ایران را می‌توان مهد تنوع بی‌نظیری از انواع خورشت‌های لذیذ و خوش‌عطر در نظر گرفت.
خورشت تره کوهی

خورشت تره کوهی غذایی مختص غرب ایران، به‌ویژه مردم استان ایلام محسوب می‌شود. رنگ، طعم، عطر و مواد اولیه اکثر غذاهای خوشمزه در ایران، از جمله دلایل شهرت و محبوبیت آن‌ها در بین دیگر ملت‌ها هستند. با مجله دلتا همراه باشید. مردم ایلام معتقدند که خورشت تره کوهی می‌تواند رقیب سرسختی برای قورمه‌سبزی در نظر گرفته شود، چرا که از لحاظ ترکیب و رنگ، شباهت بسیاری بین این دو غذای سنتی مشاهده می‌شود.

طرز تهیه خورشت تره کوهی
مواد لازم برای خورشت تره کوهی

گوشت گوسفندی یا گوشت گوساله ۴۰۰ گرم
تره ساطوری شده ۵۰۰ گرم
لوبیا سفید (می‌توانید از لوبیا قرمز هم استفاده کنید) نصف پیمانه
پیاز متوسط و خردشده ۱ عدد
گرد لیمو به میزان لازم
نمک به میزان لازم
فلفل قرمز به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم
روغن به میزان لازم
زعفران (دلخواه) به میزان لازم
سیب‌زمینی (برای سرخ کردن و تزیین) ۳ عدد
گوجه‌فرنگی ۲ عدد

طرز تهیه خورشت تره کوهی
مرحله اول

در ظرفی مناسب کمی روغن ریخته و پیاز خردشده را در آن کمی تفت می‌دهیم به طوری که نیمه طلایی شود. گوشت را به پیاز اضافه می‌کنیم. بعد از حدود ۵ دقیقه زردچوبه و لوبیا سفید را به آن اضافه می‌کنیم (دقت کنید لوبیا را از شب قبل خیس و آب آن را دو بار عوض کنید).
مرحله دوم

پس از کمی تفت دادن حدود نیم لیتر آب به آن اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم آب جوش بیاید. زیر شعله را کم کرده و می‌گذاریم تا خوب بپزد. در تابه‌ای جداگانه کمی روغن می‌ریزیم و تره و جعفری ساطوری‌شده را به آن اضافه می‌کنیم و حدود ۱۰ دقیقه تفت می‌دهیم.
مرحله سوم

وقتی گوشت پخت، تره سرخ‌شده را به آن اضافه می‌کنیم و نمک می‌زنیم. در ۵ دقیقه آخر گرد لیمو یا ۴ عدد لیمو عمانی را به خورشت اضافه می‌کنیم.
مرحله آخر خورشت تره کوهی

بعد از یک ربع زیر خورشت را خاموش می‌کنیم. سیب‌زمینی را خلالی کرده و سرخ می‌کنیم و گوجه‌فرنگی را هم خرد کرده و سرخ می‌کنیم و به‌عنوان تزیین روی غذا می‌ریزیم. می‌توانید زعفران آب‌کرده هم به خورشت اضافه کنید و اگر ترشی آن مناسب نبود کمی آبغوره یا آبلیمو به خورشت اضافه کنید.

این غذا با کته بسیار لذت‌بخش است. برای پخت یک کته خوب فوت و فن درست کردن برنج کته مجلسی را هم بخوانید.

خورشت تره کوهی ایلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *