ماشین گرفتگی یا بیماری ماشین یک نوع «بیماری حرکت/سفر» است. ماشین گرفتگی زمانی رخ می‌دهد که مغز از گوش داخلی، چشم‌ها و عصب‌های موجود در مفاصل و عضلات اطلاعات متناقضی دریافت می‌کند.

ماشین گرفتگی

تصور کنید کودک کم سن و سالی روی صندلی عقب خودرو نشسته و در آن فرو رفته است و قادر نیست از پنجره بیرون را ببیند – یا کودک بزرگتری که در ماشین کتاب می‌خواند. گوش داخلی کودک حرکت را احساس خواهد کرد، اما چشم‌ها و بدنش نه! نتیجه ممکن است ناراحتی معده، عرق سرد، خستگی مفرط، بی اشتهایی یا استفراغ باشد.

مشخص نیست چرا ماشین گرفتگی بر بعضی از بچه‌ها بیشتر تاثیر می‌گذارد. در حالی‌که به نظر نمی‌رسد این مشکل بر اکثر اطفال و بچه‌ّهای نوپا تاثیر بگذارد، اما بچه‌های ۲ تا ۱۲ سال به طور اخص نسبت به این ناراحتی آسیب پذیرتر هستند.

برای پیشگیری از ماشین گرفتگی در کودکان، می‌توانید راهبردهای زیر را امتحان کنید:
۱. دروندادهای حسی را کاهش دهید

کودک‌تان را تشویق کنید تا از خودرو به چیزهای بیرون نگاه کند نه اینکه مدام سرش داخل کتاب، بازی، یا فیلم باشد. اگر کودک چرت بزند، این امر ممکن است به پیشگیری از ماشین گرفتگی او کمک کند.

مطلب مرتبط: بیماری سفر: ۲۱ درمان خانگی حالت تهوع بیماری حرکت در سفر
۲. با دقت برای وعده‌های غذایی قبل از سفر برنامه ریزی کنید

به فرزندتان غذاهای تند یا چرب ندهید یا کمی مانده به شروع سفر یا در طول مسافرت نگذارید وعده‌ی سنگینی بخورد. اگر زمان سفرتان کوتاه است، کلا از خوردن غذا اجتناب کنید. اگر سفر طولانی خواهد بود یا کودکتان به غذا خوردن نیاز داشت، به او اسنک‌های کوچک ساده بدهید – مانند بیسکویت‌های خشک و کمی نوشیدنی – پیش از راه افتادن.
۳. از آبنبات‌های زنجبیلی استفاده کنید

طبق گزارش‌ها آبنبات زنجبیلی سفت باعث می‌شود حالت تهوع مربوط به بیماری سفر تسکین پیدا کند، هرچند تحقیقات انجام شده به قطعیت فایده‌های آن را تایید نکرده است.

مطلب مرتبط: ۶ دلیل که افراد اهل سفر در محل کار موفق تر هستند
۴. تهویه‌ی هوای خوبی فراهم کنید

تهویه‌ی مطبوع و کافی هوا ممکن است به پیشگیری از ماشین گرفتگی کمک کند. سعی کنید هوای خودرو از هر بوی تندی نیز عاری باشد.
۵. سعی کنید مواردی که حواس کودک را پرت می کند فراهم کنید

اگر کودک‌تان مستعد ماشین گرفتگی است، سعی کنید در طول سفر با ماشین از طریق صحبت کردن، گوش دادن به موسیقی یا خواندن آواز حواس او را پرت کنید.

مطلب مرتبط: شخصیت شناسی بر اساس انتخاب مقصد سفر
۶. از مراقبه استفاده کنید

اگر برای یک مسافرت طولانی با خودرو برنامه‌ریزی می‌کنید، از پزشک کودک‌تان درباره‌ی داروی بدون نسخه‌ای که برای پیشگیری از ماشین گرفتگی خوب است سوال کنید. استفاده از دیمن هیدرینات برای کودکان ۲ سال به بالا اثبات و تایید شده است. آنتی هیستامین دیفن‌هیدرامین ، که برای کودکان ۶ سال به بالا تایید شده است، ممکن است از بروز علائم جلوگیری کند. هر دوی این داروها در صورتی که یک ساعت پیش از سفر مصرف شوند فوق‌العاده خوب عمل می‌کنند. برچسب محصول را به دقت بخوانید تا بفهمید دوز مناسب و درست مصرف چیست و آمادگی عوارض جانبی احتمالی مانند خواب آلودگی را داشته باشید. آنتی هیستامین‌های غیر خواب آور به نظر نمی‌رسد در درمان بیماری حرکت/سفر مفید باشند.

اگر کودک‌تان دچار ماشین گرفتگی شد، خودرو را به محض امکان متوقف کنید و اجازه دهید او از خودرو پیاده شود و قدم بزند – یا او را به مدت چند دقیقه با چشم‌های بسته روی گرده دراز کنید. گذاشتن پارچه‌ی خنک روی پیشانی کودک نیز ممکن است کمک کننده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *