به‌راستی چرا در فصل بهار احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌کنید؟
دلیل خستگی بهاری

پدیده‌ای که به آن «خواب‌ آلودگی بهاری» می‌گویند هرچند یک بیماری نیست اما پزشکان با آن به‌خوبی آشنا هستند. خوشبختانه این حالت در نهایت فقط دو سه هفته طول می‌کشد و سپس با تطبیق یافتن بدن با تغییرات بهار، همه چیز به حالت قبل برخواهد گشت. با مجله دلتا همراه باشید تا دلیل خستگی بهاری را بشناسید.

کمبود ویتامین دلیل خستگی بهاری
دلیل خستگی بهاری

طی زمستان سطح هورمون‌هایی مانند سروتونین در بدن پایین می‌آید و دلیل آن ساعت‌های کوتاه‌تر روز و ترشح بیشتر هورمون ملاتونین یا هورمون خواب است. وقتی بهار می‌رسد، بدن باید خودش را با ساعت‌های طولانی‌تر روز با نور قوی‌تر خورشید سازگار کند. دمای بدن بالا می‌رود، رگ‌ها گشاد می‌شوند و فشارخون افت می‌کند. نور باعث می‌شود بدن مقدار بیشتری هورمون سروتونین ترشح کند درحالی‌که میزان ملاتونین در بدن هنوز بالا است. بدن نمی‌تواند یک‌شبه این فرایند تطبیق دهی را انجام دهد. در نتیجه خیلی از ما احساس خواب‌آلودگی، بی‌انگیزه بودن و کم‌انرژی بودن می‌کنیم.
تا جایی که می‌توانید از نور روز استفاده کنید

از ساعات اولیه روز برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به‌جای اتومبیل استفاده کنید. مرتبا بیرون رفتن به این معنا است که ناخودآگاه در معرض نور طبیعی روز قرار می‌گیرید و باقی روز حال بهتری دارید و احساس انرژی و انگیزه می‌کنید. پس تا جایی که می‌توانید بیرون بروید و از هوای تازه استفاده کنید.

استفاده از نور بهاری
اگر پاهایتان سنگین و متورم‌اند جوراب واریس بپوشید

اگر جزو افرادی هستید که در بهار احساس می‌کنید پاهایتان خسته و متورم و سنگین‌اند، جوراب واریس یا جوراب فشاری می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. این جوراب‌ها، فعالیت رگ‌ها را تقویت کرده و جریان خون را به‌خوبی حفظ می‌کنند.
کارهایی کنید که گردش خون بدنتان بهتر شود

صبح‌ها دوش متناوب گرم و سرد گرفتن، گردش خون بدن را افزایش می‌دهد و پوستتان نیز خوب خون‌رسانی می‌شود. بهتر است همیشه دوش گرفتن را با آب سرد تمام کنید. از ساعات اولیه روز برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به‌جای اتومبیل استفاده کنید.
مراقبت از پوستتان را فراموش نکنید

مراقبت خوب و درست از پوست واقعا مهم است چون مواد ضروری پوست را در اختیار آن می‌گذارد و اثرش را در بلندمدت خواهید دید. در زمستان، پوست تحت‌تاثیر هوای خشک داخل و هوای سرد بیرون، تا حدود زیادی تحت‌فشار است؛ بنابراین حالا پوستتان به تغذیه و مراقبت نیاز دارد تا نرم و انعطاف‌پذیر باشد.
غذاهای سالم و تازه بخورید تا انرژی بیشتری بگیرید

با خوردن غذاهای تازه و سالم به بدنتان لطف بزرگی می‌کنید. بدن به مواد مغذی برای فرایندهای متابولیکی که در بهار فعال‌تر می‌شوند نیاز دارد. از انواع سالاد و میوه و سبزی غافل نشوید. تامین املاح و ویتامین‌های ضروری بدن خصوصا طی تغییر فصل از زمستان به بهار لازم است.
در برابر خواب بیشتر مقاومت نکنید

فکر نکنید حالا که روز طولانی‌تر شده پس شما هم باید فورا ساعات خوابتان را کم کنید. اگر مجبور نیستید صبح‌ها کمی بیشتر بخوابید تا بدنتان کم‌کم به روتین جدید عادت کند. همان‌طور که گفتیم این تغییر یک‌شبه رخ نمی‌دهد. هروقت احساس خستگی کردید استراحت کنید، یک چرت ۲۰ دقیقه‌ای وسط روز نیز عالی است.

دلیل خستگی بهاری را بشناسید
در مصرف کافئین زیاده‌روی نکنید

وقتی به راه‌های بیشتر بیدار ماندن و رفع کسالت و خواب‌آلودگی فکر می‌کنید مطمئنا قهوه یکی از اولین چیزهایی است که به ذهنتان می‌رسد. قهوه یکی از بهترین راه‌ها برای بیدار و هشیار شدن است، اما اثر آن چندان طول نمی‌کشد.چ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *