ضررهای گوشت به ویژه گوشت قرمز در ابتلا به سرطان ثابت شده است. از این رو توصیه می‌شود، مصرف گوشت قرمز را تا جای ممکن محدود کنید.
ضررهای مصرف گوشت

گوشت قرمز باعث بیماری‌های مختلفی می‌شود. یکی از شایع‌ترین ضررهای گوشت قرمز، ابتلا به سرطان روده بزرگ است. در این مطلب از مجله دلتا با ضررهای مصرف گوشت آشنا خواهید شد.
انواع سرطان ناشی از گوشت قرمز
سرطان روده بزرگ

تحقیقاتی در آمریکا نشان داد، کسانی که گوشت قرمز بیشتری مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

دانشمندان عوامل موثر در سرطان با مصرف گوشت قرمز را یافتند. در گوشت سرخ شده یا کبابی مواد سرطان‌زا حین پخت تولید می‌شوند. جالب است این مواد در ماهی کبابی و گوشت سفید پخته نیز وجود دارند.

آهن گوشت قرمز دو برابر گوشت مرغ و ماهی است. آهن گوشت قرمز باعث آسیب به سلول‌های پوششی روده و رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.
سرطان پانکراس

مصرف گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان پانکراس (لوزالمعده) را نیز افزایش می‌دهد. گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان پانکراس را ۵۰ درصد افزایش می‌دهد.
ضررهای مصرف گوشت قرمز

ضررهای مصرف گوشت

خوردن گوشت قرمز خطرات دیگری نیز دارد. مثلا گوشت قرمز حاوی اسیدهای چرب اشباع فراوانی است که باعث بیماری‌های قلبی می‌شود.

از سوی دیگر مصرف گوشت قرمز سبب ابتلا یا تشدید بیماری نقرس می‌شود. در نقرس اسید اوریک خون افزایش می‌یابد و سبب درد شدید می‌شود.

مصرف زیاد گوشت قرمز خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی را نیز افزایش می‌‍دهد.

احتمال ابتلا به سرطان غدد لنفاوی، سرطان کیسه صفرا و سرطان پروستات با مصرف گوشت قرمز ارتباط مستقیم دارد.
گوشت کمتر، طول عمر بیشتر

پزشکان مصرف حداکثر ۸۰ تا ۹۰ گرم گوشت در روز را کافی می‌دانند، ولی بیشتر از آن توصیه نمی‌شود. بیشتر مردم گوشت گاو و گوساله را بیشتر مصرف می‌کنند. در طب سنتی مصرف گوشت قرمز کمتر توصیه شده است. سرطان روده بزرگ، سرطان سینه و نقرس در معرض کسانی است که گوشت زیادی می‌خورند.

سرانه مصرف گوشت روزانه در ایران حدود ۸۰ گرم است.

مصرف میوه‌جات و سبزیجات تازه سلامت شما را تضمین می‌کنند. پس چرا به جای گوشت قرمز و سفید، این مواد رنگی، متنوع و تازه را مصرف نکنیم؟! پزشکان توصیه می‌کنند، در روز حداقل ۵ واحد میوه و سبزیجات تازه را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *