علت پوسیدگی دندان این است که بافت سخت دندان (مینا و عاج) در اثر ترشح اسید از باکتری های پوسیدگی زا مواد معدنی کلسیم و فسفر را ازدست می دهد و به تدریج از بین می‌روند. تنها راه برای جلوگیری از ادامه ی پوسیدگی دندان ها مراجعه به دندان پزشک است که جایگزینی برای بافت سخت از دست رفته دندان با مواد ترمیمی را انجام  می دهد. اگر پوسیدگی تاج دندان به موقع شناسایی نشود باعث شده این پوسیدگی به عاج دندان رسیده و درد شدیدی را به همراه دارد که در این صورت باید عصب کشی شود. در ادامه با ما باشید تا روش هایی را برای جلوگیری از پوسیدگی دندان را برای شما معرفی کنیم.

……………………………………………………………………………………………………………
جلوگیری از پوسیدگی دندان

جلوگیری از پوسیدگی دندان

علائم پوسیدگی دندان

درد خود به خودی یا دردی که بدون هیچ علت قابل مشخصی در دندان احساس می شود.
حساسیت دندان به تغییرات دمای محیط یا خوراکی های سرد و گرم
مشاهده سوراخ ها یا شکستگی های کوچک همراه با تغییر رنگ دندان
تغییر رنگ دندان که معمولا تیره، قهوه ای یا سیاه می شود.
درد دندان هنگام گاز گرفتن یا جویدن غذا
بوی بد دهان که بسیار آزار دهنده است و با مسواک زدن هم خوب نمی شود.
جلوگیری از پوسیدگی دندان

جلوگیری از پوسیدگی دندان

چند بار مسواک زدن در طی روز

اول کار برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها مسواک زدن می باشد که در طی رو و بعد از خوردن شیرینی باید دندان ها تمیز شود. در این روش مواد غذایی از روی دندان ها پاک شدن و از فساد آنها روی دندان جلوگیری می شود. مسواک زدن را به ارامی و دورانی روی دندان ها انجام دهید تا پلاک هایی که روی دندان ایجاد شده کاملا تمیز شود. در هنگام مسواک زدن تمیز کردن لثه ها و همچنین زبان را فراموش نکنید چون باکتری ها می توانند به لثه‌ها و سایر ساختارهای دندان‌ نگهدارنده نیز حمله کنند.
جلوگیری از پوسیدگی دندان

جلوگیری از پوسیدگی دندان

استفاده از نخ دندان

اگر افراد تاثیر استفاده از نخ دندان را بدانند هیچ گاه انجام دادن آن را فراموش نمی کنند. یکی از روش های تاثیر گذار در جلوگیری از پوسیدگی دندان ها استفاده از نخ دندان است چون هنگام مسواک زدن تنها روی دندان تمیز شده و با نخ دندان می توانید باقی غذاهای بین دندان را تمیز کرده و مانع پوسیدگی بین دندان ها شوید. اگر در طی روز مکان مناسبی برای مسواک زدن ندارید مثلا بیرون از خانه می توانید از نخ دندان استفاده کنید. برخی از نخ های معمولی برای این کار استفاده می کنند که کار اشتباهی است و باعث خونریزی لثه ها می شود. الیاف نخ دندان استریل شده می باشد و مخصوص برای تمیز کردن دندان ها است.
جلوگیری از پوسیدگی دندان

جلوگیری از پوسیدگی دندان

استفاده از فلوراید بعد از مسواک زدن و کشیدن نخ دندان

فلوراید عنصری است که به طور طبیعی در آب، خاک و هوا یافت می‌شود. زمانی‌که فلوراید به صورت خوراکی به میزان مناسب مصرف شود دندان را مقاوم کرده و در کنترل و پیشگیری از پوسیدگی دندان نوجوانان و کودکان موثر خواهد بود. پوسیدگی دندان هنگامی رخ می‌دهد، باکتری‌های تولیدکننده اسید مینای سخت محافظت‌کننده دندان‌ها را حل می‌کنند. فلوراید به تقویت مینای دندان کمک کرده و همچنین می‌تواند به ترمیم آسیب‌هایی که قبلا رخ داده است، نیز کمک کند.پ

شما می توانید در طی روز از خمیردندان هایی که حاوی فلوراید است استفاده کنید و هفته ای دو باز ار فلوراید تنها برای تمیز کردن دهان استفاده کنید.

تاثیر فلوراید روی دندان ها

باعث استحکام ساختمان دندان می‌شود.
ضایعات پوسیدگی اولیه بدون تشکیل حفره را دوباره معدنی و محکم می‌کند.
فعالیت ضد میکروبی دارد.
افزایش مقاومت سطح دندان در مقابل پوسیدگی
کاهش پتانسیل پوسیدگی پلاک دندان

تحلیل دندان یکی ار مشکلاتی است که در سنین بزرگسالی رخ می دهد و باعث شده ریشهی دندان ها بیرون بزند و بیشتر در معرض پوسیدگی قرار بگیرد استفاده از فلوراید می تواند به سلامت دندان ها کمک کند.
جلوگیری از پوسیدگی دندان

جلوگیری از پوسیدگی دندان

مراجعه به دندانپزشک هر شش ماه
شما برای اطمینان از سلامت دندان ها بهتر است که هر چند وقت یکبار توسط دندان پزشک معاینه شوید تا از سلامت دندان ها خیالتان راحت شود. گاهی یک آسیب کوچک اگر درمان نشود باعث از بین رفتن دندان به صورت کامل شده و اگر قبلا آسیب شناسایی می شد و درمان آن صورت می گرفت دندان خود را از دست نمیدادید به همین دلیل معاینه توسط دندان پزشک این کمک را به شما می کند که جلوگیری کنید از آسیب های جدی به دندان هایتان.
با مراجعه منظم به دندانپزشک برای تمیز کردن و چکاپ دندان ها و از بین بردن پلاک‌هایی که سفت و سخت شده‌اند از طریق جرم گیری این مشکل حل می شود.
جلوگیری از پوسیدگی دندان

جلوگیری از پوسیدگی دندان

مواد غذایی مضر برای دندان ها

بسیاری از موارد پوسیدگی دندان را می توان تا حد زیادی به یک رژیم غذایی نامناسب نسبت داد که شامل غذاهای سرشار از قند و سایر کربوهیدرات های مضر است. استفاده ار نوشیدنی ها مفید از جمله شیر و آب و سیزیجات و میوها به سلامت دندان ها کمک کرده و جلوی آسب به آنها را می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *