کلاهبرداران اینترنتی با استفاده از شگردهای تازه، سر صدها نفر را کلاه گذاشته‌اند و اگر از این شگردهای تازه بی‌خبر باشید، ممکن است به دام‌شان بیفتید.
کلاهبرداری با پیامک سهام عدالت

مجرمان سایبری در چند روز اخیر با ترفند جدید ارسال پیامک جعلی با عنوان «واریز سود سهام عدالت» در صدد خالی کردن حساب‌های بانکی شهروندان هستند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع کلاهبرداری با پیامک سهام عدالت می‌پردازیم.
جرم کلاهبرداری

طبق ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری، هر کسی از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکت‌ها، تجارتخانه‌ها، کار‌خانه‌ها، مؤسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد. همچنین به امور غیر‌ واقع امید‌وار نماید یا از حوادث و پیش‌‌آمد‌های غیر‌ واقع بتر‌ساند. همچنین اسم یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور یا وسایل تقلبی دیگر وجوه، اموال، اسناد، حواله‌جات، قبوض، مفاصا حساب و امثال آن‌ها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد، کلاهبر‌دار محسوب می‌شود. علاوه بر رد اصل مال به صاحبش، به حبس از یک تا هفت سال و پر‌داخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است، محکوم می‌شود.
کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک واریز سود سهام عدالت

براساس رصدهای صورت گرفته در پلیس فتا، این بار مجرمان سایبری با طراحی پلتفرم مجرمانه در قالب استفاده از نام و اعتبار سامانه سهام عدالت اقدام به کلاهبرداری کرده‌اند.

در این کلاهبرداری پیامکی مبنی بر واریز مبالغ مختلف به حساب‌های مالی هموطنان ارسال می‌شود. اگر به لینک ارسال شده در پیامک مراجعه شود، گوشی تلفن همراه فریب‌خوردگان هک می‌شود. سپس افراد هدایت به صفحات جعلی پرداخت، موسوم به فیشینگ می‌شوند. بعد از این مراحل، کلاهبرداران نسبت به برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان اقدام می‌کنند. ترفند این مجرمان سایبری دقیقا شبیه ترفند ابلاغیه‌های قضائی سامانه ثنا است.

کلاهبرداری با پیامک

عموم مردم باید بدانند که تمامی ابلاغیات و اطلاع‌رسانی در خصوص بهره‌مندی از خدمات دولتی از طریق شماره تلفن‌های پوششی صورت خواهد گرفت. هیچ سازمان و نهاد دولتی از طریق شماره تلفن‌های شخصی برای برقراری ارتباط با کاربران خود اقدام نخواهد کرد.
مجازات جرم کلاهبرداری

مجازات مرتکب جرم کلاهبرداری، یک تا هفت سال حبس به‌علاوه جزای نقدی معادل مال اخذ شده، است. همچنین مجرم به رد اصل مال به صاحبش محکوم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *