بدترین و بهترین سبزیجات برای سلامتی,بدترین و بهترین سبزیجات برای سلامتی مفهوم,بدترین و بهترین سبزیجات برای سلامتی درباره,بدترین و بهترین سبزیجات برای سلامتی درست,برترین بدترین و بهترین سبزیجات برای سلامتی,کلیسم بدترین و بهترین سبزیجات برای سلامتی, بدترین و بهترین سبزیجات برای سلامتی فوایده,فوایده بدترین و بهترین سبزیجات برای سلامتی,بدترین و بهترین سبزیجات برای سلامتی سبزیجاتتی

آیا آن‌طور که فکر می‌کنید،‌ رژیم غذایی سالمی دارید؟ اگر در رژیم غذایی‌تان ترکیبی از میوه‌ها، سبزی‌‌ها، غلات کامل، و پروتئین کم چربی وجود دارد، احتمالا از لحاظ تغذیه‌ای وضعیت خوب و مناسبی دارید. اما در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا ۴ گروه از بدترین و بهترین سبزیجات برای سلامتی را بشناسید.

گروه از بدترین و بهترین سبزیجات برای سلامتی

بدترین و بهترین سبزیجات برای سلامتی,بدترین و بهترین سبزیجات برای سلامتی مفهوم,بدترین و بهترین سبزیجات برای سلامتی درباره,بدترین و بهترین سبزیجات برای سلامتی درست,برترین بدترین و بهترین سبزیجات برای سلامتی,کلیسم بدترین و بهترین سبزیجات برای سلامتی,
بدترین و بهترین سبزیجات برای سلامتی فوایده,فوایده بدترین و بهترین سبزیجات برای سلامتی,بدترین و بهترین سبزیجات برای سلامتی سبزیجاتتی

پیش از هر چیز، متخصصان توصیه می‌کنند تا آن‌جا که می‌توانید مواد غذایی تازه و ارگانیک مصرف کنید و از مصرف مواد غذایی حاوی مواد نگهدارنده و افزودنی‌ها پرهیز کنید؛ از این رو، بهتر است از مضرات مواد نگهدارنده: ۲۲ ماده نگهدارنده و افزودنی و عوارض آن‌ها آگاه شوید.
بهترین سبزیجات برای سلامتی
۱. بهترین سبزی‌ها: سبزی‌های پهن‌برگ و تیره

در این بخش، یک غذای محبوب مکزیکی به نام کیسدیا را به شما معرفی می‌کنیم که حاوی یکی از مفیدترین سبزی‌های پهن‌برگ، یعنی اسفناج است. این قبیل سبزی‌ها سرشار از مواد مغذی و حاوی مقدار کمی کالری هستند. اسفناج موجود در کیسدیای اسفناج و سیب زمینی شیرین حاوی آهن فراوانی است؛ سیب زمینی شیرین نیز بتا کاروتن مورد نیاز برای تقویت دستگاه ایمنی بدن را تامین می‌کند؛ به علاوه، پنیر موزارلای موجود در این غذا نیز حاوی کلسیم است – کلسیم برای تقویت استخوان‌ها ضروری است. بنابراین، با مصرف این کسیدیای سبز و با توجه به بتا کاروتن موجود در سیب زمینی شیرین، دستگاه ایمنی بدن‌تان تقویت، و هم‌چنین، ۲۰ درصد نیاز روزانه‌ی بدن‌تان به آهن نیز برطرف می‌شود. به علاوه، کلسیم موجود در این غذا از کلسیم موجود در یک لیوان شیر نیز بیش‌تر است.

اگر به دنبال غذاهای دیگری نیز هستید که با اسفناج درست می‌شوند، مطالعه‌ی طرز تهیه رول مرغ و اسفناج و پنیر که خیلی لذیذ است را به شما توصیه می‌کنیم.
۲. بهترین سبزی‌ها:‌ کلم کالی، گل کلم، کلم بروکسل، و سایر انواع کلم‌ها

کلم کالی تنها سوپراستار مغذی در خانه‌ی کلم‌ها نیست؛ به همین خاطر، نباید سایر اعضای این خانواده، از قبیل کلم، بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم، و غیره را در رژیم غذایی‌تان فراموش کنید. دکتر ارین پالینسکی، نویسنده‌ی کتاب “رژیم غذایی ضد چربی شکم برای مانکن‌ها‌”‌ در این مورد می‌گوید، “‌این قبیل سبزی‌ها، علاوه بر آن‌که طعم بی‌نظیری به غذاها می‌بخشند، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ هستند و بر اساس شواهد علمی از مطالعات مختلف، به دلیل دارا بودن ماده‌ی شیمیایی گیاهی به نام سولفورافان، می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کنند.‌” مطالعه‌ای که نتایج آن در نشریه‌ی پوست شناسی بالینی منتشر شد، نشان می‌دهد دو کاروتنوئید به نام‌های زآگزانتین ‌و لوتئین که در هر دو در سبزی‌های خانواده‌ی کلم یافت می‌شوند، ممکن است از چشم‌ها در برابر اشعه‌‌های مضر ماوراء بنفش نور خورشید و رادیکال‌های آزاد موجود در محیط اطراف محافظت کنند. دکتر پالینسکی در این مورد می‌گوید، “‌سعی کنید دست‌کم روز ۱ فنجان از این سبزی‌ها مصرف کنید. اگر از بافت این سبزی‌ها خوش‌تان نمی‌آید، می‌توانید گل کلم را پوره کنید و به برنج بیفزایید؛ به این ترتیب، با همین ترکیب می‌توانید پیتزای ترد و برشته‌ای نیز درست کنید.‌” هم‌چنین، طرز تهیه شپردز پای گل کلم بسیار خوشمزه و مجلسی را نیز برای‌تان گذاشته‌ایم که می‌توانید از این روش نیز برای بهره‌مندی از فواید این سبزی‌ها استفاده کنید.

به علاوه، به شما توصیه می‌کنیم از طرز تهیه سوپ کلم بروکلی و پنیر که خیلی لذیذ و مقوی است نیز آگاه شوید،‌ و دست‌کم هفته‌ای یک بار آن را برای خود و خانواده‌تان درست کنید.
بدترین سبزیجات برای سلامتی
۳. بدترین سبزی‌ها: هر نوع سبزی داخل قوطی کنسرو

سبزی‌های کنسرو شده معمولا فاقد فیبر و سایر مواد مغذی، و در عوض، معمولا مملو از سدیم هستند. اگر مصرف سبزی‌های کنسروی جزء عادات غذایی‌تان است، احتمالا از لحاظ کیفی دچار کمبود مواد مغذی خواهید شد؛ و بدتر از آن، بدون آن‌که بدانید، به همراه آن‌ها مقدار زیادی قند، افزودنی‌های غذایی، سدیم، و طعم دهنده‌‌‌هایی را وارد بدن‌تان می‌کنید که نه تنها شما را از داشتن یک رژیم غذایی سالم محروم می‌کنند، بلکه سلامتی‌تان را نیز با خطر مواجه می‌کنند.

اگر در طول روز به اندازه‌ی کافی وقت ندارید و استفاده از سبزی‌های کنسروی برای‌تان راحت‌تر است، می‌توانید از سبزی‌های منجمد استفاده کنید. این محصولات به اندازه‌ی سبزی‌های تازه سالم و مغذی هستند،‌ زیرا بسیاری از شرکت‌های معتبر تولید کننده‌ی مواد غذایی منجمد، سبزی‌ها را ظرف مدت کوتاهی پس از برداشت محصول، منجمد و بسته‌بندی می‌کنند. راشل برندیز، متخصص تغذیه، در این مورد می‌گوید، “محصولات گیاهی منجمد معمولا فاقد سدیم اضافه هستند و دورریز کم‌تری دارند؛ زیرا در هر نوبت می‌توانید فقط به اندازه‌ی مورد نیاز از آن‌ها بردارید و مابقی را مجددا داخل فریزر بگذارید.‌”‌ به علاوه، امروزه سبزی‌های منجمد را داخل ظرف‌ها و بسته‌بندی‌هایی قرار می‌دهند که قابلیت استفاده از مایکروویو را دارند؛‌ به این ترتیب، استفاده از این محصولات برای خانواده‌‌های پرمشغله‌ای که می‌خواهند سر میز شام‌شان سبزی‌های سالم نیز داشته باشند، بسیار مناسب است. (فقط هنگام خرید این محصولات باید به این نکته دقت کنید که سبزی‌ها ساده و بدون افزودنی باشند و آغشته به سس نیز نباشند.)

از نظر متخصصان تغذیه، غذاهای کنسروی جزء ۵ خوراکی سرطان‌زا هستند که باید از آن‌‌ها پرهیز کرد.
۴. بدترین سبزی‌ها: سبزی‌های نشاسته‌دار

ذرت، نخود فرنگی، سیب زمینی، کدو حلوایی، کدو تنبل، و نوعی خاصی از سیب زمینی به نام یم معمولا در مقایسه با سایر خوراکی‌های گیاهی و سبزی‌ها دارای ویتامین‌ها، مواد معدنی، و فیبر کم‌تری هستند. هم‌چنین، این قبیل مواد غذایی در مقایسه با سایر سبزی‌های بدون نشاسته، حدود دو الی سه برابر کالری بیش‌تری در هر وعده‌ی مصرف با خود به همراه دارند. نتایج مطالعه‌ای در دانشگاه هاروراد نشان داده‌ است، مصرف سبزی‌های پهن‌برگ و هم‌چنین، خانواده‌ی کلم‌ها در مقایسه با سیب زمینی، نخود فرنگی، و ذرت برای کاهش وزن، به اندازه‌ی قابل توجهی نتایج بهتری به همراه دارد. دکتر راجر آدامز، متخصص تغذیه در هیوستون، در این مورد می‌گوید، “بهتر است ‌مواد غذایی نظیر ذرت و سیب زمینی را ساعات اولیه‌ی روز بخورید،‌ زیرا دارای کربوهیدرات بالایی هستند.‌”‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *