آبریزش بینی می‌تواند به دلایلی که باعث تحریک یا عفونت بافت بینی شود، اتفاق بیافتد. عفونت‌ها (مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا، کرونا)، آلرژی و تحریک کننده‌های مختلف ممکن است باعث ایجاد آبریزش بینی شوند.
علت آبریزش بینی

با رسیدن فصل بهار افراد زیادی دچار آبریزش بینی و عطسه می‌شوند که ناشی از آلرژی یا حساسیت فصلی است‎. این آلرژی معمولاً همراه با عطسه، سرفه، آبریزش بینی، سوزش چشم، آبریزش چشم، خارش گلو، خارش چشم، ورم چشم، سرفه‌های آلرژیک و گرفتگی بینی و گلو همراه است. در این مطلب از مجله دلتا درباره علت آبریزش بینی و عطسه در فصل بهار صحبت خواهیم کرد.

درمان آبریزش بینی
چرا در فصل بهار دچار آلرژی می‌شویم؟
علت آبریزش بینی

آلرژی زمانی به‌وجود می‌آید که سیستم ایمنی بدن نسبت به یک آلرژن واکنش نشان دهد و آن را به عنوان یک مهاجم تلقی کند و برای مبارزه با آن تلاش کند. این باعث ایجاد علائمی می‌شود که می‌تواند آزاردهنده و حتی تهدید کننده حیات باشد.

برخی از آلرژی‌ها فصلی هستند و فقط در زمان‌های خاصی از سال اتفاق می‌افتند (به عنوان مثال زمانی که میزان گرده در هوا بالا است). آلرژی اغلب زمانی رخ می‌دهد که فرد در تماس با یک آلرژن باشد. بنابراین، هنگامی که یک فرد مبتلا به آلرژی غذایی بخورد که به آن حساسیت دارد، یا فرد حساس به گرد و غبار در معرض آن قرار گیرد دچار واکنش‌های آلرژیک خواهد شد.

چه چیزهایی باعث ایجاد آلرژی می‌شوند؟

گیاهان و گرده گل‌ها، گرد و غبار، مواد معطر، برخی مواد شیمیایی مانند شوینده‌ها، برخی داروها، بعضی از مواد غذایی، مو و پشم حیوانات، دود سیگار، برخی مواد آرایشی، عوامل فیزیکی مانند سرما، گرما و نور هستند.

در صورت حاد شدن یک آلرژی ساده می‌تواند منجر به بروز برخی بیماری‌ها مانند آسم و اگزمای پوستی شود. ممکن است این بیماری‌ها در مراحل ابتدایی، یک حساسیت ساده باشند اما به مرور زمان تبدیل به یک مشکل حاد تنفسی و پوستی می‌شوند.

درمان آبریزش بینی
برای درمان آبریزش بینی ناشی از آلرژی چه کنیم؟

آبریزش بینی ناشی از آلرژی درمان خاصی ندارد، اما با انجام کارهای زیر می‌توانید تا حدود زیادی جلو آبریزش بینی را بگیرید:

اوایل صبح در خانه بمانید، زیرا میزان گرده در این زمان بیشتر است.
در طول فصل آلرژی، پنجره‌ها را ببینید و در خانه تهویه مناسب داشته باشید.
اگر بیرون می‌روید، از ماسک ضد گرد و غبار استفاده کنید.
اگر از بیرون می‌آیید حتماً دوش بگیرید.
بینی و گلوی خود را شستشو دهید.
از داروهای ضدحساسیت یا آنتی هیستامین استفاده کنید.

حرف پایانی

برای درمان آلرژی فصلی باید عوامل محرک سیستم ایمنی بدن خود را بشناسید. ممکن است تصور کنید که از گرده‌ی گل دچار حساسیت می‌شوید اما احتمال دارد بعضی عوامل دیگر، علت بروز حساسیت باشند. بیش از دو سوم افراد مبتلا به حساسیت‌های بهاری علائم خود را در طول سال نیز دارند. یک متخصص آلرژی نه‌ تنها علائم حساسیت را درمان می‌کند بلکه می‌تواند به شما کمک کند تا عامل اصلی حساسیت خود را شناسایی و برطرف کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *