غیر معمول نیست که برخی هنگام مصرف داروهایی که برای درمان اختلال دوقطبی استفاده می‌شوند، دچار اضافه وزن شوند. چاقی ناشی از مصرف دارو یکی از عوارض جانبی معمول مصرف داروهای روان‌پزشکی است. این پیامد می‌تواند فرد را در موقعیتی قرار دهد که نه تنها مجبور است روحیه‌ی خود بلکه وزنش را نیز مدیریت کند.

جلوگیری از چاقی ناشی از مصرف دارو

برای مقابله با جلوگیری از چاقی ناشی از مصرف دارو راهکارهایی وجود دارد. به هر حال نباید یک برنامه غذایی شدید همراه با ورزش‌های سنگین جهت مبارزه با افزایش وزن ناشی از دارو تنظیم کنید. بلکه در واقع باید به عنوان بخشی از تلاش کلی برای بهبود سلامتی‌تان، مراقب مواد مغذی که دریافت می‌کنید، باشید. بدن و ذهن در نحوه کنترل اختلال دوقطبی شما نقش دارند و با نگاهی کلی به روند درمان، بدون کاهش سلامتی، وزن کم کرده و احساس بهتری خواهید داشت.
در این نوشتار چند راهکار می‌بینید برای برای جلوگیری از چاقی ناشی از مصرف دارو
۱. کالری خود را پیگیری کنید

عمل ساده شمارش کالری می‌تواند به شما کمک کند نه تنها مقدار غذایی که می‌خورید بلکه زمان غذا خوردن و نوع آن را پیگیری کنید. این بدان معنا نیست که برنامه‌های کاهش وزن باید فقط بر اساس تعداد کالری باشند. بلکه باید وسیله‌ای باشند که به وسیله آن می‌توان در مورد چگونگی تاثیر عادت‌های خاص در افزایش وزن ناشی از دارو آگاهی یافت.

حتی فراتر از شمارش کالری، می‌توانید اطلاعات تغذیه‌ای غذاهایی که می‌خورید را پیگیری کنید. تعداد زیادی ابزار آنلاین رایگان وجود دارد که می‌توانند به شما کمک کنند.

مطلب مرتبط: درمان اضافه وزن: ۲۳ مهمترین علت ها و روش های درمان چاقی
۲. فیبر بیشتری بخورید

نوع غذاهایی که می‌خورید به اندازه میزان کالری دریافتی شما اهمیت دارد. برای هدفی که دارید، بر غذای غنی از فیبر تمرکز کنید. فیبر ماده اصلی در برنامه کاهش وزن است زیرا حرکات روده شما را منظم نگه می‌دارد، احساس سیری بیشتری را در شما ایجاد می‌کند و مانع نوسانات در واکنش بدن به انسولین می‌شود. با این کار، بدن شما چربی کمتری ذخیره می‌کند و شما به راحتی احساس بهتر خواهید داشت.

روی فیبر چسبناک موجود در غذاهای گیاهی مانند لوبیا (حبوبات)، تخم کتان، مارچوبه و جوی دوسر تمرکز کنید. این کار را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل انجام دهید در حالی که مصرف گوشت قرمز و قندهای تصفیه شده را کاهش می‌دهید.
۳. کنترل پروتئین را به محصولات “کم چرب” ترجیح بدهید

هرچند خوردن غذاهای کم چرب ایده خوبی است، اما نباید تنها مورد تمرکز برنامه کاهش وزن باشد. در حقیقت، نهایتا بسیاری از محصولات موسوم به “کم چرب” می‌توانند قند بسیار بیشتری نسبت به محصولات مشابه پرچرب خود داشته باشند.

درعوض، روی اندازه هر وعده تمرکز کنید. این امر نه تنها به کاهش کالری کمک می‌کند، بلکه ممکن است باعث افزایش آگاهی شما در مورد زمان سیری شود. اغلب اوقات، دیدن یک بشقاب بزرگ غذا در مقابل‌مان باعث می‌شود که احساس کنیم حتی اگر سیر شده‌ایم باز هم باید به خوردن ادامه بدهیم.

علاوه بر حجم غذا، به سرعت غذا خوردن نیز توجه کنید. تحقیقات نشان داده‌است که به طور متوسط ​​20 دقیقه طول می‌کشد تا مغز پیغام سیری را دریافت کند. پس وقت بگذارید، و آرام آرام غذای‌تان را بخورید. با آهسته غذا خوردن، ممکن است متوجه شوید که حتی قبل از اتمام بشقاب خود به اندازه کافی غذا خورده‌اید و سیر شوید.

مطلب مرتبط: چاق شدن: ۳۱ روش خانگی افزایش وزن و چاقی سریع و سالم کل بدن
۴. در انتخاب نوشیدنی‌های بدون کالری عاقلانه عمل کنید

نوشیدنی‌های “رژیمی” کم کالری پر از قندهای مصنوعی را فراموش کنید. در عوض روی نوشیدنی‌های طبیعی و بدون کالری تمرکز کنید که بدن شما را هیدراته نگه می‌دارند و در عین حال میل‌تان را ارضاء می‌کنند. سعی کنید نوشابه‌ها و آب‌میوه‌های حاوی فروکتوز بالا را با آب گازدار حاوی خیار، نعناع، توت فرنگی، هندوانه یا برش‌های مرکبات، جایگزین کنید.

از نوشیدنی‌های کافئین‌دار از جمله قهوه پرهیز کنید. آنها نه تنها اثر ادرارآور دارند (که هیچ تاثیر مثبتی در رژیم غذایی کاهش وزن ندارد)، بلکه به عنوان یک محرک عمل می‌کنند، که می‌توانند برخی علائم دو قطبی خاص را تشدید کنند. در عوض، قهوه بدون کافئین یا چای بدون کافئین را انتخاب کنید.
۵. میان‌وعده‌ها را محدود کنید

میان‌وعده قاتل برنامه‌های کاهش وزن است زیرا کمتر در اثر گرسنگی و بیشتر در اثر میل و انگیزه مصرف می‌شود. به این ترتیب، ما غالباً خود را متقاعد خواهیم کرد که “تفاوت را در وعده‌های غذایی معمول خود جبران خواهیم کرد” ، اما در واقع اینطور نیست. تا زمانی که نتوانید عادت میان‌وعده را محدود کنید، هرگز مسئولیت کاهش وزن را به طور کامل بر عهده نخواهید گرفت.

قانون ساده این است: از غذا خوردن در حالی که واقعاً گرسنه نیستید خودداری کنید. هنگامی که به یک میان‌وعده نیاز دارید تا شما را کمی سیر کند، چیزی سالم و پر فیبر انتخاب کنید. یا حتی بهتر، یک لیوان آب یا چای گیاهی را امتحان کنید و ببینید آیا همین کمک می‌کند یا نه. اغلب اوقات، ما تشنگی را با گرسنگی اشتباه می‌گیریم و ممکن است یک لیوان آب تنها چیزی باشد که برای رفع احساس گرسنگی‌مان نیاز داریم.

اگر نمی‌توانید خوردن میان‌وعده را از ذهن‌تان دور کنید، مسواک بزنید. به نظر می‌رسد که این کار برای بسیاری از افراد یک ترفند کاربردی است، زیرا جوانه‌های چشایی را بدون دریافت کالری غیر ضروری تحریک می‌کند.
۶. هرگز با معده خالی خرید نکنید

حتی یک راه بهتر برای جلوگیری از مصرف میان‌وعده این است که تنقلات نخرید. و بهترین راه برای پرهیز از خدید تنقلات پرکاری و غیرمفید این است که هرگز زمانی که گرسنه هستید، خرید نکنید. اگر بعد از صرف صبحانه یا ناهار کامل و دلچسب به سمت سوپرمارکت بروید، کمتر احتمال دارد که یک بسته چیپس یا کلوچه بردارید. بنابراین رفتاری استراتژیک داشته باشید و قبل از خرید برنامه‌ریزی کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *