند به‌آسانی فاش نکنید.

chalkboard-socialmedia-622×415.jpg

نایب‌رییس ارشد و مدیرعامل اینتل سکیوریتی، کاندانس وورلی، تهدیدهای برخط را شناسایی می‌کند و به مردم و شرکت‌ها کمک می‌نماید که از آنها اجتناب کنند. وورلی می‌گوید: “متحیرکننده است که مردم چه کارهای برخطی را انجام می‌دهند، که همان کارها را اگر یک شخص زنده روبه‌روی‌شان بود هرگز انجام نمی‌دادند”.

وورلی می‌گوید اگر می‌خواهید از حریم خصوصی برخط خود محافظت کنید، از ۷ رفتار پرخطر باید بپرهیزید. در ادامه فهرست ۷ کار که هرگز نباید وقتی در اینترنت هستید انجام دهید آمده است:
۱.به اشتراک‌گذاری عکس‌های حساس

وورلی می‌گوید ما همه عاشق این هستیم که از تعطیلات‌مان، بچه‌ها و اوقات خوش زندگی‌مان عکس بگذاریم، بدون توجه به بهایی که با به خطر انداختن حریم خصوصی‌مان متحمل می‌شویم. اما باید درباره‌ی بهای بالقوه برای این مقدار صراحت و آزادی فکر کنید. عکس‌هایی که در زمان تعطیلات می‌فرستید، به بقیه خبر می‌دهد شما خانه نیستید. و عکس کودکان می‌تواند سر از جاهای ناخوشایند درآورد. وورلی به گزارش‌هایی درباره یک خانم اهل یوتا اشاره می‌کند که عکس‌های کودکانش را در اینستاگرام می‌گذاشت تا وقتی که فهمید عکس‌هایش را دزدیده‌اند و در وبگاه‌های پرونوگرافی کودکان گذاشته‌شده‌اند.
۲.دانلود برنامه‌های نفوذی (grabby)

برنامه‌های نفوذی امکان دسترسی سریع شما به اطلاعات وبگاه‌ها و صفحات قفل‌شده را فراهم می‌کنند (برای مثال، نرم‌افزارهای دانلود از یوتیوب). چنین برنامه‌هایی بیش از آن چه فکر کنید، درباره‌ی شما اطلاعات به‌دست می‌آورند. گزارش فوریه‌ی ۲۰۱۴ اینتل نشان می‌دهد:

۸۲% از این برنامه‌ها هویت دستگاهتان را می‌خوانند.
۶۴% می‌دانند شغل شما چیست.
۵۹% رد آخرین محل معلوم شما را می‌زنند.
۵۵% به‌طور مستمر محل شما را پیگیری می‌کنند.
۲۶% شماره‌ی سیم‌کارت موبایل شما را می‌دانند.
۳۶% شماره‌حساب و اطلاعات حساب بانکی‌تان را می‌دانند.

او می‌گوید از کارهایی که برنامه قادر به انجامشان است اطمینان حاصل کنید و اگر دسترسی زیادی به اطلاعاتتان دارد، آن را دانلود نکنید.
۳.به بچه‌ها اجازه می‌دهید به اینترنت بروند، بعد باید صورتحساب‌ها را پرداخت کنید.

وورلی می‌گوید اگر بچه‌ها از رایانه‌ی شما برای بازی کردن، دانلود موزیک رایگان یا رفتن به وبگاه‌های ویروسی، استفاده کنند و بعد شما کارهای بانکی‌تان را به‌صورت برخط انجام دهید، ممکن است حسابتان را به خطر بیندازید. اگر شما حساب‌های بانکی یا مدیریت سرمایه‌گذاری‌تان را به‌صورت برخط انجام می‌دهید، وورلی پیشنهاد می‌کند از یک رایانه‌ی مشخص اختصاصی استفاده کنید که همیشه برخط نباشد، چراکه برخط بودن همیشگی ریسک هک و دزدیده شدن هویت‌تان را افزایش می‌دهد.
۴.کلیک کردن روی پیوندهای پیام‌های ایمیل

وورلی و همسرش منتظر یک محموله تجهیزات باغبانی بودند زمانی که ایمیلی از شرکت فدکس(FedEx) دریافت کردند یا این‌طور به نظر می‌رسید که پیام از طرف این شرکت است. وقتی همسر او روی لینک کلیک کرد، او را به وبگاهی متفاوت برد– وبگاهی با نرم‌افزاری بدخواهانه که می‌تواند به هکرها امکان دسترسی به رایانه و اطلاعات‌تان را بدهد. به جای کلیک روی پیوندی که شما را به وبگاهی غیر از وبگاه اصلی می‌برد، آن را کپی و در یک مرورگر بازش کنید، وورلی می‌گوید حتی اگر به فرستنده اعتماد دارید این کار را انجام دهید.
۵.به اشتراک گذاشتن عادت‌های بد

اون عکس توست که داری آخر شب با نامزدت سیگار می‌کشی یا عکس تو و دوستانت هست که برای یک تفریح شبانه بیرون رفته‌اید؟ وورلی می‌گوید عمومی کردن این عکس‌ها ایده‌ی خوبی نیست. مطمئناً مردم امروزی این کارها را بد نمی‌دانند، اما وورلی می‌گوید شرکت‌های مختلف، دائماً داده‌های بیشتری درباره‌ی شما ذخیره‌کنند، و نمی‌دانید نتایج و پیامدهای بلندمدت‌اش چه خواهد بود.

او می‌گوید: “اگر یک نوع غذای خاص باعث بیماری‌تان شده باشد {شرکت‌های ذخیره کننده‌ی داده} قادرند برخی از این شواهد به تصویر بکشند و این می‌تواند عواقبی به همراه داشته باشد. ” (مثلاً نرخ‌های بالاتر برای بیمه‌ی عمر).
۶.شرکت در آزمون‌ها

شما کدام‌یک از پرنسس‌های کارتون‌های دیزنی هستید؟ در زندگی گذشته، کدام شخصیت تاریخی بودید؟ بااینکه چنین پرسش و پاسخ‌هایی جنبه‌ی سرگرمی دارند، گزارش‌هایی می‌گویند برخی از این آزمون‌ها در حال سوءاستفاده از خوش‌بینی شما و جمع‌آوری اطلاعات شخصی‌تان هستند. وورلی می‌گوید با آشکار کردن اطلاعات شخصی‌تان، ممکن است سهواً خوراک اطلاعاتی به بازاریاب‌ها و شرکت‌های داده‌یابی‌ بدهید. اگر نمی‌توانید در مقابل این آزمون‌ها مقاومت کنید، دست‌کم اطمینان بیابید چه کسی این پرسش و پاسخ را طراحی کرده است.
۷.استفاده از وای فای رایگان

وورلی می‌گوید دفعه‌ی بعدی که به وای فای مجانی کافی‌شاپ وصل شدید، این نکته را در نظر بگیرید که شاید بقیه هم بتوانند آنچه را ببینند که شما می‌بینید، چون یک واقعیت است. اگر شما به یک حساب مجانی وای فای وصل شوید و بعد کارهای بانکی‌تان را انجام دهید یا به‌صورت برخط خرید کنید، ممکن است خود را در معرض کلاه‌برداری قرار دهید.

او می‌گوید بیش از همه به قلبتان اعتماد کنید. اگر یک وبگاه یا پیام ایمیلی به نظرتان سطحی و غیر امن می‌آید، از شرش خلاص شوید و رایانه را برای یافتن ویروس‌ها و جاسوس‌افزارها زیرورو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *