تعطیلات عید زمان مناسبی برای شادی و دورهمی با دوستان و برخی اعضای خانواده است که شاید بسیاری از آن‌ها را در طول روزهای معمولی سال نمی‌توانیم ملاقات کنیم. عید سالی که در آن هستیم و هم‌چنین سایر تعطیلات امسال به شدت تحت تاثیر همه‌گیری جهانی کرونا قرار داشته‌اند. با وجود این، برگزاری دورهمی با دوستان و اعضای خانواده در تعطیلات عید و جشن‌های سال جدید نیز به خاطر شیوع این بیماری اندکی متفاوت از سال‌های قبل خواهد بود. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا ۵ روش برای مقابله با تنهایی در تعطیلات دوران کرونا را بدانید.

روش برای مقابله با تنهایی در تعطیلات دوران کرونا

خواه به مناسبت شب یلدا، خواه تعطیلات عید و سایر مراسم، بسیاری از مردم دوست دارند دور هم جمع بشوند و یکدیگر را در آغوش بگیرند. با وجود این، امسال و احتمالا سال آینده شرایط متفاوت است. امسال از ما خواسته شد در خانه بمانیم و به طور مجازی با دوستان و اعضای خانواده ارتباط داشته باشیم؛ چیزی که شاید بیش‌تر آدم‌ها حتی در وحشتناک‌ترین کابوس‌های‌شان نیز آن را نمی‌دیدند.

تنها ماندن در خانه در روزهای تعطیل، چه در تعطیلات تابستان باشد چه در تعطیلات عید، می‌تواند باعث ایجاد حس تنهایی شود و در نتیجه، آدم‌ها را دچار اندوه، خشم، سردرگمی، و ناامیدی کند. به راحتی نمی‌توان گفت چه‌وقت این همه‌گیری به پایان خواهد رسید و چه زمان می‌توانیم یک بار دیگر با خیال راحت با عزیزان‌مان دور هم جمع بشویم. در این میان، استفاده از مهارت‌های مقابله‌ای مناسبی که بتوانند در پشت سر گذاشتن این شرایط دشوار تنهایی در تعطیلات دوران کرونا به ما کمک کنند، برای‌مان مفید خواهد بود.
مقابله با تنهایی در تعطیلات دوران کرونا
۱. همیشه به خاطر داشته باشید، شما تنها نیستید

با این‌که در طول این دوره، نمی‌توانیم از نزدیک با همه‌ی عزیزان‌ و دوستان‌مان ملاقات کنیم، نباید فکر کنیم که تنها هستیم. به لطف فناوری‌های مجازی هم‌چنان می‌توانیم با آن‌ها در ارتباط باشیم. فارغ از این‌که آن‌ها یک خیابان بالاتر از شما زندگی می‌کنند یا در آن طرف دنیا ساکن هستند، می‌توانید به آن‌ها زنگ بزنید، ایمیل بدهید یا با آن‌ها تماس تصویری بگیرید.

برای برقراری ارتباط با دوستان نباید منتظر رسیدن عید و روزهای تعطیل باشیم، بلکه می‌توانیم یک برنامه‌ی دورهمی مجازی هفتگی یا ماهیانه ترتیب بدهیم و با افراد مورد علاقه‌مان ارتباط برقرار کنیم. در ادامه، به چند راه جالب برای وقت‌گذرانی با یکدیگر اشاره می‌کنیم:

الف. قرار ملاقات شام به صورت مجازی و هفتگی با عزیزان‌تان
ب. انجام بازی‌های جالب و ساده هنگام شب به صورت مجازی
پ. برگزاری جلسات مجازی خلاقیت‌های هنری و صنایع دستی
ت. برگزاری دورهمی‌های مجازی در آخر هفته‌ها
ث. برگزاری کلاس‌های یوگا و تناسب اندام به صورت مجازی

باید به خاطر بسپارید، همه‌ی آدم‌ها در همین وضعیت گرفتار هستند؛ بنابراین، وقتی احساس تنهایی می‌کنیم، با آگاهی از این مسئله که سایر آدم‌ها نیز مثل احساس تنهایی می‌کنند، می‌توانیم به یکدیگر دلداری بدهیم.
۲. از خودتان مراقبت کنید

همان‌طور که آدری لرد، شاعر و نویسنده‌ی آمریکایی، گفته است، “‌مراقبت از خود به معنی خودشیفتگی نیست، بلکه یعنی حفظ خود در برابر خطرناک‌.‌”معمولا افراد جامعه بیش از اندازه از‌ اصطلاح “مراقبت از خود‌”‌ استفاده می‌کنند. این اصطلاح به یکی از عبارت‌های رایج در جوامع امروز تبدیل شده است؛ به خصوص با توجه به تاثیر این مفهوم بر صنعت تناسب اندام و سلامت، آن را می‌توان یک اصطلاح تخصص دانست.

تبلیغات “‌مراقبت از خود‌”‌ برای مصرف‌کننده باعث شده است بسیاری از آدم‌ها باور کنند مراقبت از خود یعنی مرتبا به جکوزی و ماساژ رفتن، خرید لوازم آرایش و بهداشتی گران‌قیمت، رفتن به مکان‌های تفریحی تجملی، یا خرید درمانی. مراقبت از خود یعنی همیشه حواس‌مان به خودمان باشد و همواره مطمئن شویم نیازهای اساسی‌مان برطرف شده‌اند – و البته، باید بدانیم نیازهای‌مان ممکن است در شرایط مختلف متفاوت باشند.

مراقبت از خود شاید به معنی تعیین حد و مرزتان با دیگران یا پذیرش این مسئله باشد که نمی‌توانید به تنهایی مشکلات‌تان را حل کنید و به کمک دیگران نیاز دارید.

مراقبت از خود شاید به معنی درست کردن یک صبحانه‌ی دلپذیر، مطالعه‌ی یک کتاب، رسیدن به آرامش و تنهایی، یا جایگزینی عادت‌های سمی با یک سازوکار مقابله‌ای مناسب باشد. به علاوه، این اصطلاح شاید به معنی دراز کشیدن روی کاناپه و تماشای تلویزیون در کل روز یا بیرون رفتن و کمی دویدن باشد. مراقبت از خود یک روش واحد و استاندارد برای همه‌ی آدم‌ها نیست، بلکه برای هر آدمی ممکن است متفاوت و مخصوص باشد.

مراقبت روزانه از خود می‌تواند در مبارزه علیه احساسات تنهایی و افسردگی به ما کمک کند. مراقبت از خود می‌تواند کمک‌مان کند موانع شادی‌مان را از بین ببریم، و می‌تواند رویکردی مبتنی بر رسیدن به آرامش شخصی باشد؛ رویکردی که نه تنها در روزهای تعطیل، بلکه در تمام روزهای سال نیز باید مد نظر قرار بدهیم.
۳. قدردان و سپاسگزار باشید

فارغ از این‌که در حال سپری کردن تعطیلات عید هستید یا هر مناسبت دیگر، فکر کردن به همه‌ی چیزهای خوب و جوانب مثبت زندگی‌تان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ باید از این‌که سقفی بالای سرتان است، غذایی در یخچال‌تان است، شغل نسبتا مناسبی دارید، یا دوستان و اعضای خانواده‌ دوست‌تان دارند، سپاسگزار باشید. اگر احساس تنهایی می‌کنید یا دچار فقدان حس عشق هستید، تلاش کنید تا تمام منابع عشق را در زندگی‌تان شناسایی کنید و به خاطر همان‌ها سپاسگزار باشید؛ این منابع عشق می‌توانند همسایه‌های خوب، اعضای خانواده، دوستان یا حتی سگ‌تان باشند.

به علاوه، سپاسگزاری می‌تواند شامل بخشش به دیگران نیز بشود. خواه پختن یک کیک باشد، خواه کمک به یکی از همسایگان در خرید از فروشگاه، خرید یک هدیه‌ی کوچک برای یک دوست، ارسال کارت پستال برای یکی از عزیزان‌تان، یا کمک به یکی از همسایه‌ها برای تعمیر سقف، در اختیار گذاشتن زمان و مهارت‌تان به دیگران می‌تواند کمک‌تان کند وجودتان سرشار از حس عشق و افتخار شود. با کمک و بخشش به دیگران، جزئی از یک پیکره‌ی بزرگ‌تر از خودتان خواهید شد؛ همین مسئله باعث می‌شود حس سپاسگزاری وجودتان را در بر بگیرد.
۴. بیرون بروید

در طول دوره‌ی همه‌گیری کرونا، به خصوص در روزهای تعطیل، امکان دارد به آسانی احساس تنهایی کنید. می‌توانید کل روز را در تخت‌خواب بمانید و ساعت‌ها روی کاناپه دراز بکشید، و با ناامیدی به چیزهای بد فکر کنید؛ این کار می‌تواند حس تنهایی و انزوا را در شما بیش‌تر کند. در عوض، آماده شوید و از خانه خارج شوید.

وقت‌گذرانی در فضای بیرون از خانه، خواه بازی کردن با سگ یا گربه‌تان باشد، خواه یک پیاده‌روی ساده، دوچرخه‌سواری، اسکی به همراه دوستان، یا رفتن به کمپ و خوابیدن زیر ستاره‌ها، می‌تواند برای‌تان فواید درمانی داشته باشد و به شما امکان می‌دهد به طبیعت متصل شوید و مراقبه کنید.
۵. احساسات‌تان را تحت کنترل بگیرید

گاهی اوقات می‌توانیم هر کاری برای مبارزه با تنهایی انجام بدهیم؛ می‌توانیم به صورت مجازی با دیگران ارتباط برقرار کنیم، به خاطر داشته‌های‌مان سپاسگزار باشیم، به همسایگان‌مان کمک کنیم، از خود مراقبت کنیم، و هر روز بیرون از خانه بدویم، ولی هم‌چنان احساس کنید با تنهایی و افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنیم. شناسایی احساسات منفی درونی‌مان و کمک گرفتن از دیگران برای مقابله با آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

احساس انزوا یا دوری از دیگران، لذت نبردن از چیزهایی که سابقا به آن‌ها علاقه داشتید، عدم وجود انگیزه‌ی کافی، بروز مشکلات خواب، کم شدن اشتها، دشواری در حفظ تمرکز و تصمیم‌گیری، زودرنجی، یا خستگی مفرط همگی احساساتی منفی هستند که باید شناسایی‌شان کنید و اگر زندگی‌تان را به طور کامل در بر گرفته باشند، باید برای مقابله با آن‌ها از دیگران کمک بخواهید.

خواه از طریق صحبت با یکی از دوستان، خواه رفتن نزد یک روانپزشک و انجام اقدامات درمانی؛ شناسایی و درک زمانی که باید برای مقابله با این احساسات از دیگران کمک بخواهید، بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *