برنج، معمولا به عنوان یکی از سالم‌ترین غذاها در دنیا به شمار می‌آید. ترکیب شدن با سبزیجات و ادویه‌های متنوع، آن را به یک وعده غذایی عالی تبدیل می‌کند. به هر حال، ما به دلیل خواص برنج برای سلامتی، تقریبا هر روز برنج می‌خوریم. چه برنج قهوه‌ای باشد چه سفید، فوایدش برای بدن بی‌شمار است. برای اطلاعات بیشتر، خواص برنج برای سلامتی را در این‌جا آورد‌ه ایم.

خواص برنج
خواص برنج برای سلامتی
۱. انرژی را افزایش می‌دهد

برنج، کربوهیدرات بالایی دارد که نقش سوخت را برای بدن بازی کرده و عملکرد مغز را نیز بهبود می‌بخشد. به علاوه، ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات ارگانیک موجود در برنج، به افزایش فعالیت متابولیک اعضای بدن کمک کرده و در نتیجه باعث افزایش انرژی می‌شود.
۲. خطر چاقی را کاهش می‌دهد

خوردن روزانه برنج برای سلامتی بسیار مفید است زیرا برنج چربی مضر، کلسترول یا سدیم بالا ندارد. برنج، برای افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند بسیار مناسب است. با این چربی، کلسترول و سدیم پایین، می‌تواند چاقی و مشکلات مربوط به آن را نیز کاهش دهد.

مطلب مرتبط: خواص‌برنج سیاه: ۸ فایده برنج سیاه برای سلامتی که نمی دانستید
۳. به کنترل فشار خون کمک می‌کند

برای آن‌هایی که به پرفشاری خون مبتلا هستند، خوردن روزانه برنج بهترین انتخاب است زیرا سطح سدیم برنج، پایین است. سطح بالای سدیم می‌تواند خطر انسداد رگ‌ها و عروق را افزایش داده، استرس را بالا برده و در نتیجه فشار خون را بالا ببرد. همچنین، می‌تواند باعث مشکلات قلبی مانند تصلب شرایین، حمله‌های قلبی و سکته شود.
خواص برنج ۴: مشکلات پوستی را درمان می‌کند

متخصصان پزشکی نشان می‌دهند که پودر برنج می‌تواند مشکلات پوستی را درمان کند. متخصصین آیورودا بر این باورند که آب برنج، التهاب پوست را کاهش داده و مانند یک مرهم موثر عمل می‌کند. ترکیبات فنولی موجود در برنج که خواص ضد التهابی دارند، خارش و قرمزی پوست را درمان می‌کنند.

همچنین برنج، می‌تواند برخی مشکلات پوستی را کاهش دهد زیرا آنتی اکسیدان‌های موجود در آن به کاهش چین و چروک و دیگر علائم پیری زودرس کمک می‌کنند. می‌توان روزانه، برنج یا آب آن را مصرف کرد.

مطلب مرتبط: خواص شوید: ۱۵ فایده شگفت انگیز شوید

خواص برنج
۵. متابولیسم را افزایش می‌‌دهد

برنج حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند نیاسین، ویتامین D، کلسیم، فیبر، آهن، تیامین و ریبوفلاوین است. این ویتامین‌ها باعث افزایش متابولیسم، سلامت سیستم ایمنی و عملکرد عمومی اعضاء بدن می‌شود زیرا ویتامین‌ها برای بسیاری از فعالیت‌های بدن مورد نیازند.
۶. احتمال یبوست را کاهش می‌دهد

یبوست مزمن را می‌توان با خوردن برنج درمان کرد. برنج حاوی فیبر حل نشدنی است که مانند یک اسفنج نرم عمل می‌کند و به راحتی و به سرعت از روده خارج می‌شود.

فیبر حل نشدنی فقط در برنج قهوه‌ای، زیاد نیست بلکه در غلات کامل نیز در مقادیر بالا یافت می‌شود. علاوه بر خوردن غذای فیبردار، نوشیدن آب کافی نیز به کاهش یبوست کمک می‌کند.

مطلب مرتبط: خواص روغن زیتون: ۱۰۳ فایده روغن زیتون برای سلامتی و زیبایی
۷. خطر سرطان را کاهش می‌دهد

فیبر بالا یکی از فواید برنج برای سلامتی است. بنابراین خوردن روزانه برنج می‌تواند به کاهش خطر برخی سرطان‌ها کمک کند. فیبر موجود در برنج، نقشی حفاظ مانند دارد که به سلول‌های سرطانی آسیب رسانده و در برابر بیماری سرطان از بدن محافظت می‌کند.
خواص برنج ۸: خطر آلزایمر را کاهش می‌دهد

برنج، از رشد و فعالیت پیام رسان‌های عصبی حمایت می‌کند که تا حدی باعث جلوگیری از بیماری آلزایمر می‌شود. به علاوه، آنزیم‌های محافظ عصب در مغز، از رادیکال‌های آزاد و دیگر سموم مضر که باعث ایجاد زوال عقل و آلزایمر می‌شوند، جلوگیری می‌کنند.

خوردن روزانه برنج، مانند خوردن روزانه میوه و سبزیجات است.
۹. عاری از گلوتن است

برنج ذاتا هیچ گونه گلوتنی ندارد و از این رو، هیچ التهابی در روده ایجاد نمی‌کند. این یعنی کسانی که از بیماری سلیاک رنج می‌برند به راحتی می‌توانند برنج را به رژیم غذایی روزانه‌ی خود اضافه کنند و از خواص فوق‌العاده‌ی آن بهره مند شوند.

خواص برنج
۱۰. خاصیت ادرار آوری و گوارشی دارد

سبوس برنج به عنوان دارویی موثر برای درمان اسهال خونی محسوب می‌شود. به عنوان یک عامل ادرار آور، به شما کمک می‌کند مواد سمی را از بدن‌تان بزدایید موادی مانند اسید اوریک، و حتی وزن کم کنید، چون تقریبا ۴٪ ادرار به واقع از چربی بدن تشکیل شده است! محتوای فیبر بالای آن نیز اجابت مزاج منظم را افزایش می‌دهد و از بدن در برابر انواع مختلف سرطان جلوگیری می‌کند، و همچنین احتمال بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. مردم چین بر این باورند که برنج به طرز قابل توجهی اشتها را افزایش می‌دهد، ناراحتی معده را درمان می‌کند، و تمام مشکلات گوارشی را بر طرف می‌کند.
۱۱. سلامت قلب و عروق را افزایش می‌دهد

روغن سبوس برنج دارای خواص آنتی اکسیدانی است که با کاهش سطح کلسترول بدن قدرت سیستم قلب و عروق را افزایش می‌دهد. نوع برنج قهوه‌ای و برنج وحشی بسیار از برنج سفید بهتر هستند چون سبوس این غله جایی است که مواد مغذی در آن قرار دارند؛ و متاسفانه، در آماده کردن برنج سفید این سبوس از بین می‌رود.
۱۲. سندرم روده‌ی تحریک پذیر را برطرف می‌کند

برنج نشاسته‌ی مقاوم دارد، که به روده‌ها راه پیدا می‌کند و رشد باکتری‌های مفیدی را که به اجابت مزاج طبیعی کمک می‌کنند افزایش می‌دهد. همچنین، این برنج نامحلول در کاهش اثرات ناراحتی‌هایی مانند سندرم روده‌ی تحریک پذیر و اسهال نیز مفید است.
۱۳. غذای رژیمی خوبی است

وقتی رژیم می‌گیریم، می‌توانیم از برنج هم به عنوان یک غذای رژیمی استفاده کنیم. برنج قرمز نوعی از برنج است که می‌توانیم از آن به عنوان غذای رژيمی استفاده کنیم چون برنج قرمز ۱۴٪ نیاز فیبر روزانه‌ی ما را در بر دارد. برنج قرمز کالری و چربی کمتری نسبت به برنج سفید دارد که به همین خاطر گزینه‌ی بسیار خوبی برای افراد تحت رژیم به حساب می‌آید. برنج قرمز همچنین منیزیم، روی، و ویتامین B بیشتری نسبت به برنج سفید دارد. حتی پروتئین آن نیز بیشتر است. با وجود این، اگر به اندازه‌ی مناسب مصرف شود، خوردن برنج برای شما یک غذای رژیمی خوب به شمار می‌رود.
۱۴. حاوی پروتئین‌های مفید است

برنج می‌تواند رشد باکتری‌های مفیدی که به عملکرد روده کمک می‌کند تحریک کنند. این باکتری‌ها برای کاهش بیماری‌های روده مانند اسهال مفید است. ماده‌ی مغذی موجود در برنج نیز برای انسان‌ها خوب است به نحوی که برای برآورده کردن نیازهای روزانه‌ی انسان به مواد مغذی بسیار مفید است.
۱۵. تعادل مایعات بدن را کنترل می‌کند

در حالت متعادل مایعات بدن، سدیم با پتاسیم همکاری می‌کند. سدیم عامل تحریکی می‌شود تا مغز آب مصرف کند. در توضیح باید بگوییم، وقتی مصرف صدیم ما از حدود مناسب بالاتر برود احساس تشنگی خواهیم کرد. تشنگی مصرف آب را به دنبال خواهد داشت و کلیه‌ها باید سدیم بیشتری دفع کنند تا اینکه حجم خون کاهش پیدا کند و باعث به تعادل رسیدن شود.
۱۶. از کم خونی پیشگیری می‌کند

آهن موجود در برنج برای تشکیل هموگلوبین مفید است چون آهن می‌تواند رنگ قرمز غلیظی به گلبول‌های قرمز خون بدهد که بعدا تولید هموگلوبین مورد نیاز بدن را به درستی و به حد کفایت تامین خواهد کرد. اگر هموگلوبین بتواند به طور بهینه تولید شود، به پیشگیری از خطر کم خونی کمک خواهد کرد.
۱۷. از هموروئيد (بواسیر) پیشگیری می‌کند

هموروئید (بواسیر) بیماری ناشی از التهاب رگ‌های خونی موجود در ناحیه‌ی مقعد است. این بیماری بر اثر پروسه‌ی اجابت مزاجی که نرم نیست به علاوه فشار آوردن زیاد به وجود می‌آید و می‌تواند باعث التهاب اطراف مقعد شود. اگر به طور منظم برنج بخورید که حاوی فیبر است، در آن صورت از فواید آن بهره‌مند خواهید شد به نحوی که گوارش غذا خوب انجام خواهد شد و عمل دفع راحت‌تر و نرم‌تر صورت می‌پذیرد.
۱۸. خطر اختلال کلیوی را کاهش می‌دهد

سطح قند خون توسط انسولینی که از طریق لوزالمعده ترشح می‌شود تنظیم و کنترل می‌گردد. سطح قند خون در تجزیه‌ی از فرایند انجام شده توسط سلول‌های موجود در خون به دست حاصل می‌شود. اگر برنج به طور منظم مصرف شود، فیبر موجود در آن می‌تواند باعث جذب مواد مغذی توسط اعضای بدن و سلول‌های خون بشود و به عملکرد بهتر آن‌ها کک کند. در این فرایند، هیچ افتی در قند خون ایجاد نمی‌شود.
۱۹. از پوکی استخوان در افراد بزرگسال پیشگیری می‌کند

کسانی که سن و سالی از آن‌ها گذشته‌ است نیز می‌توانند از ویتامین D موجود در برنج نهایت استفاده را ببرند. پیرتر شدن به معنی کاهش عملکرد و تراکم مواد معدنی و ویتامین‌ّها در بدن است. بنابراین، افراد مسن باید به شکل غذا یا مکمل ویتامین D دریافت کنند. به علاوه، کمک نور آفتاب نیز می‌تواند برای حفظ سلامت استخوان‌ها در دوران پیری مفید باشد. با مصرف کافی ویتامین D توسط افراد مسن، این امیدواری هست که بتوانند در سنینی که دیگر جوان نیستند تحرک و جنب و جوش داشته باشند. به علاوه، به راحتی به بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین D نیز دچار نخواهند شد.
۲۰. برای بارداری مفید است

زنان بارداری که از کمبود ویتامین D رنج می‌برند نسبت به ابتلا به پری-اکلامپسیا قرار دارند (ناراحتی که در آن زنان باردار فشار خون بالا و آسیب ارگان‌های بدن را تجربه می‌کنند)، وضع حمل کردن از طریق سزارین ، دیابت بارداری، و واژینوز باکتریال (اختلال در تعادل باکتری‌های موجود در واژن) در خطر بزرگتری قرار دارند. اما، سطح بیش از حد بالای ویتامین D در زنان باردار می‌تواند خطر حساسیت‌های غذایی کودکان را در دو سال اول زندگی افزایش دهد که این به معنی آن است که زنان باردار به خوردن برنج نیاز دارند اما نه بیش از حد!
۲۱. از آسیب به بافت عضلات پیشگیری می‌کند

بسیاری از فعالیت‌هایی که ما نیازمند وارد آوردن نیروی زیاد و شدید هستند. برای انجام این کار بدن از قند ذخیره شده در خون استفاده می‌کند. قند از کربوهیدرات‌های حاصل از مصرف غذا به دست می‌آید. فرایند جریان تولید گلیکوژن کافی از آسیب به بافت عضلات پیشگیری می‌کند.
۲۲. عملکرد مغز را تقویت می‌کند

کربوهیدرات‌ها در تعیین وضعیت ذهنی و سلامت ذهن نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. بدون کربوهیدرات‌ها، فرد ممکن است احساس ناتوانی بکند، و قادر نباشد خوب فکر کند، دچار اختلالات عاطفی و حتی افسردگی بشود. از این رو خوردن برنج برای تقویت عملکرد مغز توصیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *