علت اصلی سردرد در روزه‌داران چیست؟روزه گرفتن اغلب می‌تواند منجر به سردرد‌های خفیف یا متوسط شود اما راه‌هایی برای مدیریت این اتفاق وجود دارد.
دلایل سردرد در ماه رمضان

سردرد یکی از شایع‌ترین شکایت‌های روزه داران در ماه مبارک رمضان است. از علل بروز این عارضه می‌توان به کاهش دریافت مایعات و به دنبال آن، کاهش حجم خون در گردش و تغییر در میزان خون‌رسانی به مغز، در طول روزه داری اشاره کرد. با مجله دلتا همراه باشید تا دلایل سردرد در ماه رمضان را بشناسید.

برخی از دلایل سردرد در ماه رمضان
دلایل سردرد در ماه رمضان
نرسیدن کافئین به بدن

یکی از مهم‌ترین دلایل سردرد برای افراد روزه‌دار می‌تواند دور بودن از کافئین به مدت طولانی باشد.
خوردن شیرینی‌جات در سحر

مصرف مواد غذایی شیرین در سحر از دیگر عوامل سردرد در روزه‌داران است. طبق تحقیقات گوناگون افراد روزه‌دار در وعده افطار و سحری باید حتما از مواد غذایی مغذی استفاده کنند. بهتر است خوراکی‌های شیرین از قبیل شیرینی جات، شکلات، نقل، نبات و قند را کنار بگذارند تا رمضانی سالم‌تر داشته باشند.
خواب کافی

تمامی کارشناسان معتقدند که افراد باید حتما در طول شبانه روز به مدت ۸ ساعت استراحت کنند. خواب کافی باعث دریافت انرژی بیشتر خواهد شد، در غیر اینصورت خستگی و حالت کسل کننده برای تمامی افراد به خصوص روزه‌داران به وجود خواهد آمد.
کم آبی و افت قند خون

متخصصان تغذیه تاکید می‌کنند که از وعده افطار تا سحر روزه‌داران حتما از سبزیجات به خصوص سبزیجات پخته، میوه‌جات و نوشیدنی‌هایی مانند چای، آب استفاده کنند تا به اینصورت بدن آن‌ها از نظر تامین آب و قند کافی تامین شود.

کم آبی و افت قند در ماه رمضان
راهکار‌هایی برای رفع سردرد
دمنوش‌های معجزه‌گر

نوشیدن دمنوش‌ها و شربت‌های خانگی کم شکر برای آن دسته از افراد روزه‌داری که در طول روز دچار سردرد‌های اذیت کننده می‌شوند، توصیه می‌شود. البته ناگفته نماند که نوشیدن شربت خاک شیر با زعفران و تخم شربتی چند دقیقه بعد از صرف افطار، ترکیب موثری برای پیشگیری از سردرد‌های آزار دهنده است.
سحری مناسب

اهمیت مصرف وعده سحری به اندازه‌ای است که غافل شدن از آن می‌تواند سیستم ایمنی بدن را کاهش دهد و عامل اصلی خستگی و سردرد شود؛ بنابراین در هر شرایطی مصرف خوردن سحری را در اولویت قرار دهید.

دلایل سردرد در ماه رمضان را بدانید
مواد غذایی مفید

مصرف میوه‌های آبدار به خصوص هندوانه در فاصله زمانی افطار تا سحر توصیه می‌شود. یکی از مهم‌ترین عوامل بروز سردرد در روزه‌داران دریافت کم آب در بدن است که می‌تواند خواب زیاد را برای افراد به وجود آورد، بنابراین وعده افطار خود را حتما با نوشیدنی‌های گرم شروع کنید و تا وعده سحر از نوشیدنی‌های دیگر مانند شیر، شربت‌های کم شکر و غیره استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *