در شش ماه اول، توانایی بینایی نوزاد بسیار رشد می‌کند. در این زمان شروع به شناخت بسیاری از چیزهایی می‌کند که می‌بیند. طی رشد کودک، نوزاد به تدریج می‌آموزد اشیائی را که می‌بیند از هم تشخیص دهد. کم‌کم یاد می‌گیرد کاری در مورد اشیایی که می‌بیند، انجام دهد.
بینایی نوزادان

دید کودکان تا قبل از سن ۲ سالگی کامل نمی‌شود. این در حالی است که مهم‌ترین تغییرات در این زمینه زمانی رخ می‌دهد که آنان هنوزیک سالگی را پشت سر نگذاشته اند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره بینایی نوزادان صحبت خواهیم کرد.
بینایی نوزادان

زمانی که یک نوزاد چشم باز می‌کند و برای اولین بار پیرامون خود را می‌نگرد میزان دید او ۱۲ تا ۲۵ بار کمتر از دید یک انسان بالغ است. در واقع می‌توان گفت نوزاد، تصاویر تاری را مشاهده می‌کند.

در یک ماهگی نوزاد توانایی تشخیص رنگ‌ها را ندارد. در ۲ ماهگی اندازه مردمک نوزاد بسیار کوچک است، بنابراین نور کمتری را به سمت خود جذب می‌کند. در نتیجه اشیاء به چشم نوزاد تیره‌تر دیده می‌شوند.

رشد و تکامل بینایی نوزاد از بدو تول تا یک سالگی

دید نوزاد در ۳ماهگی چگونه است؟

جالب است بدانید در ۳ ماهگی نوزاد شروع به تشخیص برخی از اجزای صورت همانند چشم و دهان می‌کند.

زمانی که نوزاد ۴ ماه اول را پشت سر می‌گذارد قدرت دید او دو برابر شده و دیگر تا ۵ ماهگی ماهیچه‌های چشم نوزاد قدرت کافی برای ادراک عمیق‌تر فضای پیرامون خود را کسب کرده است.
تشخیص تصاویر۳بعدی

بعد از گذشت ۶ ماه، چشم و ذهن کودک توانایی آن را پیدا می‌کند تا از جهان اطراف خود تصاویری ۳ بعدی بسازد. در این سن نوزادن قادرند با چشم خود اشیاء در حال حرکت را تعقیب کنند.

به گفته کارشناسان، زمانی که نوزادان چهار دست و پا حرکت کردن را شروع می‌کنند، هماهنگی دست و چشم نوزاد تقویت می‌شود. این مهارت به نوزادان در گرفتن اشیاء کمک می‌کند و تا ۹ ماهگی قاعدتا این مهارت را کسب کرده‌اند.

در ۱۰ ماهگی دید نوزاد به قدری قوی شده است که می‌تواند فاصله‌ها را تا حد خوبی تشخیص دهد. علاوه بر آن، در ۲ ماه آخر یک سالگی، نوزاد جهان را متفاوت از آنچه در قبل می‌دیده، تماشا می‌کند، در نتیجه کنجکاوی نوزاد بیشتر برانگیخته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *